وزارت علوم؛ هم‌چنان چشم انتظار وزیر/ چند روایت از یک تاخیر

هنوز دو صندلی در کابینه دوم روحانی خالی است، نه صندلی وزارت علوم رئیس خود را شناخته است نه وزارت نیرو بعد از رای نیاوردن حبیب الله بیطرف تعیین تکلیف شده است. هرچند حاشیه بر سر صندلی برجای مانده از چیت چیان چندان پررنگ نیست اما صندلی مهم ساختمان معروف شهرک غرب طی دو ماه گذشته بارها و بارها محل چالش و اظهارنظر بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، روزی که حسن روحانی راهی بهارستان شد تا لیست دومین کابینه اش را به نمایندگان ملت معرفی کند جای یک وزیر را خالی گذاشت. لیست پیشنهادی او بدون وزیر پیشنهادی علوم به مجلس رسید. خبرهای جسته و گریخته می گفتند گزینه مورد نظر در آخرین ساعات باقیمانده تا معرفی وزرا منصرف شده و دست روحانی برای معرفی گزینه جدید بسته بوده است. همین هم باعث شده او لیست کابینه را بدون وزیر علوم به بهارستان ببرد.

حال نزدیک به دو ماه از مشغول شدن 16 وزیر روحانی در وزارتخانه هایشان می گذرد و چشم ها به پاستور دوخته شده است تا ببیند از یک طرف بعد از آنکه حبیب الله بیطرف نتوانست اعتماد نمایندگان را کسب کند چه کسی قرار است وارث صندلی چیت چیان شود. اما نگرانی مهمتر برای کرسی وزارت علوم است، وزارتخانه ای که همواره محل چالش بین جریانات سیاسی بوده است و تلاش ها بر سر اصولگرایانه یا اصلاح طلبانه کردن این صندلی یک داستان تکراری و چندین ساله است.

آخر مهرماه وزارت علوم تعیین تکلیف می شود؟

آخر مهرماه اما موعدی است که دولت برای معرفی وزیر علوم پیشنهادی خود به مجلس تعیین کرده است.(اینجا) موعد زمانی که از نظر برخی نقض قانون بوده و باید سریعتر صورت می گرفته است(اینجا) (اینجا)  اما دولت مردان معتقدند که بنا به تفسیر حقوقدانان مجلس و دولت این حق 3 ماهه برای معرفی وزیر علوم وجود داشته است و تخلفی صورت نگرفته است. (اینجا)

روایت ها از یک تاخیر

بلاتکلیف ماندن کرسی مهم وزارت علوم اما با حرف و حدیث های زیادی خصوصا طی چند روز اخیر همراه بوده است. برخی معتقدند حسن روحانی با احتیاط در حال انتخاب یک گزینه برای این وزارتخانه است تا ضمن توانایی اجرایی باعث ایجاد حساسیت در بین جریانات سیاسی نشود.

 امری که به مذاق برخی چون علی مطهری خوش نیامده و به دولت کنایه زده و عنوان کرده است « علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم به روش آقای روحانی بر می گردد. ایشان می خواهد رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست. در واقع حق مجلس ضایع می شود. تنها نهادی که باید نظر بدهد، مجلس است. رئیس‌جمهور باید گزینه پیشنهادی خود را معرفی کند و مجلس باید نظر بدهد.» (اینجا)

سرپرست وزارت علوم اما روایت دیگری دارد. او معتقد است قبول مسئولیت وزارت علوم خیلی سنگین است، پس این طور نیست که افراد بخواهند به سمت آن خیز بردارند. قطعا هر کسی که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم انتخاب شود و بار این مسئولیت را به دوش بگیرد، همه همکاران به او کمک خواهند کرد و یاری می رسانند.(اینجا)

او البته دلیل تاخیر در معرفی وزیر علوم را رایزنی دقیق رئیس جمهور برای انتخاب گزینه شایسته دانسته و تاکید کرده می کند شخصا با بیش از 10 نفر از کسانی که می توانستند در این جایگاه قرار بگیرند، تماس گرفتم خواهش کردم که مشخصات شان را بدهند و رزمه شان را در اختیار رئیس جمهور قرار دادم. قطعا کسان دیگری هم از طرق مختلف به رئیس جمهور معرفی شدند. چون آموزش عالی آنقدر غنی است که تعداد کسانی که در مظان وزارت قرار می گیرند، بسیار زیاد می توانند باشند.»

یک زن؛ سکاندار وزارت علوم خواهد شد؟

در میانه حرف و حدیث ها بر سر کاندیداهای کرسی وزارت علوم که از فرجی دانا تا روسای دانشگاه های همدان و تربیت مدرس (اینجا) (اینجا)  را شامل می شود، برخی زمزمه های هم از احتمال معرفی وزیر زن خبر می دادند. امری که با اظهارنظر الهام امین زاده درباره احتمال معرفی اش به عنوان وزیر پیشنهادی علوم آغاز شد(اینجا) و البته از سوی سید ضیا هاشمی سرپرست فعلی این وزارتخانه رد نشده است .

 وی در پاسخ به این سئوال که آیا زنانی هم هستند که جزء گزینه های در معرض انتخاب برای وزارت علوم قرار داشته باشند یا خیر؟ می گوید« درصد قابل توجهی از همکاران و اساتید دانشگاه ها خانم هستند و هیچ محدودیتی که خانم ها هم به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شوند نیست ولی این طور هم نیست که الزام یا اولویتی وجود داشته باشد چون اصلا نگاه جنسیتی اینجا موضوعیت ندارد.»

این درحالیست که وزیر علوم دولت اصلاحات احتمال این امر را کم می داند و معتقد است »احتمال انتخاب زن برای وزارت علوم بسیار کم است؛ زیرا در بین افرادی که این روزها در محافل مختلف برای وزارت علوم حرف زده می‌شود، خانمی وجود ندارد. یکی از مشکلاتی که امروز برای عدم حضور زنان در وزارت علوم داریم، این است که حضور زنان از گذشته در دانشگاه‌ها کم بوده، اما امروز به تدریج در حال پر رنگ شدن است، اما به حسب تاریخی بانوان حضور زیادی در پست‌های مدیریتی دانشگاهی نداشتند. با توجه به اینکه وزیر علوم باید از درون نظام آموزشی و پست‌های مدیریتی دانشگاهی انتخاب شود که این شرایط برای بانوان وجود نداشته و احتمال معرفی وزیر زن از سوی رئیس جمهوری برای وزارت علوم بسیار کم است.(اینجا)

ساختمان معروف شهرک غرب چشم انتظار یک تصمیم

اگه وعده های داده شده درست باشد در هفته پیش رو باید منتظر معرفی وزیر علوم و بررسی صلاحیت های او در خانه ملت باشیم تا شاید با رای نمایندگان به وزیر پیشنهادی روحانی تکلیف صندلی ریاست وزارت علوم هم مشخص شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =