معاون وزیر نیرو از وضعیت آب در سال 94 می گوید/آب شرب از آب مصارف خانگی جدا خواهد شد؟

علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از موضوع آب در سال 94 می گوید.

علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از موضوع آب در سال 94 می گوید.

موضوع بحران آب ظرف سال های گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین معظلات ایران به حساب می آید. هدر رفت سهم زیادی آب شرب در کنار عدم استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی و صنعت این معضل را جدی تر کرده تا بحث مدیریت آب از اهمیت ویژه تری برخوردار باشد. این موضوع در حالی است که بر اساس گفته های معاون وزیر نیرو در سال 94 موضوع آب یکی از اصلی ترین دغدغه های اصلی خواهد بود.  

علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو درباره پیش بینی وضعیت آب در سال 94 به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: « پیش بینی این است که مشکلات بخش آب بیشتر خواهد شد اما دعا می کنیم وضعیت مساعد شود تا ما هم با مردم راحت تر باشیم و خیلی دیگر مزاحم آنها نشویم تا فکر جیره بندی آب و مباحث مشابه را داشته باشند. »  

او ضمن تایید مساعد نبودن وضعیت ذخایر آبی درباره جیره بندی آب در سال 94 توضیحاتی اینگونه مطرح کرد: «  ابتدا باید بگویم سال آبی 94-93  از مهر 93 شروع شده و تا پایان شهریور 94 خاتمه پیدا خواهد کرد. واقعیت این است که زمستان خوبی نداشتیم چرا که  از سویی گرمای هوا زیاد بود و از طرفی میزان بارندگی برف هم کم شد. میزان بارش مان هم نسبت به سال آبی گذشته کمتر بوده است. آنچه بسیار غیر مترقبه بوده درجه حرارت بالای زمستانی است که پشت سر گذاشتیم. درجه حرارت حدود بیش از 2.5 درجه گرم تر از سال های گذشته بوده است. این 2.5 درجه سانتی گراد که می گوییم  معنایش این است که میزان تبخیر بسیار بالا بوده است.»

معاون وزیر نیرو ادامه داد: « آب های سطحی و آب هایی که در سد ها بوده پتانسیل تبخیر در آن افزایش پیدا کرد. در عین حال بارندگی هم کمتر بوده است. یعنی دو مولفه اصلی را  داریم که هر دو از وضعیت نامساعدی برای آب اطلاع می دهند. ما حدود 30 میلی متر بارندگی های مان کمتر بوده است. »

او در پاسخ به این سوال که هر ساله با فرا رسیدن بهار و تابستان به موضوع کم آبی تاکید می شود اما نقش مدیریت منابع آبی در این بین چیست، پاسخ داد: «طبیعتا  وقتی با کمبود ها و  محدودیت ها روبرو می شویم نقش مدیریت بسیار با اهمیت است. مادامی که در دوران فراوانی هستیم و با پدیده فراوانی روبروایم در هر منبعی که باشد مشکل زیادی نداریم و مدیریت نمی تواند جلوه های اصلی فن و تخصص خودش را نشان دهد اما در محدودیت ها این موضوع پررنگ می شود.»

دائمی با تاکید بر اینکه 14 سال است که ایران از خشکسالی رنج می برد گفت: « ما در آب  حدود 14 سال هست که با خشکسالی مواجه هستیم. این مدیریت را نباید در یک وزارتخانه، دستگاه یا یک مجموعه افراد خاصی ببینیم. مدیریت آب یک مدیریت فرابخشی است و تمام مردم در آن نقش دارند. از درون خانه هایمان که آب مصرف می کنیم تا در مزارع، مراکز صنعتی و در تمام این موارد بحث مدیریت آب مطرح است. پس باید سعی کنیم اهتمام جمعی ایجاد کنیم که مدیریت آب را به شکل صحیح انجام دهیم. »  

معاون وزیر نیرو درباره راهکارهایی که می شود پیش روی شهروندان برای درست مصرف کردن قرار بگیرد گفت: « ابتدا باید تعریف کنیم  نقشی را که می خواهیم ایفا کنیم در هر یک از مولفه هایی که در مصرف آب موثر است چه تاثیری دارد. یکی از مهم ترین اینها فرهنگ سازی است. ما پدیده ای به نام سرمایه های اجتماعی داریم. یعنی سرمایه ای که در مردم نهفته است. نقش رسانه و اطلاع رسانی و مردم آگاه کردن شان در این رابطه اهمیت ویژه ای دارد.»  

