وزیر پیشنهادی نفت در اظهاراتش گریزی به خاطراتی از امام خمینی، رسول خادم و زاکانی زد و گفت: امام راحل وقتی دختر و پسرها را عقد می‌کردند، می‌گفتند با هم بسازید، یک خانواده هسته اصلی جامعه است ما در جامعه با هم باید بسازیم تا جامعه ساخته شود.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی صلاحیت و برنامه های بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در جلسه عصر امروز در دستور کار مجلس قرار داشت. در ابتدای امر، سیدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر، در قامت نماینده مخالف این وزیر، بخشی از صحبت‌های امام خمینی در جمع کابینه شهید رجایی را یادآوری کرد.

او با بیان اینکه «من جمله ای از امام دارم که قصد هیچ تعریضی هم ندارم. خدا شاهد است»، صحبت هایش را اینگونه بیان کرد: امام در جمع کابینه شهید رجایی در 20 شهریور 59 گفتند: اگر بنا باشد که شما به جای اینکه اقتصاد مردم را درست کنید و به جای این که کشور را بررسی کنید و ببینید کجاها مخروبه است و مردم از همه چیز ساقط هستند؛ بر سر مسند بنشینید و با حرف و فحاشی از مسائل غفلت کنید، این همان چیزی است که قدرت های بزرگ می خواهند تا این که این مملکت خرابه بماند و صدای مردم درآید. شما نیز عمال آمریکا هستید؛ عاملی داریم که مستقیما از سفارت آمریکا دستور می گیرد و عامل دیگری داریم که برای او کار می کند ولی خودش نمی فهمد، خود آدم نمی فهمد که برای چه کسی کار می کند. اگر شما به مردم کار نداشته باشید، به مصالح مردم و کشور کار نداشته باشید و تنها مشغول به این باشید که من چه طور هستم او چه طور است. مردم با من هستند، با شما هستند، اگر فکر این باشید این همان است که آمریکا می خواهد و شما از عمال آمریکا هستید.»

پس از شنیدن صحبت‌های موافقان و مخالفان زنگنه، نوبت به وزیر پیشنهادی رسید. او پشت تریبون رفت و تلاش کرد تا به سئوالات مطرح شده در مورد برنامه‌هایش پاسخ دهد. زنگنه در بخشی از اظهاراتش هنگام تأکید بر لزوم همکاری بر سر منافع ملی، خاطره‌‌ای از جلسه رأی اعتمادش در دولت یازدهم بازگو کرد و گفت: «ما می توانیم مخالف هم باشیم اما در حوزه منافع ملی باید همراه هم باشیم. من 4 سال پیش وقتی آمدم از مجلس رای اعتماد بگیرم، به آقای دکتر  نادران و زاکانی گفتم ما با هم مخالف باشیم اما از هم متنفر نباشیم. ایشان -زاکانی- گفت من متنفر نیستم.  گفتم انشاءالله اینطور باشد.

او ادامه داد: بعدا در مسیر کارم از آقای زاکانی و توکلی که آن زمان در در مجلس به عنوان مخالف من صحبت کرده بودند، کمک خواستم و اینجا شهادت می دهم که واقعا مردانه به من کمک کردند. یعنی با وجود اینکه از نظر سیاسی مخالف هم بودیم اما وقتی حرف منافع ملی شد، به یکدیگر کمک کردیم. این روزها خیلی در مجلس خوشحال شدم. من قبلا 9 بار برای اخذ رای اعتماد به مجلس آمده ام و این دوره برایم لذت بخش بود، چون دیدم همه در چارچوب منافع ملی و قوانین صحبت می کنند و همه چیز معتدل است.

زنگنه با تأکید دوباره بر این نکته که «مذاکره راه حل مسائل کشور است نه مخاصمه، چشم در چشم حرف بزنیم، مذاکره چشم در چشم حیا می آورد»، گفت: امام راحل وقتی دختر و پسرها را عقد می کردند، می گفتند با هم بسازید، یک خانواده هسته اصلی جامعه است ما در جامعه با هم باید بسازیم تا جامعه ساخته شود.

وزیر پیشنهادی نفت در صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات هدایت الله خدامی نماینده مخالفش که گفته بود «نمایندگان مجلس را استخدام نکنید»(اینجا)، پاسخ داد: امیدوارم ۱۰ دوره نماینده مجلس باشید، اما وقتی دوره مجلس عوض می شود و یکسری از نماینده ها به مجلس جدید راه پیدا نمی‌کنند، هیات رییسه جلسه می گذارد با وزرا که برای این نماینده ها کاری بکنید. خب نمی شود که نماینده سابق بدون کار باشد. سربسته بگویم اگر نماینده نگران کارآینده‌اش باشد و حداقل حقوق دولتی نداشته باشد، هزاران مفسده ایجاد می شود.

در این لحظه همهمه ای در میان نمایندگان ایجاد شد و از هیات رئیس تأکید شد که «منظور خادمی، نماینده های ادوار بوده است. این بحث را ادامه ندهید!»

زنگنه هم پاسخ داد: بله منظورم نماینده ادوار بود. من سربسته بگویم که نماینده دور قبل که برای من رای نمی تواند جمع کند، این فردی که آمده با آن فرد دیگر با هم رقیب هستند. خب عقل سلیم می گوید از نماینده قبلی استفاده نشود!

وزیر پیشنهادی نفت، صحبت‌هایش را با یادی از رسول خادم پایان داد و گفت: در سال 75 المپیک جهانی بود و آقای رسول خادم بعد ازاینکه مدال طلا را گرفت، 4 گوشه تشک را بوسید و از کشتی خداحافظی کرد، اما دو سال بعد دیدم دوباره آقای خادم در بین کشتی گیران آمد. گفتیم چه شد> به من پاسخ دادند، اگر آقا رسول نمی آمد ما در سنگین وزن کسی را نداشتیم و اگر در این وزن مدال نمی گرفتیم می باختیم. آقای رسول خادم در آن مسابقه در فینال باخت اما ایران با مدال نقره قهرمان شد. آنجا این فرد به من درسی داد که اگر لازم باشد برای عزت ایران از آبروی خود می گذرم. 

زنگنه این سخنان را در واکنش به سخنان نمایندگان مخالفش گفت که می گفتند چرا او همچنان طالب وزارت است و می خواهد با وجود 26 سال سابقه وزارت، همچنان وزیر بماند.

 27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =