ویرانگرترین آتش سوزی طبیعی در جنوب کالیفرنیا به شکل قابل توجهی گسترده شده است. این آتش سوزی آنقدر وسیع است که ابعاد آن به بزرگتر از منطقه‌ای به اندازه نیویورک توصیف شده است. طی هفته گذشته در ونتورا و سانتا باربارا 230 هزار هکتار زمین در آتش سوخته و نابود شده است.

صنم بیاناتی: آتش سوزی که به نام توماس مشهور شده بر اثر بادهای شدید گسترده می‌شود و پیش می‌رود تا جاییکه حالا به عنوان پنجمین آتش سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا در دوره مدرن این ایالت ثبت شده و روزانه 50 هزار هکتار زمین را می‌سوازند و جلو می‌رود.

بادهای خشک و موقعیت جغرافیایی موانع مهار آتش سوزی

عملیات نفس‌گیر مهار این آتش سوزی اما مانع بزرگی به نام بادهای خشک را پیش روی خود می‌بیند که کار را برای مهار این آتش به شدت دشوار کرده است. در کنار این مسئله با توجه به کوهستانی بودن موقعیت جغرافیایی این منطقه آتش‌نشان‌ها درگیر چالش دیگری به جز بادهای قدرتمند و خشک هم شده‌اند.

تا به حال 200 هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. این در حالیست که آتش‌سوزی توماس از تاریخ 4 دسامبر تا به امروز 800 بنا را از بین برده است و حالا به سمت شهرهای زیبای ساحلی پیش می‌رود به طوریکه نگرانی از بابت آنچه که ممکن است طی روزهای آینده اتفاق بیفتد مقامات را بر آن داشته تا دستور تخلیه این شهرها را صادر کنند.

مقامات ضمن غیر قابل کنترل خواندن آتش سوزی از 5 هزار نفر دیگر از ساکنان شهرستان‌های اطراف خواسته‌اند خانه‌های خود را تخلیه کرده و به مناطق امن پناه ببرند.

نگرانی‌ها درباره پوشش گیاهی خشک کارپینتریا اوج می‌گیرد

در واقع باد در شهر سانتا آنا به همراه کمبود رطوبت باعث شد شنبه شب آتش سوزی ونتورا به سمت سانتابارابارا پیش برود. این در حالیست که در حال حاضر بیشتر نگرانی‌ها معطوف به شهر کارپینتریا واقع در سانتاباربارا شده است چرا که پیشروی آتش به سمت غرب و منطقه بالای شهر کارپینتریا با توجه به پوشش گیاهی بسیار خشک این محدوده که تقریبا 100 سال است هیچ آتشی این پوشش را نسوزانده خطر را چند برابر می‌کند.

سخنگوی آتشنشانی ونتورا درباره آنچه که در شهر کارپینتریا در شرف وقوع است می‌گوید: مواد سوختی این منطقه (پوشش گیاهی خشک) ضخیم و مرده هستند؛ به همین دلیل آمادگی اشتعال را دارند.

چرا آتش سوزی کالیفرنیا این بار غیر معمول است؟

در چندین مورد آتش سوزی کالیفرنیا در چنین زمانی که سال میلادی رو به پایان می‌رود غیر معمول است. در این موقع از سال شرایط آب و هوایی به گونه‌ایست که آتش سوزی‌های بالقوه به طور معمول خاموش و خنثی می‌شوند. فعالیت آتش سوزی‌های طبیعی کالیفرنیا عمدتا به دلیل وضعیت خشک این منطقه و البته بادهای سانتا آنا اتفاق می‌افتد. بادهای سانتا آنا رخدادی معمول در فاصله بین ماه‌های اکتبر و مارچ هستند. این بادها هوای گرم را از بیابان‌ها می‌آورند و به این منطقه می‌فرستند تا چنین آتش سوزی‌های ویرانگری به عنوان تبعات آنها واقع شود.

وقتی این بادها با قدرت هر چه تمام‌تر می‌وزند می‌توانند درختان و کابل‌های برق را ساقط کرده و ویران کنند. این بادهای گرم همچنین به کمک پوشش گیاهی خشک این مناطق، شکل گیری چنین آتش سوزی‌های مهیبی را آسان‌تر می‌کنند. با این وصف وقتی آتش وجود دارد،‌ باد خیلی راحت می‌تواند شعله‌های سوزان آن را از منطقه‌ای به منطقه دیگر ببرد.

این توضیحی است که دانشمندان برای آتش سوزی روزهای اخیر کالیفرنیا ارائه کرده‌اند. در این واقعه دست کم 4 آتش سوزی جدی در شهرهای ونچورا و لس‌آنجلس اتفاق افتاده است و سبب شده مردم بسیاری خانه‌ها و محل زندگی خود را ترک کنند و چندین بزرگراه به دلیل این آتش‌سوزی‌ها مسدود شده‌اند.

شاخص تهدید این آتش سوزی که بر اساس توانایی باد برای گسترده و پخش کردن آتش اندازه گیری می‌شود در میزان بالا یا فو‌ق‌العاده بالا از جنوب سانتاباربارا تا مرزهای مکزیک محاسبه شده است.

هوای گرم و خشک همچنین دلیل گسترده شدن سریع آتش سوزی در کالیفرنیا مطرح می‌شود.

با توجه به اطلاعات سرویس ملی هواشناسی امریکا، لس آنجلس از شروع ماه اکتبر فقط 0.11 باران داشته است. به همین ترتیب است که بیشتر مواد موجود در این منطقه در شرایطی قرار می‌گیرند که آماده آتش گرفتن هستند.

با وجود اینکه انسان‌ها همچنان نقش قابل توجهی در تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کنند که نمونه بارزش می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد، دانشمندان می‌‌گویند سخت است که بخواهند در این مورد از تغییرات آب و هوایی حرف بزنند هر چند همین محققان بر این باورند که اعمال برخی تغییرات در سیاست‌ها می‌تواند تاثیر آتش سوزی‌های طبیعی در جنوب کالیفرنیا را کمتر کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =