۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
ثبت ملی 13 اثر تاریخی در قم

ایرنا نوشت؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه، 13 اثر تاریخی شامل خانه، مسجد، ایستگاه راه آهن، کوشک، تپه و محوطه ها به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

عمار کاوسی روز شنبه با بیان مطلب فوق، اظهار داشت: از این تعداد هشت تپه و محوطه تاریخی به نام های تپه های حاجی، صرم، طاقبون، قلعه گبری، گبری دولت آباد، مومن آباد، کاوس و میم مربوط به دوره های ساسانی و اشکانی است که در خردادماه امسال از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید و به استان قم ابلاغ شد.
وی افزود: پنج اثر تاریخی دیگر شامل ایستگاه راه آهن از دوره پهلوی اول واقع در خیابان ایستگاه، مسجد کوچه باغ از دوره قاجار واقع در کنار پارکینگ شرقی حرم حضرت معصومه(س)، 2 خانه تاریخی به نام های منادی و علامه راد از دوره قاجار واقع در خیابان عمار یاسر و کوشک درروستای وریچ از توابع کهک مربوط به دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم به ویژگی برخی از این آثار اشاره کرد و گفت: مسجد کوچه باغ در کنار ویژگی های معماری آن، در گذشته مکان عبادت و مباحث های علمی علمایی از جمله امام خمینی، آیات خوانساری و شیرازی بوده است.
وی ادامه داد: نمای ایستگاه راه آهن به صورت آجری و ورودی بنا دارای سردرقوسی است، همچنین تزیینات کاشیکاری در داخل ایوان ورودی و قوس قابل مشاهده است که باعث خاص بودن ویژگی معماری آن شده است.
کاوسی با اشاره به کوشک از بخش کهک قم گفت: این اثر متعلق به دهستان فردو نرسیده به روستای وریچ است که دارای بخش های مختلف از جمله بخش اصلی، شاه نشین، انباری و دامداری است.
کهک از بخش های پنج گانه استان قم با مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.
وی خاطرنشان کرد: هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد 558 قانون مجازات‌ های اسلامی، تعزیرات و مجازات ‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌ شود و مرتکب مشمول مجازات ‌های قانونی خواهد شد.
به گفته وی، هر گونه اقدامی باید زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی قم صورت بگیرد.
استان قم دارای حدود 365 اثر تاریخی به ثبت رسیده است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =