۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

ایسنا به نقل از قائم مقام وزیر کشاورزی از واردات محدود پرتقال از مصر و ترکیه برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و نوشت: واردات این محصول آزاد نشده است، چرا که در کشور این محصول وجود دارد و باید از تولیدکنندگان حمایت شود.

علی اکبر مهرفرد در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به سرمای بی سابقه اخیر در استان های شمالی که بخش بسیاری از پرتقال از بین رفت که البته ذخیره سازی از استان های جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در راستای تنظیم بازار و برای اینکه مردم برای شب عید بتوانند به میوه با کیفیت تری دسترسی پیدا کنند به شرکت نهاده های دامی جاهد مجوز داده شد تا به عنوان مباشر ستاد تنظیم بازار بخش محدودی پرتقال از کشورهای مصر و ترکیه وارد کند که البته هیچ انتفاعی از آن به جز حق العمل ندارد.

مهرفرد ادامه داد: تراز بازرگانی بخش کشاورزی در ابتدای آغاز به کار دولت منفی هشت میلیارد دلار بود که در پایان سال گذشته به حدود ۳.۴ میلیارد دلار رسید و بر اساس آخرین گزارش موجود در پایان دی ماه به منفی ۲.۳ میلیارد دلار رسید و به نظر می رسد این عدد در پایان امسال کمتر از سه میلیارد دلار خواهد شد.

وی گفت: حدود ۴۰۰ هزار تن پرتقال به دلیل سرمازدگی از بین رفت و به دلیل نداشتن قابلیت مصرف انسانی معدوم شد و ۶۰۰ هزار تن دیگر نیز کیفیت لازم را از دست داد و تلخ یا کم آب و آسیب دیدند، در این میان بخشی از پرتقال های آسیب دیده را که قابلیت مصرف انسانی داشت را به صورت تضمینی خریدیم و به  کارخانه های تولید کنسانتره عرضه کردیم.

مهرفرد با تاکید بر اینکه هر قدر پرتقال سالم در شمال کشور وجود داشته باشد خریداری می کنیم،گفت: سالانه حدود ۲.۲ میلیون تن تا نهایتا ۲.۷ میلیون تن پرتقال بسته به سال آوری باغات تولید می شود که حدود یک میلیون تن آن در پی سرمازدگی از بین رفت یا کیفیتش کاهش یافت و هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار تن در سورتینگ ها ذخیره وجود دارد اما بخاطر اینکه مردم حق دارند در سفره های شب عید و ایام نوروز خود میوه با کیفیت‌تری داشته باشند، قدری پرتقال وارد کردیم اما هیچ وقت دست از حمایت تولیدکنندگان بر نمی داریم.

قائم مقام وزیر کشاورزی اعلام کرد: با توجه به مصرف بخشی از پرتقال باقی مانده در ماه های اخیر، اینکه برخی معتقدند "پرتقال به اندازه کافی وجود دارد"، را تایید نمی کنم.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =