ایرنا نوشت:

روزنامه انگلیسی زبان نیوز پاکستان گزارش داد که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مدعی شده است موشک های زمین به هوای دوش پرتاب و پیشرفته از نوع GTAM-7 (همچنین معروف به SAM-7) در اختیار دارد.این موشک ساخت کشور روسیه است.

چند روز پیش که یک فروند بالگرد حامل سفرا و دیپلمات های خارجی در شمال پاکستان سقوط کرد و موجب کشته شدن دست کم شش نفر از جمله سفیر فیلیپین و سفیر نروژ در پاکستان شد، ساعتی بعد از این سانحه، طالبان پاکستان مسوولیت سقوط بالگرد را برعهده گرفت و مدعی شد این بالگرد را با استفاده از موشک های زمین به هوایی که در اختیار دارد ساقط کرده است.

البته طالبان مدعی شد که در واقع قصد داشته بالگرد حامل نخست وزیر پاکستان را هدف قرار دهد اما به اشتباه به سمت بالگرد حامل سفرا شلیک کرده است.

اما بلافاصله بعد از ادعای طالبان، مقامات رسمی پاکستان علت سقوط بالگرد را نقض فنی اعلام کردند.

روزنامه نیوز مدعی شد: بر اساس منابع موثق دفاعی، هند تنها کشوری است که در حال حاضر موشک های ذکر شده (ساخت روسیه) را در اختیار دارد و هیچ کشور دیگری در منطقه این نوع موشک ها را ندارد.

نیوز نوشت: برخی منابع اعلام کرده اند که هند این موشک ها را در اختیار طالبان قرار داده و طرز استفاده از آن را نیز به آنان آموزش داده است. این اقدام هند بخشی از نقشه این کشور برای برهم زدن طرح کریدور اقتصادی پاکستان - چین بوده و این کشور در سازمان جاسوسی خود واحد ویژه ای برای ضربه زدن به طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان تشکیل داده است.

** طالبان پاکستان مدعی آزمایش موفقیت آمیز نخستین موشک خود شد

گروه غیر قانونی تحریک طالبان پاکستان در اوایل اردیبهشت ماه جاری مدعی شد که نخستین موشک ساخت خود را با عنوان 'عمَر یک' (Umar 1) با موفقیت آزمایش کرده است.

محمد خوراسانی یکی از سخنگویان تحریک طالبان پاکستان معروف به گروه تی.تی.پی، این خبر را شب گذشته از طریق پست الکترونیک در اختیار برخی رسانه های پاکستان قرار داد و اعلام کرد: یکی از ویژگی های این موشک که بدست بخش مهندسی گروه طالبان ساخته شده، این است که به گونه ای طراحی شده که می تواند در هر نقطه ای به آسانی آماده و شلیک شود.

این سخنگو گفته است که این موشک در آینده مهم ترین و مفیدترین سلاح برای افراد طالبان خواهد بود.

طالبان همچنین اعلام کرد که گروه مهندسی آن قبلا نیز تجهیزات و سلاح هایی مثل جلیقه های انفجاری، نارنجک های دستی، دستگاه های خنثی کننده امواجی که برای ایجاد اختلال در سیستم های تلفن همراه تولید می شود و دیگر انواع تجهیزات را تولید کرده است.

طالبان یک تصویر ویدیویی را نیز از مراحل ساخت و آزمایش این موشک در اختیار رسانه های قرار داده است که نشان می دهد این موشک با وسایل بسیار ابتدایی ساخته شده و هیچ گونه دقت و فناوری خاصی در آن بکار نرفته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =