۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

فعالان صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در قالب نهمین نشست هم‌اندیشی و نخستین نشست منطقه‌ای، گرد هم آمدند و به بحث و بررسی چالش‌ها و موانع پیش روی توسعه این صنعت پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران نیز هدف از برگزاری این نشست را تقویت پتانسیل‌های تجاری مشترک در عرصه ملی و فراملی، بررسی مزیت‌های منطقه‌ای و چالش‎های تولید و رقابت و ظرفیت‎سنجی فنی و کارشناسی جهت تولید صادرات‌محور در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان دانست و افزود: در این سفر دبیرخانه دائم منطقه پنج را نیز تشکیل خواهیم داد.

وی رشد تولیدات خوراک آماده دام را بین سال‌های 92 تا 95 دارای 12 تا 20 درصد دانست و گفت: حجم تولیدات خوراک دام در سال 92 نزدیک 5.7 میلیون تن بود که در سال گذشته این رقم به 8.6 میلیون تن رسیده است؛ امسال طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط محافل دولتی تولید خوراک دام صنعتی توسط کارخانجات خوراک دام به 10 میلیون تن خواهد رسید.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در سال 90 حدود 26 هزار تن صادرات انواع خوراک دام به ارزش 10 میلیون دلار، سال 94 حدود 130 هزار تن به ارزش 68 میلیون دلار و سال 95 با صادرات 173 هزار تن به ارزش 76 میلیون دلار را به 16 کشور داشتیم و در فاصله زمانی 94 تا 95 یک رشد 33 درصدی را تجربه کردیم.

*استفاده نامناسب از بقایای کشاورزی در تغذیه دام

موافق قدیری با بیان این که طی دو سال گذشته در مجموع 24.5 میلیون تن بقایای کشاورزی داشتیم، گفت: طی دو سال گذشته بالغ بر 19.5 میلیون تن بقایای کشاورزی و باغی و حدود پنج میلیون تن بقایای کارخانجات و صنایع غذایی داشتیم.

وی با اشاره به این که بقایای کشاورزی در تغذیه دام به طور مناسب استفاده نمی‎‌شود، اظهار کرد: شرایط خاص تغییر اقلیم در 50 سال گذشته منجر شد تا در خوراک دام از بقایای محصولات کشاورزی استفاده کنیم؛ میزان بارندگی‌های کشور در سال جاری 17 میلی‌متر کاهش یافته که این امر تهدیدی برای صنعت خوراک دام است؛ سال گذشته حجم مناسبی از بقایای پسته، سرشاخه نیشکر، خرما و بقایای سیب‌زمینی را برای خوراک آماده استفاده کردیم و در حال پیگیری هرچه بیشتر دستورالعمل اجرایی آن هستیم.

*غفلت تولیدکنندگان از تعاملات بین‌المللی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران برنامه دیگر را استفاده از خوراک‌های کمتر رایج در تغذیه طیور برشمرد و گفت: این امر می‌تواند باعث کاهش واردات شود بنابراین جایگزینی کاشت علوفه‌هایی با نیاز آبی کمتر مانند تاج خروس، ارزن و سورگوم را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ در حال حاضر بخش عمده منابع خوراکی واحدهای صنعتی اتلاف می‌شود که با روش‌های فرآوری سیلو و افزایش بهره‌وری این مشکل را حل خواهیم کرد.

موافق قدیری ادامه داد: خراسان رضوی با داشتن 47 واحد تولید خوراک دام صنعتی مجاز و با 2.5 میلیون تن ظرفیت اسمی مقام اول را در کشور دارد؛ این استان 14.5 درصد ظرفیت خوراک دام کشور را به خود اختصاص داده و استان کهکلیویه و بویراحمد نیز با دارا بودن یک واحد تولیدی آخرین رتبه را در کشور داراست.

وی با تأکید بر این که هيچ رابطه مستقيمي بين تعداد واحد و ظرفيت واحدهای تولیدی خوراک دام در استان‌هاي مختلف مشاهده نمي‌شود، افزود: برای مثال استان زنجان با ٦ واحد توليدي و ظرفيت ١٠٣ هزار تن و استان اردبيل با ٩ واحد توليدي و ظرفيت اسمي ٢٤٦ هزار تن در این جدول حضور دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان این که موضوع مهمی که صنعت خوراک دام و صنعت دامپروری ما در سال‌های گذشته از آن غافل شد، تعاملات بین‌المللی بود، تأکید کرد: تجربه کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت نشان داده که تعاملات بین‌المللی بر عرصه‌های مختلف از جمله بر توسعه اقتصادی و صنعتی تأثیر مثبت دارد.

موافق قدیری با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 حدود 26 میلیون تن خوراک دام در کشور مورد نیاز باشد، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده، تلاش می‌کنیم 15 شرکت مطرح خارجی تا سال 2020 در این صنعت سرمایه‌گذاری مستقیم یا سرمایه‌گذاری مشترک با کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشورمان جهت تولید صادرات‎محور انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزایش مبادلات و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی را از اولویت‌های انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران برشمرد و با اشاره به اين كه براي گسترش سطح روابط اقتصادي با كشورهاي اسلامي و همسایه لازم است تمهيداتي انديشيده شود، خاطرنشان کرد: وضع تعرفه‌هاي ترجيحي يكي از راه‌هاي گسترش روابط است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران یادآور شد: كل تجارتی که در حال حاضر بين کشورهای اسلامی برقرار است 18 درصد بوده و 82 درصد بقیه مربوط به همکاری این کشورها با کشورهای غیراسلامی است که این مسأله حكايت از آن دارد كه فضا و ظرفیت زیادی برای همکاری مشترک بین این کشورها وجود دارد.

موافق قدیری اضافه کرد: سال گذشته برای ورود به بازار کشورهایی مانند الجزایر، بنگلادش، عمان، افغانستان، کویت، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان و دیگر کشورهای همسایه اقدام کردیم، اما نتوانستیم به قرارداد میان مدت و بلندمدتی برسیم زیرا ریسک این فعالیت‌ها برای صنعت داخلی بسیار بالا است و به تناسب تغییر و تحولات اقتصادی که در داخل کشور به طور خاص در صنعت دامپروی می‌افتد، اجازه چنین ریسکی داده نمی‌شود.

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =