۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶

محمود فاضلی

مواضع ترامپ علیه ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا با واکنش‌هایی در آلمان روبرو بوده است. رئیس جمهور آلمان خواستار موضع گیری شفاف و آشکار اتحادیه اروپا در برابر دستور اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان به این کشور شد.

به اعتقاد او با این دستور اجرایی، افراد مسلمان و با یک اصل و نسب خاص تحت سوء ظن عمومی قرار می‌گیرند که این خطرناک است. این با تصورات ما از کرامت انسانی، برابری و آزادی مذهب سازگار نیست. این اقدام آمریکا ارزش‌های مشترک با اروپا را زیر سئوال قرار داده است. خوشبختانه دیگر نیروهای سیاسی، قوه قضائیه و یک جنبش خیلی بزرگ مدنی در آمریکا وجود دارد که از این ارزش‌ها حمایت می‌کند.

رئیس جمهور آلمان در مصاحبه‌ای با شبکه هیأت تحریریه آلمان نیز انتقاد خود را به دلیل ممنوعیت در نظر گرفته‌ شده برای شهروندان چند کشور مسلمان، تکرار و اعلام داشت که دلیل اعتراضات در آمریکا را درک می‌کند. اعمال ممنوعیت، شایسته جایگاه آمریکا نیست. از تحولات اخیر آمریکا متعجب و نگران هستم. می‌توان درک کرد که چرا تعداد زیادی از مردم آمریکا مایل نیستند، تصمیم‌گیری‌هایی مانند ممنوعیت ورود را به سادگی بپذیرند. اکثریت آمریکایی‌ها اجازه نخواهند نداد که کشورشان به شدت دستخوش تغییر شود. آمریکا از نظر خیلی از انسان‌ها، از جمله ما، همیشه پرچمدار آزادی و کشور امنی برای امیدواری‌های شخصی و سیاسی بوده است. ممنوعیت ورود به این کشور مغایر «با رؤیای بزرگ آزادی و تساوی حقوق همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن دین یا اصلیت آن‌هاست».

ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان نیز از جمله مقامات آلمانی است که از شیوه تفکر ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قالب معاملات تجاری انتقاد می‌کند. این سیاستمدار دموکرات مسیحی درباره عملکرد ترامپ معتقد است «ما به راه‌ حل‌هایی که در آن‌ها یکی ببازد و دیگری برنده شود، نیاز نداریم. شاید در حوزه معاملات املاک طور دیگری باشد، اما جهان به موقعیت‌های برد - برد نیاز دارد. ما نباید اجازه دهیم که کسی ما را تحریک کند و خودمان نیز نباید کسی را تحریک کنیم. ترامپ در حال حاضر در حال آزمایش کردن چیزهای زیادی است، به طور مثال با اظهاراتش علیه اروپای متحد. هدف ترامپ از بیان این مطالب، خیلی هم جدی نیست. اگر پیروزی ترامپ در انتخابات، بیدارباشی برای اروپا نباشد، ما دیگر نمی‌دانیم که ما برای بیدار شدن به چه ساعت شماطه‌داری نیاز داریم».

وزیر اقتصاد آلمان نیز ترامپ را خطری برای تحولات اقتصادی می‌داند و معتقد است تردید و غیرقابل محاسبه بودن، باعث فلج شدن می‌شود و فلج شدن برای اقتصاد خطرناک است.» وی بنا را بر این می‌گذارد که دونالد ترامپ در برابر مقاومت‌های داخل کشورش شکست بخورد. در آمریکا نیز رئیس جمهور بالاخره باید زمانی این مسأله را تجربه کند که برای سیاستش در پارلمان به اکثریت نیاز دارد.
رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان نیز معتقد است اگر ترامپ به طور کامل به آن چه که اعلام کرده، عمل نماید، «این امر فرصت‌های شغلی را هم در آلمان و هم در آمریکا به خطر می‌اندازد. نظر ترامپ در این مورد که با بستن درهای بازارهای آمریکا، فرصت‌های شغلی در سایر کشورها را می‌توان از بین برد تا به همان اندازه در آمریکا فرصت‌های شغلی به وجود آورد، دیگر در جهان قرن بیست‌ویکم کارایی ندارد. باید تلاش کرد، از بروز یک جنگ تجاری جلوگیری به عمل آید. این کار فقط از طریق گفتگو امکان‌پذیر است». معاون حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز شیوه سیاسی ترامپ را «متفاوت، صریح‌تر و در عین حال، غیر عقلانی‌تر و خشن‌تر» می‌داند و معتقد است اروپا از نظر اقتصادی به اندازه آمریکا قدرتمند است، ما نیازی به پذیرفتن دستورات از واشنگتن نداریم. بیشتر به پاسخ‌های روشن و قوی از اروپا نیاز است.

رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان نیز از دستور اجرایی «دونالد ترامپ» علیه مسلمانان به شدت انتقاد کرد. به اعتقاد او «ما می‌توانیم تنها به ترامپ توصیه کنیم که قانون اساسی کشور خود را مطالعه کند تا دریابد حدود اختیارات او به عنوان رئیس جمهور آمریکا چیست. به نظر می‌رسد ترامپ علاقه‌ای به قانون ندارد. فردی که رئیس جمهور یک کشور دموکراتیک است، نباید مستبد و دیکتاتور باشد. رئیس جمهور یک کشور دموکراتیک باید به قوانین پایبند باشد. یک رئیس جمهور در آمریکا باید کشور خود را متحد کند.

من بسیار امیدوارم که آمریکا که «مهد دموکراسی» نامیده می‌شود، بتواند در شرایط حاکمیت قانون باقی بماند.» به گفته او «اتباع هیچ یک از این کشورها به خاک آمریکا حمله نکرده‌‌اند». مارتین شولتس، نامزد سمت صدراعظمی آلمان نیز در مصاحبه با نشریه اشپیگل از رفتار رئیس جمهور آمریکا ابراز ناراحتی کرد و از صدراعظم آلمان خواست صراحتا از مواضع ترامپ فاصله بگیرد. وی فرمان رئیس جمهور آمریکا درباره ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به این کشور را غیرقابل تحمل توصیف و معتقد است« متأسفانه کشور مهاجرپذیر آمریکا اکنون رئیس جمهوری دارد که در نازل‌ترین سطح، سیاست‌ورزی می‌کند».

مخالفت مقامات آلمانی با دیدگاههای رئیس جمهوری جدید آمریکا در حالی ادامه دارد که نتایج یک نظرسنجی جدید موسسه نظرسنجی «اینفراتست» نشان می‌دهد که میزان اعتماد مردم آلمان به آمریکا پس از به قدرت رسیدن ترامپ در این کشور، به پائین‌ترین سطح خود در تاریخ روابط دو کشور رسیده است و 70 درصد اتباع این کشور به آمریکا اعتماد ندارند. هفت نفر از هر 10 نفر از پاسخ دهندگان معتقدند آمریکا هم اکنون متحدی قابل اعتماد برای آلمان نیست. 21 درصد از مردم آلمان، کشور روسیه را قابل اعتماد می‌دانند. مردم آلمان همچنین مخالفت بالایی با شخص ترامپ دارند و 80 درصد از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی گفته‌اند اتحادیه اروپا باید برای مخالفت با ترامپ، همکاری نزدیکتری (در درون اتحادیه) داشته باشد. 67 درصد از پاسخ دهندگان ابزار نگرانی کرده‌اند که ترامپ ممکن است به اقتصاد آلمان ضربه بزند و تنها 26 درصد گفته‌اند این کار خوبی است که ترامپ به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند. نظرسنجی موسسه «امنید» برای شبکه خبری N24 نیز نشانگر نگرانی درباره رئیس جمهوری جدید آمریکاست. بر اساس نظرسنجی اخیر شبکه تلویزیونی ARD، فقط 22 درصد مردم آلمان آمریکا را شریکی قابل اعتماد می‌دانند که تاکنون در این همه‌پرسی بی‌سابقه بوده است. موسسه نظرسنجی YouGov نیز در همه‌پرسی خود برای خبرگزاری آلمان، به نتیجه مشابهی دست یافته است.

از زمان تغییر در کاخ سفید، 71 درصد شهروندان با دیدی منفی به سیاست آمریکا نگاه می‌کنند. بر اساس نتایج این همه‌پرسی، ممنوعیت سفر در نظر گرفته شده از سوی ترامپ برای هفت کشور مسلمان، تأثیر خیلی زیادی بر مسافرت‌های آلمانی‌ها ندارد. 84 درصد می‌گویند که آن‌ها در حال حاضر برنامه‌ای برای سفر به آمریکا ندارند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =