ایسنا نوشت؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: در سال 95 شاهد تماس بیش از 175هزار نفر از شهروندان قم با تلفن 122 شرکت آب و فاضلاب استان بودیم که بیش از 95درصد این تماس ها نیز منجر به آن شد تا آنان از مراجعه حضوری به شرکت آب بی نیاز شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، مهندس علی جان صادق پور امروز در نشست خبری با اشاره به بیست و هفتمین سالروز تاسیس قانون تاسیس آب و فاضلاب شهری در 11 دی ماه 69 در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ماده 1 قانون تاسیس مبنی بر ایجاد و بهره برداری از تاسیسات آب شهری و تصفیه فاضلاب در محدوده شهرها می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: همچنین ماده 9 این قانون شامل هزینه اشتراک و نرخ آب شرب و در نظر گرفتن استهلاک ها و ماده 15 نیز مبنی بر داشتن انشعاب آ ب و فاضلاب به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون آب و فاضلاب شهری در سال 71 فعالیت خود را در قم آغاز کرد و با پشتوانه تخصصی و تحولات روز با تکیه بر این قانون به خدمت پرداختیم.

صادق پور اظهار داشت: درقم 100 درصد جمعیت تحت پوشش مصرف آب هستند هر چند در حال حاضر تنها 35 درصد جمعیت شهری از خدمات فاضلاب بهره مند می باشد و با اینکه 50 درصد از زیرساختهای فاضلاب شهر قم را فراهم کردیم اما استقبالی از این طرح به طور کامل نشده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر عمده محصولات در تاسیسات در کشور تولید می شود و خوشبختانه در شرایط تحریم با مشکلی مواجه نیستیم ضمن اینکه آزمایشگاههای مجهزی در اختیار داریم که خدمات را توسعه می بخشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به پیشرفت هایی که قم از سال 71 تاکنون داشته بیان کرد: در سال 71 تعداد 4هزار انشعاب در قم فعال بوده که به 308 هزار مورد رسیده است در آن دوران تاسیسات فاضلاب نداشتیم و امروز به 81 هزار انشعاب ارتقاء یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان 22 کیلومتر شبکه فعال داشتیم که به 2 هزار و 293 کیلومتر رسیده و فاضلاب به 900 کیلومتر رسیده است.

صادق پور تصریح کرد: همچنین 380 هزار متر مکعب مخزن ذخیره برای قم احداث شده و از 6 حلقه به 111 چاه رسیده ایم که 60 حلقه در مدار بهره برداری قرار دارد.

وی گفت: در طول 4 سال گذشته تاکنون نیز 168 کیلومتر توسعه شبکه آبرسانی، 99 کیلومتر اصلاح شبکه و 2 کیلومتر انتقال آب و اجرای 240 کیلومتر شبکه فاضلاب انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: رسیدگی به 90 هزار فقره حادثه آب و واگذاری 61 هزار و 800 انشعاب آب و فاضلاب از اعتبار بانک توسعه اسلامی از دیگر اقدامات در این 4 سال است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در قم 60 پروژه در حال اجرا داریم که شامل نصب شیرهای فشارشکن، توسعه تصفیه خانه ها، نصب پنل های خورشیدی، توسعه تصفیه خانه های محلی، استفاده از بازچرخانی آب خاکستری، اصلاح شبکه ‌های فاضلاب به روش مکانیزه و اصلاح شبکه های آبرسانی می باشد.

صادق پور عنوان کرد: در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی صورت داده ایم و اولین پروژه اقتصادی نیروگاه آبی در سال جاری در بخش خصوصی افتتاح شد.

وی توضیح داد: سایت ها و پنل های خورشیدی در تولید برق به شبکه های سراسری وصل می شود و علاوه بر اشتغال زایی به حفظ محیط زیست کمک می کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: از سال 96 قانون جدیدی ابلاغ و طبق آن آئین نامه دولت تدوین شد که در آن ظرفیت هایی وجود دارد همه شهروندان با احداث تصفیه محلی و کوچک از فاضلاب خاکستری می توانند آب را برای فضای سبز استفاده کنند.

وی یادآور شد: طرح های تصفیه خانه ای در قم به ارزش 300 میلیارد تومان در دست اجراست که فاز اول در حال تکمیل است و تاکنون 70 کیلومتر شبکه لوله گذاری انجام شده و تا پایان سال بقیه اجرایی می شود که با این وضعیت 200 کیلومتر جمع آوری فاضلاب به قم افزوده می شود.

صادق پور ادامه داد: صرفه جویی در آب یک وظیفه مهم است و باید فرهنگ سازی شود چرا که مصرف صحیح بر روی اقتصاد کشور اثر گذار است و می توان با صرفه جوئی اعتباراتی در جهت توسعه زیرساختها و نگهداری کیفیت بیشتر آب حفظ نمود در این باره پرداخت به موقع قبوض ما را در پیشبرد اهداف و تامین آب یاری می رساند.

وی در پاسخ به سوالات نیز گفت: بر روی کار پیمانکاران در نصب انشعابات فاضلاب نظارت صورت می گیرد اگر پیمانکاری در روند مراحل نصب اجحافی انجام دهد رسیدگی می شود و ما وظیفه خود می دانیم که خدمت به مردم به بهترین نحو انجام شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد:برای نوشتن قبوض نیز نظارت هایی صورت می گیرد تا با دقت لازم ارقام ثبت شود و در صورت گله مندی تست کنتور انجام می گیرد مشترکین باید توجه داشته باشند مصرف آب تصاعدی بالا می رود و اگر از حدی تجاور کند هزینه ها افزایش می یابد از این رو خانواده ها مصرف را مدیریت کنند.

وی عنوان کرد:یکی از دغدغه ها سرقت دریچه های فاضلاب می باشد که علاوه بر ضرر اقتصادی موجب صدمات جانی به شهروندان می شود و ما در صدد راههایی برای جلوگیری از سرقت دریچه ها می باشیم.

صادق پور بیان کرد: دولت در جهت شیرین شدن آب قم تلاش های زیادی کرد و سد کوچری در لرستان احداث شد که 300 کیلومتر فاصله دارد که با مشکلات زیادی مواجه است تصفیه خانه ها محدودیتی به میزان 3 هزار متر مکعب در طول شبانه روزی دارند که همین امر مشکلاتی را در شیرین شدن آب در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد:در تابستان مصرف آب قم به شدت بالا می رود و مابه این مصرف باید از چاههای علی آباد استفاده شود هر چه مصرف آب کمتر شود آب شیرین تر است در حال حاضر پردیسان و شهرک قدس و صفاهیه و صفاشهر از آب شیرین برخوردارند.

وی اظهار داشت:تصفیه خانه آب منطقه ای رو به اتمام است که با تکمیل تصفیه خانه کل شهر قم از آب شیرین برخوردار می شوند به غیر از مناطقی صنعتی و تجاری اطراف قم که به رینگ آب قم وصل نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد:سالانه 2 میلیون تومان قبض در سطح استان قم صادر می شود که نشان می دهد هر مشترک 8 بار در طول سال کنتورش قرائت می شود.

وی در مورد هزینه های جانبی مصرف آب توضیح داد: 15 تومان به ازای هر متر مکعب به آب و فاضلاب روستایی کشور واریز می شود تبصره 2 برای توسعه شبکه و آبونمان می باشد که آبونمان شامل خدماتی در طول سال بوده که آب دائم در دسترس مشترکین قرار می گیرد.

وی در خصوص کنترل کیفی آب بیان کرد:نسبت به سال گذشته پایش وضعیت آب سه برابر شده است 61 هزار نمونه سنجش در شبکه های استان در کلرسنجی و کدورت انجام گرفته است.

صادق پور عنوان کرد:سامانه 122 برای خدمات آن لاین تعریف شده است در سال 170 هزار تماس توسط شهروندان توسط سامانه ثبت می شود در این راستا 13 هزار حادثه در سال گذشته در قم رفع شده است جهت اطمینان از زمان بحران تمام تاسیسات برق رسانی ژنراتورهایی نصب شده که مانع از چالش می شود.

وی گفت:در سال جاری 15 هزار و 260 نفر ساعت آموزش به پرسنل ارائه شده تا در جهت ارتقای خدمات رسانی گامی موثر برداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد:کل تاسیسات به سامانه تله متری وصل است که بخشی از آن هوشمند است و 250 نقطه به سامانه وصل می باشد که هر لحظه 3 هزار پارامتر آنالوگ و 3 هزار پارامتر دیجیتال به مرکز دیتا ارسال می شود و فشار و ای سی و کلر آب و شکستگی ها دسنجش می شود.

وی در خصوص تصفیه خانه پردیسان یادآور شد:بخش هایی از مناطق پردیسان در جهت راه اندازی سیستم فاضلاب دارای مشکلاتی جدی است و مبلغ اعتباری بالایی نیاز دارد و از سوی بخش خصوصی استقبالی نشد و دولت نیز با اعطای وام موافقت نکرد.

صادق پور بیان کرد:در این راستا 150 میلیارد تومان نیاز دارد که یک سوم استان و یک سوم آب و فاضلاب با مجوز شورای شهر از طریق مردم و و یک سوم نیز تهران تامین کند .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =