۰ نفر
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰
رصدخانه ساسانیان در جهرم احیا می شود

«خبرجنوب» نوشت: یکی از آثار کمتر شناخته شده در فارس که در فهرست ملی نیز قرار گرفته، بنایی تاریخی معروف به قدمگاه است که در شهرستان جهرم قرار دارد.

این بنا از سنگ و ملاط گچ ساخته شده و گنبدي سنگي نيز بر فراز آن جاي گرفته كه قابل مقايسه با چهارطاقي هاي دوره ساسانيان است و آن طور كه در برخي از منابع تاريخي آمده، اين اثر در دوره ساسانيان ساخته شده و در دوره هاي بعد و ورود اسلام، با تغييرات عمده اي همراه شده به طوري كه در دوره صفوي، ساخت وسازهايي در اطراف آن انجام مي شود.
قدمگاه جهرم بر فراز تپهای در جنوب این شهر واقع شده که بنا بر اسناد تاریخی موجود قدمتش به دوره ساسانیان بر میگردد.
این بنا شباهت بسیاری به شبستان مسجد دارد و شامل طاقهای رو به شمال است.
در قسمت وسط در پشت این طاقها، محوطهای سرپوشیده شبیه چارسوق بازار وجود دارد و در همین قسمت است که بر روی قطعه سنگی نقشهایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به تمام این ساختمان داده است.
در بالای درگاه یکی از اطاقهای شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و اشعاری از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است.
در این اشعار از قدمگاه به عنوان آتشکده نام برده شده، اما طبق تحقیقاتی که اداره باستانشناسی انجام داده آن را از بناهای بعد از اسلام میداند.
این بنا مانند آتشکدههاي دارای یک اطاق در وسط به صورت هشت ضلعی است و علاوه بر این شواهد دارای اطاقهای متعدد در اطراف اطاق آتش است.
قدمگاه به شماره 1319 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
در اين رابطه شامل رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان جهرم به خبرنگار ما گفت: قسمت هاي آسيب ديده اين بناي تاريخي طي سال هاي گذشته مرمت و نورپردازي شده و طبق برنامه ريزي ها قرار بود اين بناي تاريخي به موزه تبديل شود.به گفته وي، در حال حاضر به پيشنهاد شهرداري جهرم قرار است قدمگاه به رصدخانه تبديل گردد.
شامل با اشاره به اينكه در بسياري از اسناد تاريخي بر آتشكده بودن قدمگاه تاكيد شده است، افزود: همواره كاربري رصدخانه نيز براي اين بناي تاريخي در برخي اسناد و متون مطرح شده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان جهرم ادامه داد: به طور حتم با پيگيري هاي شهرداري و همكاري ميراث فرهنگي، اين بناي تاريخي به زودي با كاربري جديد به محل مناسبي براي حضور گردشگران تبديل خواهد شد.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو به مرمت 6 بناي تاريخي در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: بالغ بر 600 ميليون تومان اعتبار براي مرمت بناهاي تاريخي چون بقعه شيخ خليفه، مدرسه خان، خانه هاي دهقان و طوفاني اختصاص يافته است.
وي همچنين از مرمت بازار تاريخي اين شهرستان خبر داد و گفت: بازار جهرم كه متعلق به دوره زنديه است و يكي از بازارهاي سرپوشيده تاريخي فارس محسوب مي شود، به زودي مرمت خواهد شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =