تسنیم نوشت: دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود درباره تحولات اخیر منطقه گفت که با خارج شدن کنترل بوکمال از داعش، توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه شکست خورد.

"سیدحسن نصرالله" دبیر کل حزب‌الله لبنان در ابتدای این سخنرانی گفت که مجموعه‌ای از تحولات طی روزهای گذشته روی داده که باعث شد تا امروز سخنرانی کنم. نخست باید به یادبود بزرگ در تاریخ اسلامی‌مان برای عزاداری به مناسبت وفات رسول‌الله اشاره کنم.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: بر خودم واجب می‌دانم که به بازماندگان قربانیان زلزله اخیر در ایران و همچنین به رهبر ایران و رئیس جمهور روحانی و آحاد ملت ایران تسلیت عرض کنم.

نصرالله در ادامه درباره زلزله غرب کشور گفت: ایران الگویی برای ماهیت روابط میان ملت خود با وجود اختلاف قومیتی به شمار می‌آید. همچنین به ملت عراق بابت قربانیان زلزله اخیر نیز تسلیت می‌گویم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: تحولاتی که تمایل دارم درباره آنها صحبت کنم از این قرار است، دستاورد نظامی اخیر در مرزهای عراق و سوریه از هر دو طرف و همچنین نشست روز گذشته وزیران امور خارجه اتحادیه عرب.

وی اضافه کرد: هفته گذشته شاهد آن بودیم که آخرین شهر و منطقه عراق از کنترل داعش خارج شد و دولت عراق اعلام کرد که داعش دیگر در هیچ شهر عراقی حضور ندارد.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: داعش به عنوان یک نهاد و سازمان نظامی در عراق به پایان رسید و نیروهای عراقی به مرزهای خود با سوریه رسیده‌اند و ما منتظر پاکسازی کامل بوده و روزی که دولت عراق پیروزی کامل را اعلام کند بسیار نزدیک است.

وی افزود: از ابتدای فتنه داعش در عراق، ما با همکاری برادرانمان در عراق، تعداد زیادی از فرماندهان خود را به آنجا اعزام کردیم وچندین شهید و مجروح در این راه نیز دادیم. ما به بررسی موقعیت با برادرانمان در عراق خواهیم پرداخت و اگر به این نتیجه رسیدیم که نیازی به حضور ما در آنجا نیست برادرانمان به میدان‌های دیگری منتقل خواهند شد و این موضوع هیچ ارتباطی به بیانیه اتحادیه عرب نداشته بلکه به موضوع پایان داعش در عراق ارتباط دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: در طرف سوریه میدان نبرد البوکمال را داریم. امروز ما در برابر یک دستاورد نظامی بسیار بزرگی قرار داریم و اهمیت موضوع در این است که البوکمال آخرین شهری است که داعش در سوریه کنترل آن را در اختیار داشته است. اهمیت البوکمال این است که شهری مرزی بوده و گذرگاه القائم بشمار می‌آید و در نتیجه سوریه و عراق به یکدیگر متصل شدند.

وی افزود: متصل شدن مرزها محقق شد و این چیزی بود که دولت آمریکا تلاش داشت محقق نشود و این پیروزی وحدت سوریه را تقویت کرده و در پی آن توطئه تجزیه سوریه شکست خورد.

سید حسن نصرالله گفت: موضوعی که باید درباره آن تامل کنیم پایان دولت داعش است. امروز می‌توانیم بگوییم که با آزادسازی البوکمال دولت داعش سقوط کرد البته این به معنای پایان داعش نیست.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =