۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

الیاس حضرتی، فعال سیاسی ـ رسانه ای گفت: از صدا و سیما به سبب برنامه های متنوعش در خصوص هسته ای تشکر می کنم چرا که این برنامه ها در روشنگری و رفع ابهامات اثرگذار بود اما جای گلایه هم دارم چرا که صدا و سیما خود در جای منتقد ایستاده است.

وی در برنامه نگاه یک، شنبه شب که با موضوع روند مذاکرات هسته ای ایران برگزار شد افزود: بهتر است رسانه ملی پشت سر مذاکره کنندگان باشد.

وی در ادامه به اهمیت مذاکرات هسته ای اخیر اشاره کرد و گفت: این پرونده در دو سه قرن گذشته جزو مهمترین پرونده های کشور ما در سطح ملی است و در حالیکه ابرقدرتهای غربی همه در مقابل ایران جمع شده اند از ایران می خواهند بخشی از پروژه هسته ای خود را محدود کند و این در تاریخ استثناء‌ است.

حضرتی گفت: ما 10 ـ‌ 12 سال در این ماجرا کار می کنیم اما در 8 سال گذشته میدان ورود به این بحث خیلی زیاد نبود.

وی افزود: در هشت سال گذشته ما فعالان رسانه ای دستمان باز نبود به این موضوع حیاتی بپردازیم اما به برکت حمایتهای مقام معظم رهبری و تحولی که در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد همه نخبگان، دانشگاهیان ، صدا و سیما و منتقدان وارد میدان شده اند.

وی گفت: در آن دوران هشت قطعنامه علیه ما صادر شد و هیچ تحولی در میدان گفتگو ایجاد نشد اما اکنون که یک سانتریفیوژ جابجا می شود تیم مذاکره کننده زیر سؤال قرار می گیرد.

حضرتی افزود: اگر چه که نوع مذاکرات هسته ای باید مورد نقد قرار گیرد اما برخی ها از حد انصاف خارج شده اند و بحثشان نقد نیست بلکه با اصل مذاکره مخالفند و به همین خاطر کارشکنی می کنند.

وی گفت: به همین علت است که یک روز می گویند غنی سازی به 60 درصد برسد؛ یک روز طرح سه فوریتی در مجلس مطرح می کنند که تیم مذاکره کننده مذاکرات را ترک کنند و یک روز هم تیم مذاکره کننده را جریانی غرب زده و جاسوس می دانند و از قرارداد ترکمنچای می گویند.

این فعال سیاسی گفت: البته برخی هم منتقدند اما انصاف دارند.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ما واقعاً در مذاکرات لوزان به توافقی رسیدیم؟ گفت: اراده این بود که به توافق برسیم اما هنوز نوشتن متن قرارداد ادامه دارد.

حضرتی افزود: آنچه که از تیم مذاکره کننده شنیده می شود بخشهای زیادی از متن نوشته شده و این بیانیه، پیش صحبت است.

وی گفت: امکان دارد در این متن به توافق نهایی برسیم و مسئولان رده بالای کشور صلاح بدانند امضا شود و شاید هم خط قرمزهایی باشد که مسئولان کشور امضا نکنند و شاید طرفهای مذاکره کننده هم مخالف باشند چرا که طرف مقابل ما سابقه بدعهدی دارد.

این فعال سیاسی در پاسخ به دیگر سؤال مجری مبنی بر اینکه چقدر این مذاکرات در لغو تحریمها مؤثر بوده است؟ افزود: ما در این مذاکرات دنبال چندین هدف بودیم یکی اینکه چند کشور غربی به رهبری آمریکا بنا گذاشته بودند که اراده شان را به ما تحمیل کنند و حق مسلم ما را زیر سؤال ببرند اما فلسفه انقلاب اسلامی این است که از اراده خود دفاع کنیم.

وی گفت: نشستن در مذاکرات، تبلور قوت و قدرت پیروزی ما در این صحنه است که این موضوع از حقوق هسته ای ما هم اهمیت بیشتری دارد چرا که آنها پذیرفتند که ما از حقوق خود نمی گذریم.

وی افزود: دیگر دستاورد این مذاکرات این بود که آنها فهمیدند ما در اصل غنی سازی با کسی مذاکره نمی کنیم و فقط اینجا بحث درصد غنی سازی می تواند مطرح شود.

حضرتی گفت: دستاورد دیگر این مذاکرات این است که اگر چه تاکنون چیزی امضا نشده است اما ما سازمان تحریم را به هم ریختیم.

وی افزود: فکر می کنید روسیه به چه مناسبتی اس 300 را به ما داد؟ چرا هیئتهای اقتصادی کشورهای غربی به ایران آمده اند؟

حضرتی گفت: اروپاییها حساب خود را از آمریکا جدا کرده اند.

وی افزود: دستاورد دیگر این مذاکرات این بود که ما در جبهه طرف مقابل انشقاق ایجاد کرده ایم اما در هشت سال گذشته رفتار مجموعه به گونه ای بود که جو جهانی علیه ما ایجاد شد و میان اسرائیل و آمریکا انسجام قوی تری بوجود آمد و اتحاد جهانی علیه ما شکل گرفت اما اکنون حتی در داخل اسرائیل و آمریکا علیه نتانیاهو بیانیه می دهند.

حضرتی گفت: قرار است محدودیتهایی را بطور زمان بندی شده و همچنین نظارتهایی را بپذیریم و این مذاکرات برد ـ برد است.

محمدی: جناحی کردن مذاکرات هسته ای ضدمنافع ملی است

فعال رسانه ای گفت: ما در بحث مذاکرات هسته ای با منافع ملی مواجهیم و جناحی کردن آن به کشور لطمه می زند متاسفانه تلاشهای زیادی برای جناحی کردن و گره زدن آن به انتخابات دیده می شود.

مهدی محمدی در ادامه برنامه نگاه 1  افزود: نه من و نه آقای حضرتی به این برنامه نیامده ایم که بیانیه سیاسی بخوانیم.

وی گفت: ما با مذاکرات و چارچوب تفاهم شده و توافقی مواجهیم که سرنوشت کشور را در دو تا سه دهه آینده رقم می زند و آینده علم ، اقتصاد و فنآوری به این مذاکرات گره خورده است.

محمدی افزود: نمی توان با گسیل کردن منتقدان به جهنم در باره این موضوع مهم تصمیم گیری کرد.

وی گفت: صدا و سیما هم در این مدت کم نگذاشته و از تیم مذاکره کننده دفاع کرده که حقشان هم همین است و باید امکانات کشور صرف دفاع از آنها شود چرا که در میدان پرچالشی قرار دارند.

محمدی با اشاره به اینکه موضوع هسته ای را نباید جناحی کرد گفت: در سخنان رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور مطالبی می شنوید که اساساً موضوع هسته ای مطرح نیست و شنیده ایم که گفته اند "مذاکره می کنیم که انتخاباتی را ببریم".

وی افزود: هیچ کس مخالف توافق نیست و حتی مخالفان جدی مذاکرات هم با توافق مخالفتی ندارند.

محمدی گفت: دولت قبلی هم می خواست توافق کند و اگر انتخابات ریاست جمهوری سه ماه بعد برگزار می شد توافقی شکل می گرفت که با آنچه که در ژنو رخ داد فاصله داشت و همین الآن من از مردم می خواهم که مذاکرات آلماآتی را با ژنو مقایسه کنند.

این فعال سیاسی گفت: دوستان تصور نکنند که عده ای در گذشته قصد توافق نداشتند چرا که همان زمان مذاکرات خوبی در عمان صورت گرفت و وقتی گزارشها داده شد مقامات دولت فعلی فکر نمی کردند چنین مذاکراتی صورت گرفته است.

وی افزود: ما طرفدار توافق خوب هستیم تا بتواند غنی سازی صنعتی ما را به رسمیت بشناسد.

این فعال رسانه ای گفت: توافق بد توافقی است که برنامه هسته ای ما را درازمدت تعطیل کند و تحریمها را برندارد.

