۰ نفر
۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

سهم خواهی پس از پیروزی یکی از آفات پیروزی در هر رقابت است که می‌تواند هم فرد پیروز و هم گروه حامیان وی را با خطر مواجه کند و امید امیدواران را به یاس و کبوتر اقبالی که بر بام یاران نشسته را به بام رقیب پرواز دهد.

ازاین‌روست که می‌گویند حفظ پیروزی در هر رقابتی، اگر از خود پیروزی مهم‌تر نباشد به همان اندازه خطیر و مستلزم درایت، هوشیاری و حزم و احتیاط است.

بسیار بوده‌اند که پیروز و فاتح شده‌اند و اندکی بعد به دلیل ناتوانی در پاسداشت پیروزی نه‌تنها مغلوب شده، بلکه ذلیل و عاجز گشته‌اند.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که همین چند سال گذشته چگونه یک جریان سیاسی در همه رقابت‌ها، ظفرمندانه، همه کرسی‌های مجلس و شورای شهر و شهرداری و ریاست جمهوری را به چنگ آورد اما عاجز از حفظ این دستاوردها، با سوء تدبیر و رفتار نابخردانه، امید مردم را ناامید کرد و شد آنچه نباید می‌شد.

جزای آنکه نگفتیم شکر روز وصال
شب فراق نخفتیم لاجرم ز خیال

متأسفانه در آن تجربه تلخ، تنها آن گروه سیاسی و حامیان آن متضرر نشدند بلکه تبعات این بی‌تدبیری سیاسی در حفظ پیروزی (بلکه پیروزی‌ها)، کل کشور را گریبان گیر شد و هر آنچه بافته‌شده بود رشته و هر آنچه به‌پیش رفته بود، به پس بازگشت. و این رخدادی شد که مسئولیت آن تا انتهای تاریخ بر شانه‌های همان گروه پیروزِ ناتوان از حفظ پیروزی، سنگینی خواهد کرد.

عجبا که اکنون بعد از پیروزی باشکوه ملت در انتخابات اردیبهشت‌ماه 96، برخی خواسته یا ناخواسته به همان مسیر تباهی گذشته بازگشته‌اند و گویی قصد درس گرفتن از تاریخ را ندارند.

هیچ‌کس حق ندارد مدعی 24 میلیون رأی ملت شود و بساط سهم خواهی و نزاع را به پا کند. مردم به «امید» رأی دادند و کسی حق ندارد بازهم امید مردم را با سهم خواهی و ایجاد درگیری‌های بی‌حاصل، تباه کند و کاری کند که مردم این بار از اعتدال هم گریزان شوند و خدا می‌داند که این بار به چه کسی دل و امید خواهند بست؟

باید پذیرفت که مردم در انتخابات اردیبهشت 96 نه به اصلاح‌طلبان رأی دادند و نه به اصولگرایان، بلکه به گفتمان اعتدال و میانه‌روی رأی داند که همه اقشار و آحاد و گروه‌های سیاسی و غیرسیاسی مردم خود را در آن سهیم و شریک یافتند. مردم به حسن روحانی رأی دادند و او باید آزاد و رها و به‌دوراز هرگونه فشار سیاسی و سهم خواهی‌های بی‌معنی و ناشی از خودخواهی منفعت‌طلبی از هر دو جناح، کابینه همسو و همفکر خود را انتخاب کند و امید مردمی باشد که با هزاران امید و آرزو دل به او بستند به خاطرش به میدان آمدند.

همه باید درک کنند که جریان تازه پا گرفته «اعتدال» در کشور، نیازمند فرصت نضج گرفتن و ریشه دواندن است و این‌گونه سهم خواهی‌ها فقط مصداق آتش زدن به مزرعه «امید» مردم است.

آن‌هایی که اکنون دم از مالکیت رأی مردم می‌زنند، خوب است در معنای اعتدال اندکی بیندیشند تا دریابند که 24 میلیون نفر از مردم، فارغ از اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی یا بدون هیچ‌گرایشی، به امیدِ تدبیر، به «روحانی» و در مقیاسی بزرگتر همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند به نظام جمهوری اسلامی رأی داده‌اند و لازم است که همه در برابر نماینده منتخب مردم سر تعظیم فرود آورده و خواسته‌های شخصی، جناحی و گروهی خود را فدای خواسته‌های مردم نمایند تا او بتواند کابینه ای اعتدالی که در واقع همان کابینه فراجناحی است تشکیل دهد. در غیر این صورت محصول این ناشکری و ناسپاسی، به‌طور حتم، تلخ‌تر و تباه‌تر از محصولی خواهد بود که نابخردی‌های دور قبل ببار آورد و تلخی زهر آن، گلوگیر همه جریان‌های سیاسی، مردم، کشور و نظام خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    4 1
    واقعا جای نگرانی داره. بزرگان هر دو طرف باید خویشتنداری کنن و دست از سهم خواهی بردارن اصلاح طلبا درست زمانی مورد قهر مردم قرار گرفتند که همه چیز رو گرفته بودن
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      6 0
      ایرانی ها اگه می خواستن از گذشته درس بگیرن وضعشون این نبود
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    2 0
    کلا قرار نیست تغییرات زیادی صورت بگیره
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    0 1
    اصلاح طلبان زحمت زیادی برای رای روحانی کشیدن. در همان استادیوم آزادی بسیاری از هموطنانی را که دیدم تیپ اصلاح طلبان را داشتن. در هر صورت کارنامه 4 سال آینده روحانی خواه ناخواه به پای اصلاح طلبان نوشته خواهد شد چرا که نقش مهمی در رای او داشتند. درست نیست که سهم قابل توجهی در کابینه و برنامه های دولت نداشته باشند اما ناکامی های احتمالی 4 سال آینده به پای آنها نوشته شود. حتی وضعیت 4 سال گذشته هم عمدتا متوجه اصلاح طلبانه. این را نوشتم تا 4 سال آینده نیایید بگویید ما نقشی در دولت نداشتیم. آقایان شما از ایشان حمایت کردید و الان هم باید قرص و محکم حق خود را مطالبه کنید. دولت سر شما را کلاه گذاشت و برایتان در ماه رمضان ربنا پخش نکرد. عقب نشینی نکنید و پای مطالبات تان بایستید
  • شمس تبریزی به خبرآنلاین IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    0 1
    به مصداق کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا باید بگویم که ان الذین یاکلون اموال الیتامی ظلما انما یاکلون فی بطونهم نارا و سیصلون سعیرا. رای یتیمان اصلاح طلب را به ظلم نخورید که حکم آتش در شکم را دارد. خبرآنلاین، این روزها شمشیر از رو برای اصلاح طلبان بستی. همین دیروز پسر عارف را خراب کردی در حالی که میدانی امثال پسر ایشان کم نیستند. حالا چطور شد به پسر او گیر دادید و در یک حرکت حساب شده به او تاختید؟ باباجان، حقشان را مطالبه میکنند. توی صف وایسادن با کلی ذوق و شوق رای دادن که حالا شما بیایید با طرح موضوعاتی مثل آتش زدن به مزرعه امید دبه در بیارید و ضعیف کشی کنید؟ من که از آنها دل خوشی ندارم اما طبیعتم به گونه ای است که از حقوق آدمهای از پا افتاده حمایت کنم
    • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      1 0
      من که از لج تو یکی رفتم به روحانی رای دادم اصلاح طلبم نیستم. نصف رأی مردم هم از سر لجبازی با شما تندروهای اصولگرا بوده و هیچ ربطی به اصلاح طلبا نداره . اصولا در ایران اگر می خواهی به نتیجه برسی باید لجبازی مردم را تحریک کنی تا دقیقا به خواسته خودت برسی.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    2 1
    با شما موافق نیستم. اگرچه سهم خواهی کار درستی نیست اما اغلب رای به روحانی نه رای به او بلکه رای به محمد خاتمی بود. خود روحانی این را میدانست و به همین خاطر در خیلی از سخنرانی های انتخاباتی از رییس جمهور سال ۷۶ نام برد. حالا مردم نمیدانند که اصلاح طلبان که را برای وزارت میخواهند و اعتدالیون که را. مردم به خاطر خاتمی رای دادند زیرا او را هنوز قابل اعتمادترین فرد میدانند. حالا در غبار های سیاسی پیدا نیست که محمد خاتمی با شهرداری که موافق است و که را شایسته وزارت میداند. بی توجهی به نظرات او حتما مردم را به همه چیز و همه کس بی اعتماد میکند و پیامدش چنان میشود که در ۸۴ رخ داد
  • احمداقاشون A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 1
    اقا یه جوری نوشتی که انگار فقط اصلاح طلبا سهم می خوان از دولت. ببخشیدا. اونا اگه سهم می خوان براش زحمت هم کشیدن و اومدن تو میدون. سهم خواهی اصولگراها رو کجای دلمون بذاریم که همه جوره سنگ اندازی کردن؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 1
    سهم خواهی یه چیز عرفی در سیاسته. هرکسی در هر جایی اومده پای کار سهمش رو می خواد. الکی که حمایت نمی کنن . شما حتما کار مجانی برای این و اون خیلی انجام دادی. نه داداش هرچیزی قیمتی داره . به قول جوکر : وقتی تو یه کاری استادی اونو نباید رایگان در اختیار دیگران قرار بدی
  • بی نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 0
    از شما که بچه شابدوالعظیمی بعید این حرفا امید واهی به درد نمیخوره.. واقعیت این مملکت و جامعه یه چیز دیگس که نباید با خوردن قرص توهم فضانورد شد