تسنیم نوشت: پیش نویس قطعنامه مربوط به استفاده تروریستها از سلاحهای شیمیایی در سوریه و عراق پیشتر از سوی کشورهای غربی رد شده بود، ولی بعد از استفاده مجدد در موصل، این مشکل مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، روسیه و چین بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ای را ارائه داده اند که هدف از آن جلوگیری از بدست تروریستها افتادن تسلیحات شیمیایی و مواد سمی در عراق و سوریه است.

"ولادیمیر سافرانکوف" معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به خبرنگار تاس گفته است که این سند در نشست غیرعلنی شورای امنیت که به ابتکارعمل مسکو تشکیل شد، به اعضای این شورا ارائه شده است.

به گفته سافرانکوف،این پیش نویس پیش از این در سال 2016 مورد بررسی قرار گرفته بود، ولی کشورهای غربی عضو شورای امنیت از آن حمایت نکرده بودند. متن این سند همچنان مطابق با واقعیات است، بخصوص با توجه به اینکه گروه تروریستی داعش بار دیگر از سلاحهای شیمیایی در حمله به مناطقی از شهر موصل عراق استفاده کرده است.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «این مسئله باردیگر ثابت کرد که ضروری است تا اقدام جدی در این رابطه صورت بگیرد و تروریسم شیمیایی در خاورمیانه یک تهدید جدی بشمار می رود.»

وی یادآور شد: «برای متقاعد ساختن اعضای شورای امنیت برای کار مشترک به منطقه مقابله با چالش استفاده از سلاحهای شیمیایی و سمی از سوی تروریستها، ما به همراه همتایان چینی خود بار دیگر پیش نویس قطعنامه قبلی که سال گذشته تهیه کرده بودیم را به شورای امنیت ارائه داده ایم. در مجموع کشورهای غربی به این ابتکارعمل مسکو و پکن واکنش نشان داده و حتی گفته اند که متن این سند را برای آشنا شدن با جزییات دقیق آن، به پایتختهای خود خواهند فرستاد. اکنون باید ببینیم که اینبار چه اتفاقی خواهد افتاد.»

مخالفت غربیها با این ابتکار مسکو و پکن در سال گذشته

پیش نویس قطعنامه ای که در آوریل سال 2016 از سوی نمایندگی روسیه و چین به شورای امنیت ارائه شده بود، از همه کشورها، بخصوص کشورهای همسایه سوریه، خواسته بود تا سریعا این شورا را در جریان هر نوع اقدامات هر نوع تاسیسات غیردولتی که به تولید، انتقال و استفاده از مواد سمی و سلاحهای شیمایی مبادرت دارد، قرار دهد. علاوه بر این، سند فوق خواستار گسترش اقدامات برای بررسی حملات شیمیایی در سوریه و عراق و ایجاد مکانیزم جمعی با همکاری سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای این منظور شده بود.

در جریان بررسی این سند در سال گذشته برخی کشورهای عضو شورای امنیت، از جمله آنگولا و ونزوئلا، از این ابتکارعمل حمایت کرده بوند، ولی کشورهای غربی عضو این شورا، از جمله انگلیس، با آن مخالفت نمودند. البته طی یک سال گذشته دیدگاه مقامات لندن در این باره تغییر نکرده و "متیو رایکفورد" نماینده دائم انگلیس در شورای امنیت، روز گذشته (جمعه) بار دیگر با این ابتکار مسکو و پکن مخالفت کرده و مدعی شد که اوضاع در عراق و سوریه با یکدیگر متفاوت بوده و نباید این مشکل را در این دو کشور با یک دید بررسی کرد.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با این دیدگاه کاملا مخالف بوده و توضیح داده است: «سوریه در این خصوص وضعیت خاصی ندارد. به نظر من چنین دیدگاهی کاملا غیرحرفه ای، برخوردی سیاسی و با این هدف صورت می گیرد تا در کار شورای امنیت در این جهت گیری-یعنی مبارزه قاطع با تروریسم شیمیایی در منطقه- خلل ایجاد شود.»

حمله شیمیایی داعش به موصل عراق

لازم به یادآوری است که در اوایل ماه مارس کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که در جریان مداوای مجروحان حملات تروریستها به شهر موصل نشانه هایی از مواد شیمیایی مشاهده کرده اند. در این رابطه سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که از دولت عراق خواسته است تا اطلاعات مضاعفی در این رابطه ارائه دهد تا تحقیقات گسترده تری در مورد حملات شیمیایی احتمالی آغاز شود.

روسیه نیز در تاریخ 10 ماه مارس خواستار تشکیل نشست غیرعلنی شورای امنیت در این رابطه شد. در همان روز نماینده عراق در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که در تحقیقات صورت گرفته از سوی مقامات بغداد، هیچ نشانی از استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی در حمله به موصل بدست نیامده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =