با رفتن مدیر اوبر، فرهنگ گشت‌وگذار و پارتی از سیلیکون ولی رخت می‌بندد؟

تراویس کالانیک با استعفا از سمت مدیریت اجرایی تاکسی آنلاین اوبر،صنعت آی تی در سیلیکون ولی را تکان داده است.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال بهمن خبری رشته تجاوزات جنسی از سوی رانندگان و کارمندان اوبر، سرقت مالکیت معنوی فناوری خودروی خودران متعلق به گوگل و بازی روانی با رانندگانی که ساعت‌های بیشتر کار می‌کنند و همچنین ماه‌ها بحران داخلی، موسس بزرگترین تاکسی آنلاین جهان مجبور به استعفا در برابر فشارهای سهامداران شد.

استارتاپ 68 میلیارد دلاری به گفته روبرت زیگل مدرس مدرسه بیزینس استنفورد اکنون ضمن طی کردن پله‌های موفقیت، حاضر است رئیس خود را از دست بدهد.

جوزف هالت پروفسور دانشگاه نوتردام می‌گوید آنچه در اوبر اتفاق افتاد روی فرهنگ موسوم به فرهنگ گشت و گذار و پارتی / Bro Culture در سیلیکون ولی تاثیر مستقیم خواهد داشت.(فرهنگ برادری در لغت معادل رفاقت غیر فامیلی)

گریک لامبورگ از Hager Executive Search می‌گوید شما می‌توانید یک فناوری متلاشی کننده داشته باشید بدون اینکه متلاشی شوید.

«لسلی مایلی» در Slack می‌گوید مردم مرده‌اند، به آنها تجاوز شده و مورد حمله قرار گرفته‌اند، شغل خود را از دست داده و راهی تیمارستان شده‌اند و دلایل همه این اتفاقات فرهنگ گشت و گذار و رفتن به پارتی در بین کمپانی‌های آی تی است که اوبر یکی از برجسته‌ترین آنها است.

وی معتقد است برای تغییر این فرهنگ باید در سرمایه گذاران که عمدتا مرد،سفید و با امتیازات خاص هستند؛ تغییر به وجود بیاید.

به گفته وی مردان زیادی در صف «کالانیک» شدن هستند تا بتوانند زندگی رویایی در سیلیکون ولی برای خود بسازند اما به چه قیمتی؟

آیا اوبر کمپانی محبوبی باقی می ماند؟

مدیران اجرایی زیادی برای کسب سمت کالانیک صف کشیده اند و اوبر نیاز به یک مدیر اخلاقی بی عیب و نقص دارد تا کمپانی را دوباره بسازد.

تراویس کالانیک پس از 6 ماه بحران رسوایی و سوء تفاهم و با فشار 5 سهامدار عمده (Benchmark، First Round Capital، Lowercase Capital، Menlo Ventures و Fidelity Investments) از سمت خود استعفا داد، هرچند همچنان عضو هیئت مدیره باقی خواهد ماند.

تراویس کالانیک پس از چند هفته غیبت سرانجام خبر استعفای خود را اعلام کرد. او رفت تا فرهنگ رفتار سازمانی در اوبر تغییر کند. اوبر در نقض قوانین و مقررات شهرت پیدا کرده بود. در ماه فوریه یکی از کارمندان زن (سوزان فولر)از تبعیض جنسیتی و آزار جنسی خود در محیط کار نوشت و کمپانی‌ای که در آن کار می کرد را زیر سوال برد.

به دنبال اعتراضات گسترده‌تر علیه مدیریت اوبر، دادستان سابق آمریکا، اریک هولدر مامور انجام تحقیقات درباره فرهنگ سازمانی در اوبر شد و سه‌شنبه گذشته گزارش خود را منتشر کرد و در آن توصیه کرد تا تراویس کالانیک از مدیریت اوبر کنار گذاشته شود.

امسال پزریدنت اوبر به نام جف جونز، قائم مقام اداره مهندسی، امیت سینگهال، راشل وتاستون رهبر پالیسی و ارتباطات و برایان مک کلندون قائم مقام بخش نقشه؛ اوبر را ترک کردند.

این ماه نیز اریک الکساندر، پرزیدنت اوبر در آسیا-پاسیفیک به دلیل دست‌کاری در مدارک پزشکی قربانیان مربوط به کیس حقوقی تجاوز اخراج شد و «امیل مایکل» پس از فشار شدید از سوی هیئت مدیره استعفا داد و رفت.

20 نفر نیز به دلایلی مانند آزار و اذیت، انتقام‌جویی، تبعیض و قُلدری در کنار ده‌ها تن دیگر به دلایل انظباطی از اوبر اخراج شدند، در حالی که 57 شکایت حقوقی دیگر از سوی شرکت حقوقی perkind Coie دنبال می‌شود.

واقعیت این است که فرهنگ گشت و گذار و علاقه به پارتی های دوستانه در اوبر باعث شده است تا این کمپانی از نظر فرهنگی دچار مشکل سازمانی شود و خروج تراویس کالانیک مقدمه‌ای بر تغییرات گسترده در بزرگت‌رین تاکسی آنلاین جهان است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =