خراسان نوشت: برای این که حساب و کتاب چگونگی به دست آمدن قیمت نهایی طلایی که می‌خرید را فرا بگیرید و یا این که قبل از خرید بدانید با مبلغی که در دست دارید، تقریبا چقدر طلا می‌توانید بخرید فرمول یک را یاد بگیرید.

فرمول1:
قیمت روز طلا + اجرت ساخت +۷ %سود طلا فروش + 9% مالیات بر ارزش افزوده × وزن= قیمت کل
در فرمول بالا همه چیز مشخص است جز اجرت ساخت!
اجرت ساخت میزان کار و زحمتی است که سازنده بر روی طلا انجام داده است و بسته به این که طلا با ماشین و قالب آماده تهیه شده یا کار دست بوده باشد متفاوت است. طبیعی است که هر چه ظرافت، سلیقه و هنر بیشتری به کار رفته باشد، اجرت بیشتری هم دارد.

یک مثال: با فرض این که  طلای مورد نظر ما 2 گرم وزن دارد و اجرت ساخت آن 20 هزار تومان است و قیمت روز هر گرم طلا 118 هزار تومان باشد. قیمت تمام شده طلا طبق فرمول فوق بدین شرح است: 118000+20000 + 7% + 9%× 2=321898

به یاد داشته باشید اغلب طلافروشان تمام موارد فوق را در فاکتور به تفکیک نمی‌نویسند اما شما تاکید کنید تا تمام گزینه‌ها  به صورت مشخص و با جزئیات تکمیل گردد. علت ضرورت گرفتن فاکتور این است که در حقیقت طلافروش با ارائه فاکتور بابت وزن، عیار و اصل بودن طلا به شما سند می‌دهد. فقط دقت کنید تا فاکتور دارای کد واحد فروش و آدرس فروشگاه باشد. با خواندن فرمول فوق به عنوان یک مشتری دیگر خودکفا هستید تا وزن طلا بر روی ترازو را ببینید و بعد از محاسبه فروشنده، یک بار نیز خود حساب کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.

سرمایه گذاری
یک طلا فروش که می‌خواهد ناشناس باقی بماند، می‌گوید: برخی از مردم صرفا جهت زیبایی و استفاده از طلا آن را می‌خرند و شیک بودن آن برایشان مهم است و بس. این افراد طلا با کارمزدهای بالا هم می‌خرند. اما عده‌ای از مردم هستند که طلا را به دید سرمایه گذاری  و پشتوانه مالی می‌نگرند. حرف من با این دست از افراد است که به ویژه در بازه زمانی کوتاه به چشم سود کردن به خرید طلا و بعد فروش آن نگاه نکنند. مشتریان باید آگاه باشند هنگامی که طلا می‌خرند علاوه بر ارزش طلای خود، اجرت ساخت، سود فروشنده و ۹ درصد مالیات هم پرداخت می‌کنند اما در هنگام فروش فقط ارزش طلای خود را دریافت می‌کنند. برای همین کسی که ماه پیش ۳ میلیون تومان طلا خریده در صورتی که نرخ طلا خیلی نوسان نکرده باشد، این ماه که بفروشد ضرر می‌کند، زیرا تمام آن موارد که بابت شأن پول داده کسر می‌شود. برای سرمایه گذاری با مدت زیاد هم توصیه می‌کنم طلاهایی را خریداری کنند که نگین‌های اتمی نداشته باشد و اجرت ساخت طلا نیز پایین باشد تا در هنگام فروش قیمت طلا خیلی پایین نیاید.

خرید طلای دست دوم ممنوع
اگرچه خرید طلای دست دوم به دلیل نداشتن اجرت و. .. به صرفه است، اما خرید طلای دست دوم از فروشندگان توسط اتحادیه طلافروشان تخلف محسوب می‌شود.

خرید طلاهای نگین دار
نگین‌ها  در دو نوع اتمی و یا اصل هستند. اگر اتمی باشند هنگام خرید طلا، وزنشان مانند طلا حساب می‌شود ولی هنگام فروش نگین‌ها  را خارج کرده، یا حدسی وزن آن‌ها  را کم می‌کنند و به میزان طلای خالص تان به شما پول پرداخت می‌کنند. بنابراین از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند، مگر این که از جنبه زیبایی برای کسانی که بودجه خرید جواهرات را ندارند مورد انتخاب قرار گیرند. اما جواهرات اصل طلاهایی هستند که در آن‌ها  از سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی استفاده شود. سنگ‌های قیمتی در انواع الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز و. .. هستند و سنگ‌های نیمه قیمتی آمیتیس، توپاژ و. .. را شامل می‌شوند. در خرید جواهرات حتما از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز خرید کنید، زیرا سنگ‌ها  باید دارای تراش خوب و کیفیت بالا و شفافیت مناسب باشد.

نحوه محاسبه قیمت جواهرات
در جواهر سازی به دلیل صرف دقت بیشتر و کار با سنگ‌های گران قیمت که احتمال شکستگی آن وجود دارد، دستمزد و اجرت سازنده بیشتر است. در خرید جواهرات اخذ و نگهداری از فاکتور بسیار مهم است، زیرا در هنگام فروش، قیمت از روی آن محاسبه می‌گردد. فرمول2، نحوه محاسبه قیمت جواهرآلات را نشان می‌دهد.

فرمول2:
قیمت روز هر گرم طلا + اجرت شامل (ارزش سنگ‌های به کار رفته/اجرت ساخت پایه جواهر/مخراجی و سایر هزینه‌ها ) + سود فروشنده (15 الی 20 درصد) = قیمت کل

فروش جواهرات
هنگامی که بخواهید جواهرات خود را بفروشید، سود فروشنده (15 الی 20 درصد) کسر و سپس ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده در فاکتور را محاسبه و بهای آن به صاحب جواهر پرداخت می‌گردد.

فروش اینترنتی طلا
به تازگی کیومرث امیریان، رئیس اتحادیه طلا وجواهر شمیرانات اعلام کرده:  هرگونه خرید و فروش طلا و جواهر به صورت دلالی در فضای مجازی به کلی ممنوع می‌باشد و خود اتحادیه طلا و جواهر نیز نسبت به آن اعتراض دارد. 

ایشان همچنین اذعان داشته است که اغلب فروشندگان اینترنتی طلا و جواهر افراد بی‌سابقه در این صنف هستند.

سکه
برای سرمایه گذاری خرید سکه به صرفه تر است، به ویژه در درازمدت ممکن است پول شما را آن چنان زیاد نکند اما باعث ضررتان نمی‌شود.

تفاوت سکه طرح قدیم و جدید در چیست؟
سکه‌های ضرب شده از سال 1358 تا سال 1370 را طرح قدیم می‌خوانند که روی یک طرف سکه   نام حضرت علی(ع) به خط زیبایی نوشته شده است. سکه‌های طرح جدید که از سال 1370 تا کنون ضرب می‌شوند تصویری از امام خمینی (ره) را بر روی یک سمت خود دارند. این دو نوع سکه از لحاظ میزان عیار یکسان هستند، تنها عاملی که باعث تفاوت در قیمت آن‌ها  می‌شود، به سال ضرب آن‌ها  بستگی دارد.  

سکه 86 چیست؟
از نظر بانک مرکزی، اختلاف قیمت میان سکه‌ها به علت تفاوت در سال ضرب آنها، موجه نیست و تنها عاملی که می‌تواند در نوسان قیمت سکه مؤثر باشد، نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی است. بانک مرکزی برای حل این مشکل، از سال ۱۳۸۶ تاکنون بر روی همه سکه‌ها تاریخ ۱۳۸۶ را درج می‌کند. از همین رو بازار سکه‌های ضرب قبل از ۱۳۸۶ از رونق افتاده و این سکه‌ها معمولاً فقط به قیمت طلایشان ارزش دارند.

نکات مهم در خرید سکه
حتما سکه را از صرافی‌ها  و واحدهایی خریداری کنید که دارای مجوز اتحادیه هستند. سکه را حتما به صورت وکیوم و پلمب بخرید، روی کارت علاوه بر نام و نشانی فروشنده باید عبارت تضمین بانکی و یا مجوز اتحادیه قید شده باشد. سکه سال‌های قبل از 86 را نخرید زیرا تنها قیمت طلای آن‌ها  محاسبه می‌گردد.
45302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    0 0
    . نرخ مالیات بر ارزش افزوده در صنف زرگر 3 درصد هست.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    1 0
    عالی و مفید بود. مرسی