شیخ‌الوزرا برای دهمین بار از خودش دفاع کرد

بیژن زنگنه در نطق دفاعی خود برای وزارت نفت دولت دوازدهم گفت: وزیر برنامه نمی دهد و اساسا باید راهکارهایی برای اجرای قوانین وضع شده و رسیدن به اهداف آن ارائه دهیم.

بیژن نامدار زنگنه برای دهمین بار جهت کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی پشت تریبون رفت و به دفاع از برنامه های پیشنهادی خود برای وزارت نفت در دولت دوازدهم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس اظهاراتی مطرح کرد که در ادمه توضیحات این شیخ الوزرا را می خوانید:

*در کشور ما نفت فقط یک کالا نیست و نفت و به تبع آن وزارت نفت جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیت ملی دارد. اهمیت نفت موجب شده دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی به اعمال تحریم و اشکال تراشی در نفت روی بیاورند. 

*برنامه‌ای که از سوی من ارائه شده برنامه روشنی‌ است که توسط هیات رئیسه بررسی شده و هیچ مغایرتی در آن وجود ندارد. در صفحات پایانی برنامه من عینا برنامه ششم آورده شده است.

*اصولا معتقدم که برنامه دادن کار وزیر نیست بلکه ما باید راهکاری برای اجرای قوانین وضع شده و رسیدن به اهداف ارائه دهیم. درباره راه‌کارها به گذشته اشاره نمی‌کنم بلکه به آینده می‌پردازم.

*مهمترین مسئله‌ای که در وزارت نفت باید به آن پرداخته شود، سرمایه‌گذاری‌ است. میدان‌ های مشترک باید به‌ طور کامل تعیین تکلیف شوند و سرمایه گذاری انجام شود. 

*نفت در دوران بهره‌برداری صنعت اشتغالزایی نیست اما در اجرای پروژه‌ها بسیار اشتغال زاست و جذب ده‌ها میلیارد دلار سرمایه برای پروژه‌ها می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند.

*در سیاست‌های ابلاغ شده نظام در سال 79 گفته شده است که افزایش تولید و سرمایه‌گذاری برای آن متناسب با ذخایر باید انجام شود که هدف آن باید برخوداری سیاسی، اقتصادی و امنیتی باشد. ما سومین ذخایر جهان را داریم اما سهم تولیدمان هیچ تناسبی ندارد. در سال 76 تولید پتروشیمی ما 1 میلیارد دلار بود و در سال 84 که خارج شدم تولید پتروشیمی 20 میلیارد دلار بود که بدون آن عبور از تحریم‌ها غیرممکن بود.

*طرح دیگر طرح نسوزاندن گاز در مشعل است که برای آن کارها و طرح‌های مختلفی در دست اجرا هستند که یکی از آنها با نام بیدبلند فقط 3 میلیارد دلار هزینه سرمایه‌گذاری دارد. می‌گویند وزارت نفت در صادرات گاز هیچ کاری نکرده، وقتی خودمان نیاز داریم چه چیزی را صادر کنیم، اکنون با برداشت از پارس جنوبی توانستیم به جایی برسیم که صادرات به عراق آغاز شده است. 

* در حال حاضر ۱۰ میلیارد متر مکعب صادر می کنیم که برنامه داریم به ۷۰ میلیون متر مکعب برسد.

* در سال ۸۴ که از نفت خداحافظی کردم زمانی که مجدد که برگشتم، ۱۰۰ هزار نیرو بدون اینکه کار اضافه شود، اضافه شده بود.

*برای حمایت از تولید داخلی، اخرین قرارداد شامل تولید لوله‌های بدون درز با یک شرکت ایرانی و شریک خارجی‌اش به ارزش 600 میلیون دلار بوده که این تکنولوژی را ظرف 3 سال کاملا به ایران منتقل می‌کند.

*از اول تاریخ تا شروع دولت ۱۴هزار روستا گاز رسانی شده بود که در دولت دوازهم ۹ هزار روستا گازرسانی شده است. 

*یکی از مهمترین نیروها نیروهای قرارداد موقت نفت هستند که باید رسیدگی فوری به کار آنها شود.

*باید در حوزه منافع ملی متعهد باشیم. من ۹ بار رای اعتماد گرفتم. این دفعه لذت بخش ترین بود. همه چیز معتدل و در وضعیت معتدل بوده است. باید با هم گفت و گو کنیم. باید مذاکره کنیم. نباید از هم متنفر باشیم.

*اگر با من مخالفت می کنید چرا با ده ها هزار کارگر زحمت کش نفت برخورد می کنید؟ این ها زحمت کشیدند که یک میلیون تولید به تولید کشور اضافه کنند. من دست آقای ظریف را می بوسم.

*برخي دوستان فكر مي كنند كشف جديدي صورت گرفته سال ٩١ اين باشگاه نفت و نيرو توسط بنده و دوستان ثبت شد و حاضر هستيم أموال آنرا به يكي از دانشگاه ها واگذار كنيم.

*در طی ۵ سال آینده باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار آن باید از منابع خارجی تامین شود.

*ظرفيت پالایشگاه های کشور از ۱.۷ میلیون بشکه در ۴ سال آینده به ۳ میلیون بشکه خواهد رسیدهيچ وقت نگفتیم در سال ۹۶ پروژه پالایشگاه‌های کوچک سیراف به بهره برداری می رسد.

*گردنم را بزنید از سهم ایران در بازارهای جهانی نمی‌گذرم. این سرمایه ملی است که باید از آن دفاع کرد.

*می‌گویید شبانه قرارداد آزادگان را فسخ کردید که معلوم نیست شب و روزش را از کجا آوردید ولی آنها قراردادشان را اجرا نمی‌کردند که ما رفتیم گرفتیم و خودمان عملی کردیم. کجا وام بی‌بهره به ما داده شده، وام 30 میلیارد بوده که 8 درصد به آن اضافه می‌شود که رسیده به 55 میلیارد دلار رسیده است.

*درباره استخدام نماینده‌ها، من بارها دیده‌ام هیأت رئیسه در پایان هر دوره نگران شغل آینده نمایندگان هستند. نماینده‌ای که از مجلس می‌رود چه باید کرد؟ در جامعه رها کنیم؟ اگر نماینده نگران شغل آینده‌اش باشد مفسده‌های زیادی ایجاد می‌کند و من افتخار می‌کنم که برخی نمایندگان ادوار را به کار گرفته‌ام و این پنهان نبوده و نیست. 

*پرسیدند کی میدان به جوان‌ها می‌دهید؟ من معتقدم از همین الان؛ دوستان می‌دانند که من خیلی اصرار کردم و پافشاری کردم که کس دیگری وزیر نفت معرفی شود اما همه من را تنها گذاشتند. جوانان و فرزندان شهیدان آمدند و از من خواستند. من در مقابل آن نمی‌توانستم مقاومت کنم.

*شهوتی از قدرت ندارم که بخواهم بمانم. در سال ۱۳۷۵ المپبک جهانی کشتی در آمریکا بود، رسول خادم مدال طالا گرفت و با ناباوری آمد چهارگوشه زمین را بوسید و خداحافظی کرد. اما دو سال بعد او دوباره دوبنده پوشید روی تشک رفت و به فینال رسید و در مقابل یک کوبایی بسیار بزرگتر قرار گرفت و با امتیاز باخت اما با مدال نقره او ایران قهرمان شد، آنجا من این درس را از این جوان گرفتم، برای عزت ایران اگر لازم شد باید از آبروی خود نیز گذشت.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =