ایسنا نوشت: جنگنده‌های مصری مجددا صبح امروز (دوشنبه) علیه شهر درنه واقع در شرق لیبی دست به بمباران زدند، این در حالی است که نیمه‌های شب گذشته نیز حملات از شرق لیبی را به مرکز این کشور کشاندند و دایره حملات را گسترش دادند.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، محمد منصوری، مسئول رسانه‌ای "شورای مجاهدین درنه" اعلام کرد که حدود چهار جنگنده مصری بر فراز آسمان این شهر به پرواز درآمدند و اقدام به بمباران مناطقی از شهر کردند که تنها خسارت مالی به جای گذاشت اما خسارت‌های جانی‌ در پی نداشت.

منصوری افزود: یکی از حملات محله مسکونی "الزنتان" را هدف قرار داد که فقط ضرر مالی برجای گذاشت. بقیه حملات بی‌هدف بوده و هنوز هیچ کدام از مواضع شورا هدف گرفته نشده است.

سخنگوی رسمی این گروه لیبیایی در ادامه افزود که بمباران شهر درنه به گمان اینکه دربرگیرنده پادگان‌هایی است که عاملان حمله به قبطی‌ها در استان المنیای مصر در آنجا آموزش دیده‌اند، تنها بهانه‌ نظام مصر بوده که شکست اقتصادی و امنیتی را تجربه کرده است.

منصوری همچنین گفت که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر داعش را که عملیات المنیا را انجام داده به حال خود رها کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تمام جهان می‌داند که درنه با داعش جنگید و پس از هشت ماه درگیری این گروه را از درنه بیرون کرد.

جنگنده‌های مصری روز جمعه و شنبه نیز بر فراز شهر درنه به پرواز درآمدند.

جنگنده‌های مصری از نوع رافال شب گذشته نیز حملاتی شبانه را با هماهنگی نیروهای تحت کنترل خلیفه حفتر صورت داده و اهدافی را در منطقه الجفره در مرکز صحرای لیبی بمباران کردند. به این ترتیب دایره حملات هوایی در لیبی گسترش یافته است.

خبرگزاری لیبی به نقل از ریاست نیروهای مسلح لیبی گزارش داد، جنگنده‌های لیبی با حمایت جنگنده‌های مصری مقرهای تروریست‌ها در شهر الجفره را منهدم کردند. این بمباران هوایی به تاسیسات اداری که تروریست‌ها از آنها به عنوان اتاق عملیات خود استفاده می‌کنند، کشیده شد.

احمد المسماری، سخنگوی نیروهای مسلح لیبی تحت امر خلیفه حفتر تصریح کرد، نیروهای زمینی در ورودی‌های منطقه الجفره هستند و وارد درگیری‌های مستقیم خواهند شد.

در حالی که مصر برای سومین بار به حملاتش علیه لیبی ادامه می‌دهد تامر الرفاعی، سخنگوی ارتش مصر به روزنامه الشرق الاوسط گفت: حملات به "پایگاه‌های تکفیری‌ها" که مصر را هدف قرار می‌دهند با موفقیت همراه بوده است و این حملات به شهر درنه محدود نخواهد شد و بلکه هر مکانی که ثابت شود این عناصر در آنجا با هدف متزلزل ساختن ثبات کشور آموزش می‌بینند را دربرخواهد گرفت.

وی درباره احتمال مشارکت مصر در هر حمله زمینی علیه مقرهای تندروها در خاک لیبی گفت: نیروهای مسلح اگر بخواهند دست به هر عملیاتی بزنند چه زمینی باشد چه هوایی یا دریایی آن را اعلام نخواهند کرد.

ارتش مصر پیشتر اعلام کرد که مقر اصلی مجلس شورای مجاهدین شهر را منهدم کرده این در حالی است که مجلس هدف قرار دادن هر یک از مقرهای خود در شهر را که نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای لیبرال موسوم به "ارتش ملی لیبی" آن را محاصره کرده‌اند، تکذیب کرد و نیز هرگونه ارتباط با حمله المنیا و آموزش آنها در "درنه" را منتفی دانست.

پس از حمله منیا که طی آن ۲۹ تن کشته شدند و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت سیسی دستور داد نیروی هوایی مصر به مقرهای تروریست‌ها در خارج از کشور حمله کند.

روز یکشنبه شورای محلی شهر درنه، شورای ریاستی دولت توافق ملی را مسئول حمله به این شهر دانست و خواهان حفظ جان شهروندان شد.

این مجلس در بیانیه‌ای بر ضرورت توقف آنچه که آن را "ماجراجویی اطلاعاتی بی‌مسئولانه" خواند، تاکید کرد.

این مجلس از شورای ریاستی خواست توضیحاتی درباره موضعش در زمینه تجاوز به حاکمیت ملی و هتک حرمت خاک لیبی ارائه کند.

پیشتر شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی در بیانیه‌ای حمله مصر به پایگاه‌های لیبی را بدون هماهنگی با مقامات قانونی محکوم و تعدی به این کشور را رد کرد.

منابع محلی لیبی همچنین پیشتر اعلام کرده بودند که جنگنده‌های مصر یا امارات وابسته به نیروهای حفتر بیش از هشت حمله به منطقه "هون" انجام دادند.

در این راستا قرار است وزیران خارجه الجزایر، مصر و تونس روزهای پنجم و ششم ژوئن در پایتخت الجزایر درباره ارزیابی اوضاع لیبی دور هم جمع شوند.

عبدالعزیز بن علی الشریف، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر به خبرگزاری الجزایر گفت: عبدالقادر مساهل، سامح شکری، و خمیس الجیهناوی، وزیران خارجه الجزایر، مصر و تونس در ژوئن درباره لیبی در سایه تحولات اخیر امنیتی و سیاسی تشکیل جلسه می‌دهند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =