وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که صندوق توسعه ملی باید بودجه هزار تا دو هزار میلیارد تومانی برای بازسازی صنعت داروی کشور اختصاص دهد.

به گزارش خبرآنلاین،دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم رونمایی از داروی ضد سرطان نئوفوز که با حضور معاون اول رییس جمهوری و جمعی از مسئولان صورت گرفت، افزود: بازار دارویی ما بین 12 تا 16 هزار میلیارد است که 50 درصد واردات مواد اولیه و باقی تولید محصول نهایی است.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم اقدامات خوبی صورت گرفته و در دولت دوازدهم ادامه دارد و پس از برجام رشد بیشتری داشته است، ادامه داد: بر اساس تصمیماتی که گرفته شده در هر سال 20 قلم دارو وارد بازار کردیم و بسیاری از داروها نیز که به بازارها وارد نشده بازار نیاز به آن نداشته است.
وزیر بهداشت گفت: شرکت های داخلی انتظار دارند از طرق مختلف برای آنها بازار ایجاد شود که این امر شدنی نیست.
وی افزود: این امکان وجود ندارد که تمامی داروها را تحت پوشش بیمه ها قرار داد، در مورد بیمه ها میزان اعتبارات محدود است و قطعا در اولویت های گذشته و لیست اقلام بازنگری می شود.
قاضی زاده هاشمی گفت: ما نمی توانیم برای برخی داروها رانت ایجاد کنیم، تنها می توان مسیر را هموار کرد، البته با برجام و تسهیل در روابط تجاری بخشی از معضلات حل شد، ولی دولت از بخش خصوصی پیشی گرفته و بازارهای جهانی را به سمت محصولات ایران جلب کرده در صورتی که بخش خصوصی باید در این امر پیش قدم و پویا باشد.
وی افزود: بعد از 5 سال کار در وزارت بهداشت نخستین مشکل را حضور دولتی ها و شبه دولتی ها می دانم که این امر بخش خصوصی را محدود کرده و برغم شرح وظایف، شرکت های شبه دولتی که کارشان حمایتی است در عرصه دیگری حضور پیدا کرده اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه قیمت گذاری برای دارو را دولت دیکته می کند در صورتی که بیمه ها به عنوان خریدار می توانند اعمال نفوذ کنند، گفت: یکی از بزرگترین موانع این است که صادرات وجود ندارد و در بازار رقابتی داخل نمی توانند، کیفیت محصولات خود را با کیفیت عرضه کنند.
وی با اشاره به اینکه شرکت تولید داروی سیناژن با هدف بازارهای بین المللی کار می کند که این امر بسیار حائز اهمیت است، افزود: اکنون با عقب ماندگی صنعت دارویی مواجه هستیم چراکه این امر به دست دولتی ها و شبه دولتی ها افتاده است.
وی گفت: می توان با گسترش صنعت تولید دارو در کشور اشتغال ایجاد کرد، در غیر این صورت ما رقبای بسیار قدرتمندی داریم که به شرکت های مادر وصل هستند، همچنین وارد کنندگانی داریم که مستقیم به شرکت های مادر وصل نیستند که این امر قیمت ها را افزایش داده و به نفع ما نخواهد بود.
هاشمی با اشاره به اهمیت قیمت گذاری در صنعت دارو و ضرورت ورود تولیدکنندگان متعدد به بازار و ایجاد رقابت در این عرصه، گفت: دوره ای که با فشار دارویی را وارد لیست بیمه کنیم، تمام شده است، باید به دنبال صادرات و بازارهای خارجی باشیم.
وی گفت: اول باید کیفیت دارو را ارتقا داد و نیازی نیست تولیدکننده به دولت فشار بیاورد، در این صورت به خودی خود محصول در داخل و خارج مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =