۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
عواقب سهم‌خواهی از کابینه

نجفقلی حبیبی*

فرصت کمی تا معرفي وزراي کابينه دوازدهم باقی‎ است؛ خوشبختانه رییس جمهور منتخب از حمايت خوبی از سوي جناح‌ها و احزاب برخوردار است و انتظار مي‎رود همه تلاش کنند تا دولتي کارآمد و قوی در دولت بعدی داشته باشیم.

سهم خواهی‌ از کابینه دوازدهم به هر دلیل قوه مجريه را به یک دولت جناح زده، ضعیف و کانون کشمکش تبدیل می‌کند؛ واضح است که این مسئله نه به نفع دولت است و نه به نفع مردم. انچه که اصالت دارد این است که افراد با قدرت و با تجربه از گروه‎هاي مختلف سنی و بانوان وارد کابینه شوند.

دولتی که توسط جناح ها معرفی و پیشنهاد شود، منسجم نیست و هر بخش آن وابسته به گروهی می شود که آن را معرفی کرده است. پس نباید انتظار قدرت از چنین دولت از هم پاشیده‌ای داشت.

تصور کنید، استاندار، فرماندار و مدیران دولتی هر کدام با یک اندیشه مجزا و وابسته به تفکر خاصی وارد دولت شوند. یقینا نمی‎توانند کار قابل توجهی انجام دهند و تنها کار مفید آنها کنترل بحران در همان ارگان خاص خواهد بود نه در سطح شهر، استان و کشور. پس بهتر است در همه سازمان ها و ارگان ها مدیران هم فکر داشته باشیم.

تجربه های ناموفق پیش اثبات کرده است که اگر قدرت بین جناح های سیاسی خاصی تقسیم شود برخلاف تصور وحدت ملی دچار تنش می شوند. گروه هاي سياسي مختلف می‏‎توانند به مجريان مشورت دهند، اما نباید اعمال نفوذ کنند؛ نباید مصر باشند که افراد وابسته به آنها وارد کابینه شود. مسئله اصلی وحدت و ملی و پیشرفت کشور است که نباید فراموش شود و همه باید در این راستا همت کنند.

*عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‎ها

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =