خبرگزاری صدا و سیما نوشت: کارشناس سیاسی ترکیه ای تاکید کرد روسیه مخالف مداخله نظامی ترکیه در عفرین سوریه است.

بکر آتاجان در گفتگو با شبکه الحدث درباره گفتگوهاي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با رجب طيب اردوغان همتاي ترکيه اي خود در آنکارا گفت: اين گفتگوها درباره موضوعات مختلفي به ويژه سوريه بوده است. مدت زيادي بوده که توافقاتي ميان روسيه و ترکيه درباره پرونده سوريه حاصل شده است ولي همچنان اختلافاتي ميان مسکو و آنکارا درباره برخي از نقاط به ويژه منطقه عفرين پابرجاست. ترکيه خواهان ورود به اين منطقه بوده است ولي روسيه به شدت مخالف اين مسئله است.

روسيه وعده هايي به حزب اتحاد دموکراتيک و يگان هاي مدافع خلق درباره وضع منطقه عفرين داده است. همچنين هماهنگي هاي قوي ميان روسيه و آمريکا درباره مسائل منطقه به ويژه ترکيه و موضوع اس-400 وجود دارد. ديداري که ديروز ميان پوتين و بشار اسد در منطقه حميميم برگزار شد به صورت عمدي بود. پوتين اعلام کرد بخشي از نيروهاي روسيه از سوريه خارج خواهند شد. اين تصميم به دور از واقعيت هاي سوريه است.

وي افزود: به نظر مي رسد ميان روسيه و ترکيه سوء تفاهماتي وجود دارد چرا که ترکيه خواهان مداخله نظامي در عفرين است ولي روسيه ديدگاه هاي مختلفي در مقايسه با آنکارا دارد. روسيه بر اين مسئله تاکيد مي کند که بايد عفرين در اختيار نظام سوريه قرار گيرد. در حال حاضر حزب اتحاد دموکراتيک کنترل شهر عفرين را در اختيار دارد. اشاره پوتين به خارج کردن نيروهاي خود از سوريه اين پيام را به ترکيه مي دهد که نيازي به حضور نيروهاي اين کشور در سوريه نيست به ويژه آنکه قرار است نيروهاي نظام سوريه وارد مناطقي نظير عفرين شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که ارزيابي شما از همکاري هاي روسيه و ترکيه براي استقرار صلح در سوريه چيست،گفت:ترکيه با ايران و روسيه درباره روند صلح سوريه حضور دارد. ترکيه مجبور به مشارکت در اين روند شده است. قطع نظر از ارتباطات روسيه با ايران و ترکيه در مسئله سوريه به نظر مي رسد هماهنگي هاي قوي ميان روسيه و آمريکا درباره تجزيه کشورهاي منطقه وجود دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =