دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین المللی معتقد است که رو کار آمدن ترامپ فضا را به نفع روشنفکران و معترضان در خارج از کشورمان تغییر داده و این موضوع منفعتی برای ایران ندارد.

ابوالفضل خدایی: روزها و هفته های ابتدایی آغاز به کار ترامپ، با اتفاقات و جنجال هایی در عرصه بین المللی همراه بود. گرچه مهمان کاخ سفید عوض شد، اما آمریکا از همان ادبیات گذشته خود، اما با لحنی تندتر از قبل در اتهام زنی ها به ایران استفاد کرد. خبرگزاری خبرآنلاین طی گفتگویی کوتاه با فریدون مجلسی دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین المللی، این موضوع را بررسی کرده که در ادامه می خوانید:

فریدون مجلسی درخصوص تهدیدات اخیر دولت جدید آمریکا و اتهام زنی های آن علیه کشورمان گفت: تردیدی نیست که آزمایش موشکی ایران نقض برجام نبوده است. البته در برجام اشاراتی به موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند شده است. اما ایران کلاهک هسته ای ندارد و نه این اتهامات بر این وارد نیست. کشور ما به خاطر موشک هایی که آمریکا در زمان جنگ تحمیلی به عراق فروخته بود آسیب دید و در آن مقطع هیچ کشوری هم به این موضوع واکنش نشان نداد. مشکل اصلی ایران و آمریکا مربوط به موضوع هسته ای نیست، بلکه حل آن در گرو رابطه اسرائیل و فلسطین است و ایران در سپر اول این مقابله قرار دارد. کشورهایی مانند عربستان، قطر، مصر و اردن نیز به اندازه کافی تعصب نشان نمی دهند. نتانیاهو نیز برای برهم زدن برجام از هیچ کوششی دریغ نمی کند و در همین راستا دیدارهایی با "ترزا می" و "فرانسوا اولاند" داشت.

تمام این موارد نشان داد که هدف اصلی چیست. محمود عباس طی سفر اخیر خود به فلسطین اظهار داشت که اسرائیل باید به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشد و باید تشکیل "دو دولت و دو ملت" را به رسمیت بشناسد و به قطعنامه قبلی که توسط اوباما در سازمان ملل، مبنی بر توقف شهرک سازی تصویب شد احترام بگذارد. اما تا زمانی که ایران به خواسته های بین المللی در غالب جمعی کشورهای عربی و اسلامی توجه نکند، یا می بایست درگیر جنگ شود و یا با تحریم ها و مزاحمت هایی که مانع توسعه فرهنکی، اجتماعی و فرهنگی ایران می شود، مواجه خواهد شد. چندی پیش نیز یک مقام آلمانی گفته بود تا زمانی که ایران موضع خود را در قبال اسرائیل مشخص نکند، نمی تواند رابطه عمیقی با آلمان داشته باشد.بنابراین ایران در عرصه دنیا منزوی شده و تنها راه چاره حل و فصل این مشکلات است. در راس قدرت آمریکا نیز فردی حضور دارد که تمام حرفهای خود را به صراحت بیان می کند و دشمنی ایران با اسرائیل به آنها کارت سفیدی داده است تا به بهانه جویی های خود ادامه دهند.


دیپلمات اسبق کشورمان درباره اینکه گفته می شود اسرائیل به شدت خواستار اجرای برجام است اظهار داشت: نتانیاهو اقدامات خود را قبل از برجام با عربستان و کشورهای عربی انجام داد. همچنین محافل دلواپس داخلی نیز به این مسایل دامن زدند. در کتاب ایران هراسی نتانیاهو از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد استقبال کرده است؛ نه بدین معنا که دوستدار وی باشد، بلکه اسرائیل از شعارها و تندروی های احمدی نژاد نهایت استفاده را برد و نتانیاهو خواستار دولتی در ایران است تا هر چه بیشتر از این شعارها سر دهد تا بتواند به مقاصد خود دست پیدا کند. بنابراین من فکر نمی کنم اسرائیل از اجرای برجام راضی باشد.توافق هسته ای علی رغم همه کارشکنی ها، دستاوردهای خوبی در زمینه اقتصادی برای ما فراهم کرد، اگرچه این دستاوردها اندک بود، اما در صورتی که برجامی وجود نداشت ما به بحران و ورشکستگی می رسیدیم.


وی در خصوص حمایت اتحادیه اروپا از ایران در قبال برجام اضافه کرد: اگرچه اتحادیه اروپا با ایالات متحده آمریکا رقابت هایی دارد، اما اتحادیه اروپا متحد استراتژیک و راهبردی آمریکا در غالب غرب است. همچنین متحد استراتژیک روسیه هم در غالب تمدن غربی است. ایران نباید بر رو در رو قرار دادن آمریکا و اتحادیه اروپا دلخوش باشد. از توانایی ایران خارج است که بتواند قدرت های بزرگ جهانی را با یکدیگر مواجه کند. ما بایستی در حد خود اقدام کنیم و چنانچه که آرامش و صلح و برقرار شود می توانیم به سرعت خود را به کشورهایی مانند فرانسه و انگلستان برسانیم. نکته ای که قابل توجه بوده این است که برخی ها به شدت دنبال جنگ هستند، غافل از اینکه شرایط جنگ تغییر کرده و نتیجه و تبعات آن فاجعه بار خواهد بود به صورتی که یا باید ما بر دشمن غلبه کنیم و یا بالعکس. در صورتی که می توان با دیپلماسی و گفتمان به توسعه اقتصادی و پیشرفت رسید چرا باید چنین راه هایی را در پیش بگیریم که نتیجه آن در هر صورت آسیب رساندن به ایران است.


کارشناس مسایل بین الملل در آخر و در خصوص اینکه آیا روی کار آمدن ترامپ فضا را به نفع ایران تغییر داده است تصریح کرد: نشان داد از هیچ منطقی پیروی نمی کند و تهدیدهای او را جدی می پندارم. امیدوار هستم که اقدامی در جهت محک زدن ترامپ صورت نگیرد. باید توجه داشته باشیم که روی کار آمدن ترامپ فضا را به نفع روشنفکران جهان تغییر داده است و این اتفاق معترضان را بر آن را داشته که اعتراضات گسترده ای علیه او داشته باشند و در این بین فضایی برای ما باقی نخواهد ماند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    7 0
    اقای مجلسی بسیار درست گفته است. بیشتر مسائل ما با غرب و امریکا بخاطر اسرائیل است، و در حالیکه تمام کشورهای عربی و خود فلستینیها اسرائیل را برسمیت می شناسند و دو ملت و دو دولت در کنار هم را قبول دارند، فقط ایران است که هیچ چیز را قبول ندارد، و این باعث شده که ملت بیچاره ایران هزینه این بی فکریها را بپردازد و مملکت با اینهمه امکانات بعد از چهل سال در بحران باشد و ارامش وجود ندادشته باشد، و جوانان با سواد در بیکاری باشند. رجال مسئول ملکت تا کی می خواهند منافع ملی را قربانی خود خواهی کنند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    5 0
    متاسفانه درداخل هم عده ای منافع خودرا دزجنگ میبینند واین گروه درزمان جنگ قبلی هم سود کلان بردند واگر میشد دراینجا بیان کرد ومنتشر نمود من بادلایل مختلف وباسند میگفتم که تقریبا از همه قشرها کسانی بودند که منافع خود رادرادامه جنگ میدیدند وهم اکنون اگر چه از منافع مادی ومعنوی آنسود میبرند ولی بازهم درخفا وحتی آشکارا اعمال ورفتارشان طوری است که خواهان درگیری ما با همسایه هایمان ویا یک کشوردیگری هستند.
  • بهزاد RO ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    5 0
    به نکته دقیقی اشاره کردند. اروپا و به خصوص روسیه هیچ منفعتی برای ما نخواهند داشت.
  • علیرضا RO ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    5 0
    کو گوش شنوا
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    0 0
    اینایی که دوست دارند جنگ بشه مطمئن هستن تانک وموشکای دشمن به خودشون نمیرسه هربلایی میاد سرما جنوبی های بیچاره میاد که باید شاهد کشته شدن شوهرا وبچه ها وخانواده هامون باشیم