وی افزود: اگر تحریمها را بردارند از توافق حمایت می کنیم و برای مردم ما هم همین مهم است.

محمدی گفت: آنچه در لوزان تفاهم شد پارامترهای توافق است و متنی که امضا می شود توافق است.

وی افزود: مهمترین نکته درباره تحریمها این است که آنها می خواهند ما را یک استثناء تلقی کنند و ما در یک دهه گذشته هیچگاه نخواسته ایم زیر بار استثناء‌ بودن برویم.

محمدی گفت: متأسفانه در توافق ژنو و لوزان ایران به استثناء تبدیل شده است و حقوقی که کشورها طبق ان پی تی دارند ما نداریم در حالیکه ما باید صرفاً زیر نظر آژانس باشیم.

وی افزود: متأسفانه ما عضو نرمال ان پی تی محاسبه نمی شویم که قبلاً‌ اینگونه نبود.

محمدی گفت: حال که ما را استثناء می دانند پس لااقل تحریمها را بطور کامل لغو کنند و امنیت کشور را به خطر نیندازند و تاریخی مشخص کنند که بر اساس آن بدانیم از چه تاریخی عضو عادی ان پی تی باشیم.

وی افزود: از نظر من سه فاکتور وجود دارد که تضمین می کند تحریمها برداشته شود یکی اینکه مجموعه توافقات طرفین باید بازگشت پذیر باشد؛ دوم اینکه تعهدات دو طرف همزمان اجرا شود و سوم اینکه اگر به زیرساخت هسته ای دست بزنیم آنها هم زیرساخت تحریم را دست بزنند و فقط گفتاردرمانی نکنند.

حضرتی: مذاکره کنندگان هسته ای ما باید تیم رسانه ای داشته باشد


فعال سیاسی و رسانه ای با ابراز اطمینان به توانمندی تیم هسته ای، مظلومیت آنها را در نداشتن تیم رسانه ای و طرح و تبیین نشدن کافی دستاوردهایشان دانست.

حضرتی در ادامه برنامه نگاه یک گفت: برخی با اصل مذاکره مخالفند و می گویند ماهیتا نمی شود با امریکا بحث کرد، ولی آنچه مهم است باید در اتاق مذاکره مشخص شود که نتایج آن دهم تیر مشخص می شود.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هم به اندازه ما دلسوز هستند و می خواهند همه تحریم ها یک جا برداشته شود.

حضرتی توافق خوب را توافقی با حفظ عزت دانست و تصریح کرد: تحریم های مختلفی شامل اتحادیه اروپا، شورای امنیت،‌رئیس جمهور و کنگره امریکا وجود دارد که در این بین رفع تحریم های کنگره مقداری طول می کشد ولی برای ما به عنوان یک کشور آنچه مهم است،‌برهم خوردن سازمان تحریم هاست.

محمدی هم گفت: کشورهای اروپایی به صورت انفرادی تحریم هایی را اعمال کرده اند که حرفی از برداشته شدن آنها زده نشده است ضمن آن که اجرای تحریم تعلیق می شود یعنی قانون آن باقی می ماند.

وی افزود: تعلیق تحریم ها محدود به مسائل اقتصادی و مالی است علاوه بر این که منوط به انجام تعهدات هسته ای ایران شامل PMD هم شده است که خود به خود شرطی غیرقابل تحقق را ملاک قرار داده اند.

حضرتی گفت: دکتر ظریف، عراقچی و صالحی توضیحات مرتبی را درباره غنی سازی، نطنز، فردو، منافع و مضرات داده اند و آنچه مهم است باید در قرارداد مشخص شود.

وی افزود: آنچه در مورد تحریم ها گفته شد همان است که از تیم هسته ای شنیدیم همانطور که غنی سازی هم از دید آنها بیان شد ولی چون شما نسبت به تیم مذاکره کننده دید بدی دارید، تحلیل درست دشوار می شود این در حالی است که رهبری بارها فرموده اند که به تیم مذاکره کننده اطمینان دارند.

محمدی درباره تحریم ها گفت: در امریکا هم تحریم متوقف می شود نه لغو، آن هم اجرای آن یعنی زیرساخت تحریم را نگه می دارند این در حالی است که مشکل دولت و کنگره امریکا به ما ربطی ندارد.

وی اظهار داشت: همه چیز هم موکول به اجرای تعهدات ایران شده است ولی اگر ما همه کارهارا انجام دادیم، بعد امریکایی ها گفتند که نمی توانیم به تعهدات خود عمل کنیم یا ناقص عمل کردند ما دستمان به کجا بند است؟

محمدی به نقل از موسویان زمان بازگشت پذیری ایران را 6 سال ذکر و تصریح کرد: از آنجا که احتمال خلف وعده امریکایی ها کم نیست در روز امضا باید تحریم ها هم لغو شود ضمن آن که اگر آنها فقط تعلیق می کنند ما هم باید صرفا تعلیق کنیم.

حضرتی با انتقاد از تصویری که محمدی از مذاکرات به دست می دهد گفت: این که بگوییم همه چیز منفی است و آنها به مراکز نظامی ما دسترسی پیدا می کنند و ما 6 سال به عقب می افتیم و در مقابل آنها هیچ تعهدی را نپذیرفته اند، تصوری خطرناک و توهین به تصمیم گیران است.

وی افزود: برداشته شدن همه تحریم ها آرزوی ما و تیم مذاکره کننده هسته ای است، ولی در زمان مذاکره هر طرف نمی تواند انتظار تحقق آرزوهای خود را داشته باشد، آنها می خواستند که حتی رشته فیزیک در ایران نباشد و اصلا ایرانی نباشد ولی نتوانستند، ما هم محدودیت هایی داریم و این تصمیم گیرندگان کشور هستند که دستور پذیرش بخش هایی را می دهند.

محمدی با بیان این که در توافق گریزگاه هایی هست از جمله که منظور از تحریم های اولیه و ثانویه مشخص نیست از این رو آنها انواع بازی ها را می توانند درآورند گفت: همه تحریم ها اعم از هسته ای و غیرهسته ای باید برداشته شود.

وی تصریح کرد:‌در شورای امنیت هم بخشی از محدودیت ها حفظ می شود بنابر این اگر قرار است تحریم باشیم،‌بهتر است با هسته ای باشیم.

حضرتی نگرانی محمدی را بیش از حد دانست و گفت: با تیم هسته ای تیمی از حقوق دانان، کارشناسان بین الملل و زبان دانان هستند که فعالیت می کنند.

وی با بیان این که این جزء مظلومیت های تیم هسته است که دستاوردهای آنها تبیین نشده است افزود: دولت و تیم مذاکره کننده به دنبال توافق خوب است.

حضرتی همچنین ارتباط توافق هسته ای با انتخابات را رد کرد و گفت: برخی موضوع را فقط از منظر داخلی و انتخاباتی می بینند.

وی بیانیه لوزان را در حد بیان چارچوب ها و مبانی دانست و اظهار داشت: اصل موضوع در قرارداد مشخص می شود و آنچه هم که قرار شد بگیریم اصل غنی سازی است که دوستان راحت از آن می گذرند در حالی که آنها غنی سازی را به رسمیت شناختند ما هم در مقابل نظارت ها و محدودیت هایی را پذیرفتیم.

محمدی در مقابل گفت: متن باید دقیق باشد، حق آن چیزی است که در ان پی تی وجود دارد ولی آنها یک برنامه جمع و جور را برای ما تعریف کرده اند که این تثبیت حق غنی سازی نیست.

حضرتی گفت: به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی دستاوردی بوده که مورد اذعان همه قرار دارد در حالی که شما این دستاورد بزرگ را بی اهمیت جلوه می دهید.

وی به رویکرد آژانس در بازرسی ها هم اشاره کرد و افزود: آنها عملکرد قابل دفاعی نداشتند ولی نمی شود گفت که ما مذاکره می کنیم ولی سازمان ملل، شورای امنیت و آژانس را در نظر نمی گیریم بلکه هنر ما این است که بتوانیم حق و حقوق ملت را از آنها بگیریم.

