ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا از اظهارنظر درباره دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با روس‌ها درباره مداخله آنها در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور در دیدار گذشته خود با این مقامات خودداری کرد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه شب گذشته خود در این باره گفت: تاکنون اخبار زیادی درباره این دیدار منتشر شده است.

مکالمات بسیاری از دیدار ترامپ و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و سرگئی کیسلیاک، سفیر این کشور در آمریکا افشا شده است و همین امر باعث شده تا مک‌مستر درباره محرمانه بودن چنین نشست‌هایی ابراز نگرانی کند.

مک‌مستر در ادامه اظهاراتش توضیح داد: بنابراین من بسیار نسبت به اظهاراتی که درباره این نشست مطرح می‌شود نگرانم چراکه چنین اقدامی اعتماد همگان را نسبت به فضایی که می‌توان در آن صریح بود و گاهی نیز ممکن است مناقشاتی طی آن صورت بگیرد، از بین می‌برد. مکالمات غیرمحرمانه‌ای که تلاش دارند از منافع و امنیت مردم آمریکا حمایت کنند.

پیش از این روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود که ترامپ اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را درباره گروه تروریستی داعش با روس‌ها به اشتراک گذاشته است؛ ‌اطلاعاتی که گفته می‌شود از سوی اسرائیل در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

در حال حاضر وظیفه حمایت از ترامپ در مقابل چنین اتهامی به عهده مک‌مستر است. در حالی که تاکید می‌کند این اقدامات رئیس‌جمهور کاملا مقتضی بوده است.

پس از آن مجله تایمز در گزارش دیگری مدعی شد که ترامپ درباره اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی با روس‌ها گفت‌وگو کرده و این کارمند کهنه کار دولتی را دیوانه توصیف کرده است.

مک‌مستر تاکنون وقوع چنین مکالمه‌ای را میان ترامپ و روس‌ها تکذیب نکرده است.

وی در این باره بیان کرد: من دقیقا به یاد نمی‌آورم که رئیس‌جمهور در این باره چه گفت. نوشته‌هایی که از این نشست منتشر شده به اعتقاد من متن دقیق گفت‌وگوها نیست اما فضای حاکم بر مذاکرات این بود که رئیس‌جمهور تاکید داشت چنین مسائلی بر توانایی وی برای همکاری با روس‌ها جهت یافتن موضع‌هایی برای همکاری تاثیر نخواهد گذاشت چراکه چنین مساله‌ای به صورت گسترده در رسانه‌ها مطرح شده بود.

مشاور امنیت ملی ترامپ افزود: هدف از مطرح کردن چنین موضوعی در این مکالمه این بود.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره درست بودن مطرح شدن مساله اخراج کومی که وظیفه تحقیقات درباره مداخله روسیه در کمپین انتخاباتی را برعهده داشته با مقامات ارشد روسی عنوان کرد: همانطور که می‌دانید بسیار دشوار است که تنها به یک عکس یا به چند خط از یک نشست توجه کرد بدون اینکه کل فضای حاکم بر آن را دانست. هدف از این مذاکره این بود که برای یافتن حوزه‌های همکاری میان دو کشور مقامات بتوانند فراتر از اخبار روسیه گفت‌وگو کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =