۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳

دومین مناظره ها را نگاه کردم. چند سوال برایم پیش آمد.

بی طرفی یک رسانه فقط در آن نیست که بگوییم یک دستگاه حساس به صدا در استودیو نصب شده است و مدت زمان حرف زدن همه کاندیدا با دقت و حساسیت بسیار بالا ضبط می شود و و به هر کاندیدا زمان مساوی برای حرف زدن داده خواهد شد.

آیا در خصوص دوربین ها هم عدالت رعایت می شود؟ دوربین ها چگونه کنترل می شوند؟ هر کاندیدا چند دقیقه از طریق دوربین ها نشان داده می شود؟ منظورم فقط زمانی نیست که کاندیدا در پشت تریبون ایستاده و یا در پشت میز نشسته و حرف می زند. بلکه دوربین گاهی اوقات کاندیداها را در مقام شنونده صحبت های کاندیدای رقیب نشان می دهند. در این خصوص چقدر عدالت رعایت می شود؟

پرسش دیگر آن است که کاندیدا به عنوان شنونده صحبت های رقیب، چه زمانی توسط دوربین "شکار می شود"؟ مثلا فرض کنید به هنگام صحبت کاندیدای رقیب، کاندیدای دیگر در حال پاک کردن عرق روی پیشانی اش باشد. روشن است که نشان دادن این لحظه می تواند به معنای آن باشد که کاندیدا در شرایط سختی گرفتار شده است یا برای مثال کاندیدایی موقع قورت دادن آب دهان، ور رفتن با گوشه لب، لبخند عصبی، سر را به چپ و راست تکان دادن(به معنای اصلا اینطور نیست)، سر به زیر انداختن، سقف را نگاه کردن نشان داده شود. بی تردید نحوه نمایش کاندیداها در چنین لحظه هایی بر مخاطب اثرگذارند و نمی دانم که آیا در خصوص این مسائل هم با کاندیداها توافقی صورت می گیرد یا خیر؟ حتی نحوه نمایش کاندیدا در پشت تریبون (نمای نزدیک یا نمای دور) نیز بر پنداشت مخاطبان از کاندیدا موثر است. آیا در این خصوص عدالت رعایت می شود.

نکته دیگر آنکه عدالت در مقابل دوربین صرفا محدود به برنامه های خاص انتخابات نظیر مناظره یا برنامه های خاص هر کاندیدا نیست. در ارتباطات، پیام ها به هزاران شیوه و ترفند به مخاطب عرضه می شود. بگذارید مثالی بزنم. در روزهای انتخابات و روز کارگر، میزان پوشش اخبار حادثه مربوط به معدن در آزادشهر می تواند به ضرر یک کاندیدا و به نفع کاندیداهای رقیب باشد. در این شرایط رسانه ای مانند صدا و سیما حادثه معدن را چقدر و چگونه به تصویر می کشد؟ و یا با بارش باران، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بسته می شود. رسانه ای مانند صدا و سیما چقدر و چگونه باید این خبر را پوشش دهد؟

روشن است که نحوه پوشش این خبر بر اقبال یا عدم اقبال از یک کاندیدا اثرگذار خواهد بود. مثالی دیگر می زنم. در هفته گذشته و در روز مبعث ، مسئولان کشور خدمت مقام رهبری می روند. در آن سخنرانی، دوربین تلویزیون برخی از مقامات حاضر در نشست را نشان می دهد که اتفاقا برخی از کاندیداها هم در آن حضور دارند. دوربین تلویزیون این کاندیداها را چقدر و به چه شیوه ای و در چه حالتی نمایش داده است؟ زمانی که مشتاقانه گوش می دهند، زمانی که سرشان را پایین انداخته اند، زمانی که مستقیم به یک مقصد نامعلوم نگاه می کنند؟ اینها هم جزوی از نحوه بازنمایی چهره ها از قاب تلویزیون است که کاندیداها باید به آن توجه کنند و خواستار رعایت عدالت باشند. این حق هر کاندیداست که در این روزها هر خبر و تصویری از او از تلویزیون با نظارت خودش منتشر شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =