یونان در آستانۀ تصمیم بزرگ/ آیا شهروندان با سیپراس جوان همراه می‌شوند؟

پس از برگزاری میتینگ های پرشور تبلیغاتی، یونانی ها برای حضور در رفراندم روز یکشنبه آماده می شوند.

 

 

 


اکنون نوبت آخرین سبک سنگین کردن ها بخصوص برای کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند رسیده، تصمیم حساسی که سیاست آینده کشورشان را تعیین می کند وچشم همه به نتایج آن دوخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری یورونیوز، بهبود اقتصادی و رفع مشکل کمبود نقدینگی، دغدغه فکری مخالفان و موافقان شرایط وام دهندگان است که هریک راه حل را در پاسخ خود می دانند.

الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان در میتینگ های تبلیغاتی موافقان رأی “نه” به مردم اطمینان داده است که یکدستگی مردم پس از این رفراندم حفظ خواهد شد ولی به هرحال پیش از این همه پرسی، مردم یونان به دو گروه “نه” و “آری” تقسیم شده اند.

 

راهپیمایی مخالفان شرایط پیشنهادی وام دهندگان بین المللی در آتن
   
مخالف و موافق شرایط پیشنهادی وام دهندگان بین المللی برای ادامه کمک مالی به یونان در واپسین روزها، قبل از همه پرسی روز یکشنبه با تمام توان تلاش کردند تا رای دهندگان بیشتری را با خود همراه کنند.

حزب حاکم یونان که در تلاش است تا در گفتگوها با شرکای اروپایی قوی تر ظاهر شود هواداران خود را به برپایی تظاهراتی در میدان سینتاگمای آتن فراخواند.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان جمعه شب خطاب به حاضران در راهپیمایی مخالفان برنامه پیشنهادی وام دهندگان بین المللی گفت ریاضت اقتصادی راه حلی برای رفع بحران مالی کشورش نیست. او افزود: «یونان کشوری است با افتخاراتش. سرنوشتمان را در دستانمان می گیریم. به صدای مردم گوش می سپاریم. آینده از آن ما خواهد بود.»

اقتصاد یونان در وضعیت بسیار آشفته ای قرار دارد و نقدینگی بانک های این کشور بیش از هر زمان دیگری کاهش یافته است.

یکی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی گفت: «وام دهندگان ما مرکل، دایسلبلوم و یونکر انگشتشان را به سوی ما نشانه گرفته اند و نمی خواهند بپذیرند که در ارتباط با یونان مرتکب اشتباهات زیادی شده اند. آنها مردم یونان را به ریاضت اقتصادی محکوم کرده اند.»



رهبران اروپا به آتن هشدار داده اند که رای منفی در این همه پرسی به معنای خروج یونان از اتحادیه اروپاست.

اما همانطور که خبرنگار یورونیوز در آتن می گوید: «به گفته نخست وزیر یونان «نه به همه پرسی روز یکشنبه به معنای نه به اروپا نیست.» الکسیس سیپراس از یونانی ها خواسته تا با درنظر گرفتن آینده کشور رای دهند. او گفته که مذاکرات تازه از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.»


سیپراس: یونان با سربلندی در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند
   

آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در تظاهرات روز گذشته در حمایت از رأی «نه» به همه پرسی در آتن پایتخت این کشور برگزار شد شرکت کرده بود، در میان هواداران خود خطاب به تمامی هموطنانش بار دیگر از آنان خواست تا در همه پرسی روز یکشنبه رأی نه بدهند.

آقای سیپراس گفت که کشورش با «سلاح دموکراسی» به اتحادیه اروپا پاسخ می دهد و با «سربلندی» در اتحادیه باقی می ماند.

این آخرین تجمع قانونی پیش از همه پرسی است و تا روز یکشنبه هیچ گونه تبلیغات دیگری برای همه پرسی مجاز نخواهد بود.

در روزهای گذشته در یونان و سایر شهرهای اروپا تظاهراتی در پشتیبانی یا علیه دولت یونان برگزار شده است.


حامیان آری در همه پرسی می خواهند اطمینان دوباره اروپا را جلب کنند
   
خبرنگار شبکه یورونیوز در ادامه این گزارش به میان حامیان آری این همه پرسی در استادیوم پاناتناییک آتن رفت و از آنها دلیل پذیرش برنامه کمک های مالی اروپا را پرسید.

مرد جوانی به خبرنگار این شبکه گفت: “ با وجود اینکه تدابیر اقتصادی سختی در ازای کمکهای مالی به مردم یونان تحمیل خواهد شد اما باید گفت که تاکنون پیشرفتهای چشمگیری داشته ایم. مردم به این سختگیریها عادت کرده اند و آنقدر از رشد اقتصادی دور نیستیم. اگر دوباره قرار باشد تدابیر سختگیرانه اتخاذ شود به هرترتیب برایمان دشوار خواهد بود اما این دشواریها باعث پیشرفتمان خواهد شد.”

دیگر یونانی ساکن آتن افزود: “می خواهم از این دردسرها رها شویم. می خواهیم در اروپا ماندگار باشیم. آیا می توان تصور خروج از اروپا را در سر پروراند؟ اگر نه؟ چطور جواب نه می تواند ما را از این بحران رها کند. رهبران کشور مرتبا به ما دروغ می گویند.”

خبرنگار ما از آتن می گوید: “در مقابل استادیوم پاناتناییک، پرچم یونان و اتحادیه اروپا در کنار هم افراشته شده اند. هواداران آری در همه پرسی معتقدند که رای شان می تواند بین یونان و اروپا اطمینانی دوباره برقرار کند.”

حال باید دید در واپسین لحظات این رفراندوم تاریخی آیا شهروندان با سیپراس جوان همراه می شوند یا خیر؟

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =