بازیگر زن اهل سوریه: جنگ نمی‌تواند سینما را تعطیل کند

رنا شمیس بازیگر مطرح سینمای سوریه، خودش و فیلمش را سفیر تفکر و ذهنیت کشورش در جشنواره جهانی فیلم فجر می‌داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رنا شمیس درباره اینکه کارهای سینمایی صورت گرفته در سوریه در شرایط کنونی چقدر می‌تواند در شناخت و بیان وضعیت سوریه تاثیرگذار باشد، گفت: متاسفانه خیلی غمگین و آزرده خاطر هستم از اینکه بگویم وقتی فیلمی که من در آن بازی کردم در یک کشور عرب و برادر پخش شد، اصلا برایشان اهمیتی نداشت. شاید این بحث سیاسی است اما همه مردم وقتی فیلم را دیدند، غافلگیر شدند؛ در حالی که برای مسئولان آن کشور هیچ اهمیتی نداشت.

او ادامه داد: ما چند نوع جنگ داریم؛ جنگ نظامی، جنگ فکری و جنگ رسانه ای. تنها ابزار ما در جنگ، رسانه است تا بتوانیم واقعیت موجود را در رسانه‌ها منعکس کنیم. وزارت فرهنگ و رسانه ما تلاش می‌کند تا بتوانیم تصویری از واقعیت موجود را منعکس کنیم. شما می‌دانید که رسانه توانسته کشورهایی را نابود کند، ولی ما نمی‌گذاریم سوریه نابود شود.

این بازیگر شناخته شده سوریه در مورد احساسش از شرکت در بزرگ‌ترین جشنواره بین‌المللی ایران گفت: خیلی خوشحالم و خیلی حس خوبی دارم؛ جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره ای مهم است و حضور در این جشنواره برای من یک گام به جلو محسوب می‌شود. من به عنوان سفیر کشورم و تفکر و ذهنیت کشورم در اینجا هستم. از کارگردان تشکر می‌کنم، زیرا فیلم به خودی خود در جشنواره یک سفیر است برای آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد.

شمیس درباره جایگاه سینما در شرایط کنونی سوریه گفت: متاسفانه شرایط سینما در سوریه دیگر مثل قبل نیست. حتی جشنواره دمشق که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شد، متوقف شده است. اما جنگ به این معنا نیست که ما نباید کار کنیم و نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد. وقتی ما سر صحنه فیلمبرداری می‌رویم درمورد خیلی چیزها با هم بحث می‌کنیم؛ درباره درد، امید، آرزوها و حتی راهکارها با هم بحث می‌کنیم و دقیقا مثل همان سربازانی هستیم که در جبهه دارند می‌جنگند. ادامه می‌دهیم. الان یک سری اتفاقات خوب در حال رخ دادن است که دستاوردهای خوبی دارد. به یاری خدا انشاءالله می‌توانیم به شرایط قبل برگردیم و کارهای خیلی خوبی انجام دهیم که مورد توجه قرار گیرد.

او در پاسخ به این سوال که چگونه در این شرایط کماکان به کار خود ادامه می‌دهید، گفت: ابتدا به این دلیل است که ایمان به خدا در دل‌هایمان وجود دارد. ما باید صادقانه به کاری که انجام می‌دهیم، ایمان داشته باشیم. طراح صحنه هر چقدر حرفه‌ای باشد، باز هم نمی‌تواند واقعیت رخ داده در آنجا را عین به عین طراحی و کاری که جنگ کرده را بازسازی کند. ما مثل سربازانی هستیم که در جبهه‌ها می‌جنگند.

بازیگر فیلم «آگوست» اظهار کرد: از ابتدای بحران تا به حال، من دو فیلم بلند و یک فیلم کوتاه درباره جنگ کار کرده‌ام و کشورهایی که این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارند، باور نمی‌کنند که ما می‌توانیم در این شرایط دستاورد داشته باشیم. به خصوص در سینما، چون بیشتر کارهایی که الان فیلمبرداری می‌شود در مناطق بسیار ناآرام است و به رغم آن ما باز هم کار می‌کنیم.

شمیس در پایان گفت: همیشه معتقد بودم ما باید کاری برای بچه‌های جنگ در سراسر دنیا انجام دهیم، چه برسد به بچه های کشور خودمان. چیزی که در فیلم می‌بینید دقیقا و حتی بدتر ازآن در واقعیت وجود دارد. ما سعی کردیم به درد بچه‌های سوریه وفادار باشیم و امیدوارم تلاشمان نتیجه دهد.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =