مهر نوشت: نخست وزیر ترکیه با دلجویی از کردهای استان «تونجلی» در این کشور، گفت که همه شهروندان این کشور با یکدیگر برابر بوده و شهروند درجه یک به حساب می آیند.

به گزارش حریت، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه طی سخنانی، علویان، اهل تسنن و کردهای این کشور را با یکدیگر برادر دانست و گفت که همه اقشار این کشور شهروند «درجه یک» هستند.

یلدریم که این سخنان را روز گذشته در استان تونجلی ایراد می کرد، گفت: علوی ها، سنی ها، ترک ها، کردها و هرکس دیگری در این کشور با یکدیگر برادر هستند. این کشور برای همه جا دارد. هیچ شهروند درجه دومی در ترکیه وجود نداشته و هیچ وقت هم وجود نداشته است.

وی همچنین با بیان اینکه دولت ترکیه هیچ گاه اجازه نداده و نخواهد داد که قلب کسی در این کشور بشکند، افزود: ما می دانیم که بسیاری از بی عدالتی ها و رفتارهای غلط در گذشته اتفاق افتاده است.

نخست وزیر ترکیه همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به قتل عام کردهای استان تونجلی در سال ۱۹۳۸ توسط ارتش ترکیه، اتفاقات این چنینی را وقایعی ناپسند و اشتباه خواند که به گفته وی، دیگر تکرار نخواهند شد.

گفتنی است که دولتمردان ترکیه طی ماه های اخیر تلاش مضاعفی برای پیروزی در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی که قرار است به زودی در این کشور برگزار شود، انجام داده اند.

این در حالی است که آنکارا پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه گذشته دست به اقدامات امنیتی گسترده ای زده و بسیاری از نظامیان را بازداشت و شمار زیادی را از کار اخراج کرده است.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    6 13
    اگه همه درجه یک هستن پس دمیرتاش تو زندان چه کار می کنه یعنی بیشتر از اردوغان و جنابعالی بدی کرده اگه همه درجه یک هستن پس 500 هزار آواره از شهرهای ترکیه درجه چندند نه درجه بندی هست اما به اجبار داره از بین میره دیگه کردها درجه یک نیستند تمام شد تمام
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    6 9
    همین که هفتاد درصد روزنامه نگارهای زندانی کرد هستن، نشون میده که همه درجه یک هستن. البته ترکیه تنها کشوری در خاورمیانه نیست که اینطوریه.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
      3 3
      یه اشاره ریزی هم به گروه ک‌پ‌ک بکن که باعث شهید شدن بیگناهان میشن. که از قضا کرد هستند.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
      2 5
      آره بابا. ارتش ترکیه هم که شهرهای کردها رو گلبارون میکنه نه گلوله بارون. اونایی که زیر بمباران ارتش تروریستی ترکیه کشته میشن ترک کوهی هستن پس اشکالی نداره و اگه بخوان از خودشون دفاع کنن میشن تروریست.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
      2 1
      نکنه منظورت اینه که پ ک ک میاد شهر ها و روستاهای کردنشینه رو با جنگنده بمباران میکنه؟