محمدی با ابراز نگرانی از بازرسی ها و موضوع تحقیق و توسعه، پذیرش غنی سازی محدود در مقابل با عدم پذیرش آن و نیز حاضر به مذاکره شدن در مورد تحریم ها را از دست آوردهای مذاکره کنندگان دانست و گفت: البته زیر ساخت این موارد از دوره قبل گذاشته شده است.

حضرتی منتقدان و مخالفان توافق را شامل افراد فاقد اطلاعات و کسانی که مخالفان تندرو اند دانست و گفت: برخلاف 8 سال قبل امروزه فضا برای بیان نظرها باز شده اگر چه باز هم کم است.

وی افزود: تیم هسته ای تیم رسانه ای ندارد و این خود مذاکره کنندگان هستند که مطالب را بیان می کنند در حالی که امریکایی ها تیم رسانه ای قوی دارند لذا ما از این جهت قصور داریم.

حضرتی در مورد گروهی که آنها را تندرو می داند هم گفت: این گروه چون با اصل مذاکرات مخالفت هستند هر روز بهانه ای درمیاورند و دنبال کارشکنی و تهمت زدن هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدعلی A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    41 25
    کسی بامذاکره مخالف نیست چیزی که مهم است شیوه مذاکره کردن است که فعلا روش روشی منطقی واز موضع عزت واقتدار نیست
    • علی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
      7 8
      اشتباهی منفی دادم...
  • جاهدی RO ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    20 36
    مناظره نسبتا خوبی بود اما باری برای بیننده نداشت و آقای محمدی تنها حرف های تکراری و رو به عقبی را در پیش می گرفتند که اصولا عاقبتی برای مملکت طی این چند سال هم نداشت. آقای کاظم غریب آبادی گزینه بسیار بهتری برای مناظره می بودند تا آقای محمدی جوان. فکت شیت آمریکایی ها اصلا ملاک نیست و یه بحث داخلیست. حرف وزیر امور خارجه خود ما ملاک است
    • حسين A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
      34 14
      اتفاقا ملاك فقط فك شيت آمريكاست نه حرف هاي ظريف چرا كه آمريكا آنگونه كه مي خواهد و مي گويد عمل مي كند نه آنگونه كه اوهام آقاي حضرتي و ظريف است اگر با حلوا حلوا كردن دهن شيرين مي شد با گفتن كاهش تورم جناب دكتر روحاني مي بايستي ارزاني را مردم مشاهده مي كردند كه ما جز گراني چيز مشاهده نمي كنيم آقاي محمدي حقيقت بيانه لوزان را گفت وي افرادي كه خود را به خواب زده اند صم و بكم، فكر درستي نداشته و نمي خواهند از روياي شيرين خود ساخته كه عاقبتي بسيار خطرناك دارد بيرون بيايند آقاي حضرتي كو شعار خرد ورزي و عقلانيت دكتر خاتمي و اصلاحات چرا شما بجاي عقلاي فكر كردن توهم زده شده ايد
    • ف A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
      3 5
      بله ولی تحریمها را آمریکاییها باید بردارند ما که نمیتوانیم خودمان تحریمها را برداریم پس باید ببینیم آمریکا برای برداشتن تحریم شرطشان چیست؟؟
  • سيد هادي IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    63 13
    آقاي حضرتي هم مانند آقاي روحاني فقط تهديد ميكردن و چيزي بارش نبود من حتي شك دارم كه يكبار هم توافق لوزان را خوانده باشند ايشان در بحث ها اثلا در مورد گفتگو هاي حا ل حاضر بحث نميكردند وفقط مشغول كوبيدن نمايندگان مجلس و مخالفات و منتقدان توافق لوزان بودند واستدلالشان از حرف هايشان اين بود كه حضرت اقا از اين گفتگو ها حمايت ميكنند ولي در ك وفهمشان به اين نميرسد كه اگر آقا حمايت نكند كه تيم مذاكره كننده تمام پشتوانه هاي خود را از دست ميدهد و برعكس ايشان آقاي محمدي كاملا مستدل و بجا و مستند صحبت ميكردند و. بسيار از بياناتشان استفاده كردم
  • شهرام RO ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    38 12
    من این مناظره رو دیدم.باوجود اینکه ودم اصلاح طلبم ولی اقای محمدی هم متین تر و هم کارشناسانه تر مناظره رو مدیریت کرد...من خیلی ازش خوشم اومد.
  • محسن IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    43 12
    الیاس حضرتی فقط مغالطه میکرد...اصلا نمی دونست تحریم های ثانویه چی هست.... آقای روحانی...منتقدین بی سواد نیستند...موافقین بی سوادند... بهشتی پور در شبکه خبر و حضرتی در نگاه ۱ هر دو مغلوب منطق درست و بی نقص مهدی محمدی شدند...دورد بر این جوانان...
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    10 32
    اتفاقا آقاي محمدي كلا دم از فكت شيت امريكاييها ميزد متاسفم براي دلالان تحريم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    6 27
    مخالفان مذاکره می گویند تحریمهای هسته ای و غیر هسته ای باید برداشته شود . یعنی شرطهایی می گذارند که به خوبی می دانند عملی نیست چون اصلا تحریمهای غیر هسته ای چه ربطی به مذاکرات هسته ای دارد ؟ و همه تحریمها که در دست امریکا نیست . این نوع شرطها نشان از نیت پنهان انها می دهد که اصل مذاکره را قبول ندارند و امریکا را دشمن و شیطان می دانند . اینکه می گویند مذاکره را قبول داریم یک نوع تقیه کردن است چون نمی توانند در مقابل اراده ملت بایستند و رای مردم به دولت فعلی را انکار کنند .
  • بیخبر A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    4 8
    اقایون مخالف مذاکره و یا نحوه مذاکره همتون یه چیز میگید که بیشتر شبیه بهانه و غر زدن میمونه .اصلا حرف شما صحیح.حالا به نظر شما مذاکره درست چجوریه.باید بریم بشینیم و یه چیزی از روی کاغذ که رئیس جمهور نوشته را بخونیم و بیایم.یا اصلا توجه ایی به کاغذ پاره ها نکنیم و اورانیوم 99 تولید کنیم که چی بشه.ما که نمیخوایمبمب بسازیم چه فرقی میکنه که چنددرصد درست کنیم.برادر اونا دنبال بهانه و داستان درست کردن هستند این هنر ماست که حرف درست و تو کله اونا و مردم جهان فرو کنیم و تا وقتی که نریم و رودرو نشیم و جلوی 500 تا خبرنگار حرف نزنیم هیچ فایده ایی نداره .هرچی تو رادیو و تلوزیون خودمون بگیم که به درد نمیخوره
    • علی A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      سلام اشتباهی زدم
  • علی حیدری US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    11 5
    اگر طرفداران حل مناقشه هسته ای 50 درصد اشان مثل آقای الیاس حضرتی باسواد وکار دان باشند. خوشا به حال این دولت واین مملکت. که دائما هم از آقایان ظریف و غیره نقل قول می فرمودند. ومنتقدین به فقر علم ومغرض بودن متهم می نمودند.از پذیزفته اصل غنی سازی دفاع میکردند. حال قسمتی از سخن این است.امریکا علنا می کوید در ایران معتقد به تغییر رفتاروسپس تغییر ساختار است. که اگر طی این چند سال سرکار گذاری ایران اولی حاصل شود. دومی خود بخود پدید می آید. وبه خیال خودش کار ایران تمام است. آیا اقایانی چون حضرتی متوجه 300 کیلو اورانیم کجا؟و غنی سازی صنعتی که از 50 تن به بالا شروع میشود .کجا؟ آیا آقای حضرتی متوجه هستند شروع برنامه هسته ای در سال 1983 بوده وپروتکل الحاقی در سال 1993 تدوین ودر سال 1997 تصویب گردیده