ایسنا نوشت: به رغم خط قرمزی که آمریکا برای ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانش در خصوص پیشروی به سمت منطقه التنف گذاشته و حتی اخیرا کاروان نظامی نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه را در اطراف دیرالزور هدف گرفت اما ارتش سوریه از پیشروی دست برنداشته و در حومه شرقی السویداء در مرز با اردن به پیشروی‌هایی رسیده است با این اوصاف این رویدادها حکایت از تابستانی داغ در این منطقه دارد.

 منطقه التنف شامل گذرگاه التنف در خاک سوریه در مرزهای سوریه و عراق نیز است که مقابل آن گذرگاه الولید از سمت خاک عراق قرار دارد. مدت‌هاست مخالفان سوریه بر گذرگاه التنف تسلط دارند در حالی که داعش بر گذرگاه الولید تسلط دارد. از آن طرف نیروهای حشد شعبی عراق با حمایت ارتش در منطقه صحرایی نزدیک مرزها به سمت گذرگاه الولید در حال حرکت هستند و تصور می‌شود هدف از این عملیات بنا به ادعای غربی‌ها ارتباط دادن سوریه و عراق از طریق صحرا به یکدیگر و با تسلط بر دو گذرگاه التنف و الولید باشد. از این رو نیروهای آمریکایی به مخالفان سوریه کمک کردند تا این منطقه را از دست داعش آزاد کنند و از این پایگاه التنف عملیات خود به سمت البوکمال سوریه را با پشتیبانی آنها آغاز کنند.

اما به رغم این کارشکنی‌های غربی ارتش سوریه بعد از درگیری‌های شدید با "ارتش عشایر" وابسته به اردن و آمریکا توانست کنترل "سد الزلف" در حومه استان سویداء را در دست گرفته و به پیشروی خود در حومه شرقی این استان در مرز با اردن ادامه بدهد و به صحرای ریف دمشق برسد.

ارتش سوریه همچنین کنترل مناطق "ظهره أم السلاسل" و "العیثه" را در دست گرفت تا دامنه مناطق تحت کنترل خود در صحرای السویداء را افزایش دهد.

یگان‌های ارتش سوریه در جنوب ایست امنیتی "الظاظا" نیز پیشروی کرده و کنترل مرکز پژوهش‌های علمی را در دست گرفتند.

در این راستا منابع میدانی به روزنامه القدس العربی فاش کردند، حالت آماده باش امنیتی در اردوگاه الرکبان در نزدیکی گذرگاه مرزی التنف برای حمله احتمالی نیروهای ارتش و نیروهای هم‌پیمان آن و نیروهای حشد شعبی عراق به این منطقه وجود دارد. اخبار حاکی از پیشروی آنها به سمت التنف است.

مناطق نزدیک به منطقه التنف از ۱۴ ماه مه تاکنون شاهد درگیری‌های شدیدی بین نیروهای داعش و نیروهای "مغاویر الثوره"‌ (کماندوهای انقلاب) وابسته به مخالفان سوری با حمایت نیروهای زمینی آمریکایی در صحرای "حمیمه" در رقابت با نیروهای ارتش سوریه و حمایت نیروهای حشد شعبی عراق برای تسلط بر منطقه التنف بوده‌اند.

ابو الفداء الکمالی، یکی از فرماندهان "مغاویر الثوره" گفت: این نیروهای تحت حمایت آمریکا با داعش هم درگیر هستند. نیروهای ما در منطقه التنف به سمت شهر البوکمال در مرزهای سوریه و عراق در منطقه القائم در غرب الانبار در حال پیشروی هستند.

وی افزود: تحرکات داعش و حشد شعبی به سمت منطقه التنف عامل جدیدی در تغییر طرح آمریکایی است که نمی‌خواهد بگذارد نیروهای ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن وارد این مناطق درگیری شده و به منطقه التنف برسند و آمریکا می‌خواهد خودش بر البوکمال مسلط شود.

این مقام مخالف سوری گفت: نیروهای ما از هفتم ماه مه به همراه نیروهای آمریکایی در نزدیکی ایست بازرسی الظاظا مستقر شده‌اند تا بر جاده خاکی از فرودگاه السین در القلمون شرقی به سمت منطقه التنف تسلط یابند و مانع از پیشروی نیروهای نظام و نیروهای حشد شعبی شوند.

وی فاش کرد، تجهیزات نیروهای حشد شعبی شامل شبه‌نظامیان الأبدال، گردان‌های سید الشهداء، نیروهای جعفری در محور التنف در نزدیکی گذرگاه التنف دیده می‌شوند و این نیروها عمدتا در القلمون شرقی و سویداء مستقر هستند.

در این راستا یک نیروی حشد شعبی نیز فاش کرد، نیروهای نروژی و آمریکایی اخیرا از عراق وارد منطقه التنف شده‌اند.

این فرمانده حشد شعبی در گذرگاه الولید عراق که روبروی گذرگاه التنف است، از ملحق شدن نیروهای نروژی به نیروهای مستقر در گذرگاه التنف خبر داد.

نیروهای انگلیسی، جمهوری چک، آلمانی، هلندی به همراه ۱۰۰ نیروی آمریکایی از آوریل در گذرگاه التنف مستقر هستند و قصد آزادسازی البوکمال و دیر الزور را از دست داعش دارند.

پیشتر ژنرال جوزف دانفورد، از پیشنهادی به ارتش روسیه برای اجتناب از درگیری آمریکا با روسیه در منطقه اطراف شهر دیرالزور تا رودخانه فرات پرده برداشته بود که گویا روسیه نیز از آن استقبال کرده است.

آمریکا این منطقه را متشکل از دیرالزور، تا دره رودخانه فرات و القائم که در خاک عراق قرار دارد را به عنوان کانون مهم بعدی جنگ یا گروه تروریستی داعش اعلام کرده اما نیت واقعی آنها قطعا این نمی‌تواند باشد. آمریکا در واقع می‌خواهد هرگونه حضور نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه و حشد شعبی را در منطقه التنف مهار کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =