معاون مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک با اشاره به جنایات سرویس های اطلاعاتی وابسته به رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان، خواستار بررسی این موضوع توسط کنفرانس NPT و اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از وقوع چنین جنایاتی شد.

به گزارش خبرآنلاین محمدحسن دريايي، معاون مديركل امور سياسي و امنيت بين المللي وزارت امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز طی سخنرانی در کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک با طرح مباني حقوقي ذكر شده در ماده 4 معاهدهNPT، اساسنامه آژانس و قرارداد پادمان با تاکید بر حق مسلم كشورهاي غير هسته‌اي براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي، هرگونه محدوديت در اجراي كامل حق كشورمان را خلاف این ماده خواند. وي همچنین با اشاره به جنايات سرويس هاي اطلاعاتي وابسته به رژیم صهیونیستی و برخي كشورها در شهادت دانشمندان هسته‌اي كشورمان، خواستار بررسي اين موضوع توسط كنفرانس NPT و اتخاذ اقدامات فوري براي جلوگيري از وقوع چنين جناياتي شد.

دريايي در ادامه با تشريح استفاده هاي متعدد از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز در زمينه كشاورزي، پزشكي و انرژي و علوم و فناوري، حق كشورها در استفاده از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز، را يك حق حاكميتي دانست كه بر اساس مقررات ماده 4 معاهده NPT به صورت كامل تثبيت شده است. وی افزود : معاهده سه محور عمده دارد كه شامل خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلاح آميز مي‌باشد. اين سه محور بايد به صورت متوازن اجرا شود در غير اين صورت معاهده تبديل به يك سند تك بُعدي مي‌شود كه فقط اهداف عدم اشاعه را پيگيري مي‌كند و از منافع اكثريت كشورهاي جهان در خلع سلاح و استفاده صلح آميز در آن خبري نيست.

نماينده كشورمان اشاره كرد كه هيچ جاي معاهده و حتي قرارداد پادمان، محدوديتي در حق كشورها براي استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای تعيين نگردیده و جائي هم بيان نشده است كه چون فناوري هسته‌اي «حساس » است، لاجرم بايد محدود شود. دریایی گفت: در NPT فقط از كشورها درخواست شده است كه فعاليت هاي هسته‌اي خود را تحت پادمان قرار دهند، بنابراين كشورهاي عضو معاهده NPT از اين حق برخوردارند كه نه يك ذره بيشتر از قرارداد پادمان جامع آژانس را و نه يك ذره كمتر از حق مصرح خود در زمينه استفاده صلح آميز را بپذيرند.

نماينده كشورمان افزود كه در اسناد متعدد كنفرانس بازنگري و بيانيه‌هاي متعدد جنبش عدم تعهد بيان شده است كه استفاده صلح آميز شامل حق غني سازي و چرخه سوخت مي‌باشد و انتخاب كشورها در زمينه پيگيري فعاليتهاي مرتبط با چرخه سوخت كامل هسته‌اي بايد محترم شناخته شود و محدوديتهاي غير قانوني ناشي از اغراض سياسي بايد برداشته شود.

نماينده كشورمان همچنين خواستار ايجاد يك ساز و کار توسط كنفرانس بازنگري براي بررسي اجراي ماده 4 در زمينه استفاده‌هاي صلح آميز از انرژي هسته‌اي شد که طبق آن لازم است تعهد كشورها در اجراي اين معاهده مورد بررسي قرار گيرد و هرگونه آسيب به كشورها كه ناشي از اعمال محدوديتهاي غير قانوني كشورها عليه اعضاي NPT است بايد در قالب اين ساز و کار مورد بررسي قرار گرفته و جبران شود.

دريايي همچنين با يادآوري وظايف آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي طبق اساسنامه آژانس خواستار اجراي كامل اين وظايف از طريق تغيير نحوه تامين بودجه كمكهاي فني، پرهيز از برخورد گزينشي و منبعث از اغراض سياسي اعضاي آژانس در اعمال محدوديت علیه سایر کشورهای عضو معاهده ‌شد.

كنفرانس بازنگري معاهده NPT هر پنج سال يكبار براي بررسي نحوه اجراي مقررات NPT تشکیل می گردد و در ارديبهشت ماه سالجاري به مدت يكماه در نيويورك برگزار مي‌شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =