مهر نوشت: رئیس جمهور ترکیه در حالی سفر دو روزه خود به حاشیه خلیج فارس را به پایان رساند که تلاشهای وی برای میانجی گری در بحران موجود میان قطر و همسایگان عرب آن، بدون کسب پیشرفتی محسوس به پایان رسید.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور ترکیه در حالی سفر دو روزه خود به حاشیه خلیج فارس را به پایان رساند که تلاشهای وی برای میانجی گری در یکی از وخیم ترین بحرانهای جاری میان قطر و همسایگان عرب آن، بدون کسب پیشرفتی محسوس به پایان رسید.

ماه ژوئن عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با متهم ساختن قطر به حمایت از شبه نظامیان اسلام گرا روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

گفتنی است که ترکیه به عنوان قدرتمندترین متحد قطر طی این بحران، درصدد است که برای نمایش حمایت خود نیروهای بیشتری را به پایگاه نظامی خود در دوحه اعزام نماید.

این در حالی است که تلاشهای مقامات کویت و کشورهای غربی برای پایان دادن به بحران موجود تاکنون فاقد هرگونه اثر بوده است.

خبرگزاری رسمی قطر گفت که «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در گفتگوها با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیرامون «تحولات منطقه ای» به ویژه بحران موجود میان کشورهای خلیج فارس و تلاشها برای حل آن از طریق ابزارهای دیپلماتیک گفتگو کردند.

این خبرگزاری اعلام کرد که این گفتگوها شامل بحث در مورد تلاشهای مشترک برای مبارزه با تروریسم و بازنگری همکاری دفاعی و اقتصادی بود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    3 1
    بحران قطر وقتی با میانجیگری آمریکا حل نشه با میانجیگری ترکیه که پایگاهش در قطر یکی از دلایل دعوا است هرگز حل نمیشه. چون عربستان و امارات که یک طرف دعوا هستن اصلا نیازی به قطر حس نمی کنن که بخوان کوتاه بیان. قطر هم اینقدر ثروتمند هست و با کشورهای اروپایی و آمریکایی رابطه خوب داره که می تونه نیازهاش رو همه جوره تأمین کنه. برای همین کوتاه نمیاد و تن به قیمومیت عربستان نمیده. این بحران در یک صورت شاید حل بشه اون هم در صورتی که یکی از طرفین دعوا یا به احتمال ضعیف تر هر دو طرف بشدت از طرف آمریکا یا مجموعی از کشورهای بزرگ غربی تحت فشار قرار بگیرن. اون موقع برای از دست ندادن حمایت این کشورها و از بین نرفتن منافع تجاری حاکمان شیخ نشینهای خلیج فارس یکی از طرفین دعوا ممکنه کوتاه بیان.