او ادامه داد: « شاید مهم ترین چیزی که امروز بخواهیم به آن بپردازیم بحث جلوگیری از آلودگی منابع آیی است. ما خیلی راحت این کار را می کنیم. این موضوع به لحاظ شرعی و به لحاظ قانون مدنی کشور جایز نیست اما کاری است که ما انجام می دهیم. در همین ایام فروردین چقدر می توانیم در ایجاد آلودگی منابع آبی نقش داشته باشیم. نکته دوم نحوه استفاده از این منابع است. در کشورهای اروپایی که از منابع آبی قابل توجهی بهره می برند اقدامات گسترده ای انجام می دهند. اخیرا در بسیاری از کشورها صرفه جویی یک لیوان آب در روز مطرح شده است. در ایران هم مطرح شده اما انجمن قوی که آن را مدیریت کند وجود ندارد. »

دائمی افزود: « اینکه ما در خانه های مان در روز یک لیوان آب صرفه جویی کنیم که خیلی راحت است. سرانه مان در روز 270 لیتر است و اگر  این  عدد را  با سایر کشورها مقایسه کنیم خیلی میزان مصرف ما بیشتر است. این عدد در کشورهای اروپایی 130 لیتر است. اگر در کشاورزی مان توجه کنیم مشاهده می کنیم که ما در میان پر مصرف ترین ها هستیم..»

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد در سال 94 برای مدیریت بحران آب، تفکیکی میان آب شرب و آب مصارف خانگی صورت گیر یا خیر، اینگونه پاسخ داد: « این موضوع در واقع نیاز به یک اقدامات ابتدایی دارد. بر این اساس ابتدا باید مقدماتی فراهم شود تا بتوان  این کار را انجام داد.»

او ادامه داد: « اولین فرضی که باید داشته باشیم این است که تعریفی از آب مصارف خانگی داشته باشیم. یعنی آبی که برای شرب نیست ولی در خانه می خواهیم از آن استفاده کنیم. این باید استاندارد داشته باشد و بر اساس آن باید محیط زیست و بهداشت به ما بگویند آبی که برای شست و شو و مصارف استفاده کنیم چه ویژگی هایی داشته باشد. اگر این آب دارای یک سری آلایندگی هایی شود که منجر به بیماری هایی شود، درست نیست.»

معاون وزیر نیرو در رابطه با میزان مصرف آب شرب نیز اینگونه توضیح داد: « ما در یک روز حداکثر آبی که برای شرب مصرف می کنیم حدود 8 لیتر بیشتر نیست. بر این اساس ما در یک سال 1000 لیتر آب مصرف کرده ایم که آب شرب بوده است. این عدد در حالی است که 100 متر مکعب مصرف خانگی داشتیم. یعنی 100 برابر مصرف مصرف آب شرب است.»  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    17 14
    خدا خیرت بده.فقط باید آب شرب و خانگی جدا بشه.به خدا حیفهمن تو ساختمان خودمون شاید در هر هفته 500 لیتر آب شرب صرف نظافت ساختمان و آب دادن به باغچه ها میشه.البته در تابستان نیاز باغچه ها بیشتر و آب کولر ها و نشت آب اون ها هم اضافه میشه.این در حالیه که در 100 متری خونه ی ما تهران نارمکآب چاه برای فضای سبز و میادین شهر داری وجود داره.امیدوارم آبی که این همه برای قابل شرب بودنش زحمت و هزینه میشه هدر نره.ممنون