نخست وزیر ترکیه در گفتگویی مطبوعاتی مدعی شد عملیات عفرین با هماهنگی دمشق ادامه دارد و ممکن است این عملیات سرآغازی از همکاری مجدد با دمشق باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعاتی پیش بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه مدعی شد که با هماهنگی دولت دمشق به حملات نظامی در عفرین سوریه ادامه خواهند داد. حملات نظامی ترکیه به همراه ارتش آزاد وارد دومین روز خود شده است و رسانه های محلی ترکیه می گویند که ارتش این کشور وارد عفرین شده است اما کردهای سوریه این خبر را تکذیب کرده اند. همزمان با حملات ترکیه به عفرین ارتش آزاد حمله به منبج را هم آغاز کرده است. (اینجا)

در همین حال انور قرقاش وزیر مشاور امارات طی اظهاراتی جنجالی عربی به پا کرده است، از سوی دیگر مقامات و کشورهای منطقه ای واکنش های متفاوت به حملات ترکیه داشته اند.

اما در آخرین اخباری که از صحنه جنگ در شمال سوریه رسیده است این است که ارتش ترکیه از برخی مواضع عقب نشینی کرده است. اما رئیس جمهور این کشور وعده داده است که این حملات ادامه خواهد داشت همانطور که ییلدریم پیش تر وعده داده بود.

در گزارش ذیل آخرین تحولات عفرین را از نظر می گذرانید:

عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از برخی مواضع در عفرین/ اردوغان: عملیات به هیچ وجه متوقف نمی‌شود

نماینده کردهای سوریه در روسیه به خبرگزاری نووستی گفت: طی درگیری‌ها در عفرین، نیروهای کرد سوریه سربازان ترکیه و شبه‌نظامیان عرب تحت حمایت آنکارا را ناچار به عقب‌نشینی از شمال این منطقه کرده‌اند. در همین حال اردوغان بار دیگر تاکید کرد که حاضر نیست عملیات عفرین را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، رودی عثمان، نماینده کردهای سوریه در مسکو اظهار کرد، نیروهای ترکیه و گروه‌های وابسته تلاش کردند تا با حمایت نیروی هوایی و حملات موشکی این کشور به شهر عفرین در سوریه برسند. با این حال، نیروهای کرد پنج پایگاه را مورد یورش قرار دادند.

وی افزود: در پی این حملات،‌ نیروهای ترکیه‌ای از شمال عفرین عقب‌نشینی و مناطقی را که به آنها وارد شده بودند، ترک کردند. به گفته این نماینده، در مجموع 17 غیرنظامی در درگیری‌ها و حملات هوایی ترکیه کشته و 28 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وی پیش تر گفته بود که 10 سرباز ترکیه و در حدود  20 تن از اعضای گروه‌های وابسته طی این درگیری‌ها کشته شدند.

با این وجود، به گزارش خبرگزاری آناتولی، نیروهای مسلح ترکیه با پشتیبانی ارتش آزاد سوریه کنترل 11 پایگاه نیروهای کرد را طی این عملیات نظامی به دست گرفتند.

نیروهای ارتش ترکیه که عملیات عفرین را از مرزهای کشور خود در شمال این منطقه آغاز کرده بودند، امروز محور جدیدی را از شهر اعزاز سوریه، واقع در شرق منطقه عفرین گشوده‌اند. شهر اعزاز در حمله پیشین ترکیه به خاک سوریه به کنترل ارتش ترکیه درآمد و اکنون نیروهای ترک و همپیمانان عرب آنکارا بر آن مسلط هستند.

با تشدید حملات ترکیه به منطقه عفرین و همچنین وارد آمدن تلفاتی به نظامیان این کشور، فشارهای داخلی و خارجی بر دولت آنکارا نیز برای توقف این حمله بیشتر شده است. با این حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز نیز بار دیگر تکرار کرد که عملیات تا تحقق اهداف تعیین شده ادامه خواهد یافت.

اردوغان تاکید کرد که چشم‌داشتی به خاک هیچ کشور دیگری ندارد و عملیات عفرین را برای حفظ امنیت مرزهای خود انجام می‌دهد.

او گفت: عملیات عفرین با روسیه هماهنگ شده است و تهدید کرد که عاملان حمله موشکی امروز به خاک ترکیه که به کشته شدن دو شبه نظامی عرب همپیمان آنکارا انجامید، شدیدا مجازات خواهند شد. نیروهای کرد امروز یک پایگاه آموزشی نیروهای تحت حمایت ترکیه را در داخل خاک این کشور هدف حمله موشکی قرار دادند.

عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد در عفرین موسوم به "شاخه زیتون" در روز شنبه با حمله هوایی علیه مواضع شبه‌نظامیان کرد و تیراندازی علیه آنها آغاز شد.

عمليات نیروى زمينى ترکیه در شرق عفرین آغاز شد


در همین حال که رسانه های وابسته به کردهای سوریه خبر از عقب نشینی داده اند خبرگزاری آناتولی وابسته به حزب عدالت توسعه ترکیه خبر داد که نیروى زمينى ترکیه در چارچوب عملیات شاخه زیتون، اقدامات خود را در بخش شرقى عفرين در مجاورت اعزاز آغاز کرد.

فرمانده کردهای سوریه: در اوضاع بدی قرار داریم/ روسیه به ما خیانت کرد

در همین حال فرمانده یگان‌های مدافع خلق کُرد اعلام کرد، روسیه زمانی که به ترکیه اجازه عملیات در عفرین در شمال غرب حلب را داد، در حق کردهای سوریه "خیانت" کرد.

 سیپان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در مصاحبه با الشرق‌الاوسط فاش کرد پس از اینکه خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ترکیه برای جرح و تعدیل نهایی عملیات "شاخه زیتون" در عفرین، سفری به مسکو داشت، این مقام کرد نیز دو روز به مسکو سفر کرد و با والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و مسئولان دستگاه اطلاعات این کشور دیدار داشت.

حمو گفت: طرف روسی به ما اعلام کرد که ترکیه حق دارد از امنیت مرزهای خود دفاع کند و گراسیموف اعلام کرد که نظامیان روس از عفرین به سمت تل رفعت در حومه حلب عقب نشینی می‌کنند و ارتش روسیه در عملیات ترکیه مداخله نخواهد کرد.


وی افزود: ما خواهان پشتیبانی هوایی شده و اینکه به ترکیه اجازه حمله به ما داده نشود، اما روس‌ها موافقت نکردند. در حال حاضر اوضاع بد است و حملات ادامه دارد و این حملات طی 24 ساعت گذشته متوقف نشده است.

سیپان حمو خاطرنشان کرد: روسیه نه تنها با ترکیه تبانی کرده، بلکه خیانت کرده و فریب داده است.


وی گفت که طی سفر اخیر احساس کرد که موضع روسیه نسبت به سفرهای پیشین تغییر کرده است و روس‌ها درمورد گروه‌های میانه‌رو مخالف سوری و حق ترکیه برای تامین امنیت مرزهایش صحبت می‌کردند. این مقام کرد خاطرنشان کرد: آنها همچنین مساله حزب کارگران کردستان و حق ترکیه برای نبرد با این حزب را مطرح ساختند، ما به آنها گفتیم که نیروهایی از حزب کارگران کردستان در بین ما حضور ندارند. همچنین این سوال را پرسیدیم که روس‌ها در هنگام حضور طولانی مدت خود در عفرین چه می‌کردند؟ مسئولان روس یک شبه مواضع خود را تغییر دادند و درمورد تصمیم (رئیس جمهور ولادیمیر) پوتین صحبت می‌کردند. من با این باور از مسکو بازگشتم که روسیه بخشی از توطئه علیه ما شده است.

مسکو چندین بار از حمایت از "فدرالی شمال" سوریه صحبت کرده و همچنین بر دمشق برای گفتگو با نظام‌های خودمختار کردها در شمال سوریه اعمال فشار کرده بود. در پیش نویس روسی قانون اساسی سوریه بر حقوق کردها و دولت‌های محلی تاکید شده و آمده است که مسکو تمایل دارد اتحادیه دموکراتیک کردها، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد، در کنفرانس گفتگوی سوری در سوچی در اواخر ماه مشارکت کند که آنکارا با این مساله مخالفت کرد.

حمو گفت: رهبرانی از یگان‌های مدافع خلق کرد تماس‌هایی با مسئولان امنیتی و نظامی در دمشق داشتند و آنها به ما اعلام کردند که خواهان برخورد با ترکیه هستند و آنها بیانیه‌هایی را منتشر کردند اما به ما گفتند که روسیه به آنها اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی افزود: دلیلی برای میانجی‌گری روسیه و دیدار در پایگاه حمیمیم روسیه وجود ندارد، تماس‌هایی با دمشق وجود دارد اما مسکو با آنکارا همسو است و به رهبری سوریه اجازه پاسخ به این تعدی ترکیه را نمی‌دهد.

این مقام کرد تصریح کرد: هدف ترکیه پیشروی به سمت عفرین است و اینکه عفرین را به ترکیه ملحق کند و بعد از اعزاز، الباب و عفرین؛ حلب را تحت کنترل خود درآورد.

وی پیشروی نیروهای مورد حمایت ترکیه به شهر منبج که در آنجا آمریکا پایگاه نظامی کوچکی را برای حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ایجاد کرده است، بعید دانست.

سیپان حمو افزود: روسیه یک مرکزی در منطقه عریما در جنوب منبج دارد که ممکن است روس‌ها به ترکیه اجازه رسیدن به آنجا را بدهند.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش اعلام کرده است که عفرین در دامنه مناطق عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی نیست، افزود: این موضع از دیرباز از سوی ائتلاف آمریکا اتخاذ شده بود و آنها به ما گفتند که عفرین تحت نفوذ روسیه است.

در همین حال، این مقام کرد در مصاحبه با پایگاه خبری "هاوار" گفت: روسیه با سیاست‌ها و ایستادگی‌اش در کنار ترکیه نشان داد که در جبهه متخاصم با مردم ما قرار دارد.

وی گفت: روسیه به اصولی پایبند نیست. ما توافق‌هایی با روسیه داشتم اما روسیه یک شبه به این توافق‌ها بی توجهی کرد و به ما خیانت کرد. این تغییر نشان دهنده دروغ بودن مواضع روسیه است. روسیه کشوری است که به دنبال تجارت است و مشخص است که روسیه با ترکیه درخصوص برخی از مسائل توافق یافته و آنچه را که از ترکیه می‌خواسته است، به دست آورده، به همین دلیل موضع روسیه در حال حاضر موضعی است که در آن پایبندی به اصول وجود ندارد.

روسیه: از نزدیک عملیات نظامی ترکیه در عفرین را دنبال می‌کنیم

در همین حال روسیه با بیان اینکه از نزدیک عملیات نظامی ترکیه در عفرین را دنبال می‌کند، گفت، مسکو با رهبران ترکیه و سوریه در تماس است.

به گزارش النشره، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه اعلام کرد، مسکو از نزدیک عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه را پیگیری می‌کند و با رهبران ترکیه و سوریه در تماس است.

سخنگوی کاخ کرملین آگاهی مسکو از عملیات نظامی ترکیه در عفرین را تکذیب یا تایید نکرد.





آنکارا: عملیات "شاخه زیتون" مشکلی میان ترکیه و آمریکا به وجود نمی‌آورد

همچنین معاون نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه کشورش یش از آغاز عملیات "شاخه زیتون" به آمریکا اطلاع داده بود گفت: فکر نمی‌کنم مشکلی میان ترکیه و آمریکا ایجاد شود.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه با اعلام اینکه پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون به مقامات آمریکایی اطلاع داده شده بود گفت: آمریکایی‌ها به ما اعلام کردند که در عفرین هیچ نیروی نظامی آمریکایی حضور ندارد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: این عملیات علیه برادران کردتبار، عرب و ترکمان نیست. در واقع این تحرکات علیه یگان‌های مدافع خلق و پ.ک.ک است که منطقه را به یک خانه امن برای خود تبدیل کرده‌اند.

او در ادامه اظهاراتش افزود: از طریق شبکه‌های اجتماعی اخبار جعلی بسیاری علیه عملیات ترکیه منتشر می‌شود. به هیچ وجه این تحرکات علیه غیرنظامیان نیست. نیروهای مسلح ترکیه تلاش می‌کنند که این عملیات را بدون آسیب رساندن به غیرنظامیان انجام دهند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در عفرین نیروهای داعش نیز مستقر هستند.  در همین راستا به تازگی چندین خمپاره به کلیس ترکیه پرتاب شد و دراین حملات خمپاره‌ای یک نفر کشته شد. در این منطقه با توجه به اینکه نیروهای غیرنظامی حضور دارد باید یک منطقه امن ایجاد شود.

بوزداغ ادامه داد: این عملیات در سریع‌ترین زمان ممکن به اهداف خود دست خواهد یافت. 


نگرانی اتريش از عمليات نظامي ترکيه در سوریه

در همین حال وزير خارجه اتريش که به شدت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالف است آنهم به دلیل مسائل حقوق بشری،به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه واکنش نشان داد و ابراز نگرانی کرد.

وی با اعلام نگراني خود نسبت به عمليات نظامي ترکيه عليه شبه نظاميان کُرد در سوريه گفت: به دليل آنکه قرار است دور جديدي از مذاکرات سوريه در مقر سازمان ملل در وين برگزار شود ما نسبت به اين عمليات نظامي بسيار نگران هستيم.

کارين کنيسل وزيرخارجه اتريش با اشاره به اينکه عمليات نظامي ترکيه در دستور کار امروز شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل قرار دارد؛ افزود: بايد راه حل قطعي نه در ميدان جنگ بلکه بايد در ميز مذاکرات پيدا کرد.

نيروهاي ي پ گ تلاش مي کنند درگيري در عفرين را فرسايشي کنند

همچنین شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داده است که نيروهاي ي پ گ شهر عفرين را به چهار منطقه تقسيم کرده اند و اجازه تردد در اين مناطق را نمي دهند. هدف آنها اين است که توان ارتش ترکيه را تضعيف و درگيري در عفرين را فرسايشي کنند.


تحولات و دستاوردهای دومین روز عملیات شاخه زیتون

اما خبرگزاری آناتولی وابسته به دولت ترکیه در گزارشی گفت: عملیات شاخه زیتون در دومین روز خود با انهدام 45 موضع پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش از جمله پناهگاه ها و انبار مهمات آنها،‌ پیشروی نیروهای ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه در عفرین ادامه یافت.

پیشروی ارتش آزاد سوریه در ادامه عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه به منظور نابودی پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم دوست و برادر این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها از روز گذشته ادامه دارد.

ستاد کل ارتش ترکیه طی اطلاعیه ای اعلام کرد:

"در چارچوب عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه، تاکنون 153 موضع پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش از جمله پناهگاه ها و انبار مهمات آنها هدف قرار گرفته است. این عملیات طبق نقشه پیش می رود.

انهدام مواضع شناسایی شده از راه زمین و هوا ادامه دارد. در این عملیات، تنها تروریست ها و مواضع آنها از جمله پناهگاه ها، مهمات و جنگ افزارها هدف قرار گرفته و تدابیر و حساسیت لازم جهت نرسیدن آسیب به غیرنظامیان اتخاذ شده است".

همچینن ستاد مشترک ارتش ترکیه طی اطلاعیه‌ای دیگری اعلام کرده است:

جنگنده های ترکیه در ادامه عملیات شاخه زیتون در عفرین 45 موضع دیگر تروریست‌ها از جمله پناهگاه، مخفیگاه، انبار مهمات و جنگ افزارهای آنها را منهدم کردند. 32 جنگنده شرکت کننده در عملیات شاخه زیتون به منظور تدارکات برای انجام عملیات بعدی، سالم به پایگاه‌‌های خود بازگشتند.

نیروهای ویژه و پیاده نظام ارتش ترکیه با خودروهای زرهی همراه با ارتش آزاد سوریه در چارچوب عملیات شاخه زیتون حدود 5 کیلومتر در خاک اشغالی عفرین از سوی پ.ک.ک/ پ.ی.د پیشروی کردند".

در روز دوم جنگنده های ترکیه مواضع  پ.ک.ک/ پ.ی.د را هدف قرار دادند. از سوی دیگر دیروز از پایگاه هوایی اینجیرلیک در آدانا نیز چند جنگده ترکیه پرواز کرده و چند فروند دیگر به حالت آماده باش درآمدند. پرواز و فرود هواپیما‌های باربری در این پایگاه نیز ادامه دارد.

اردال عطا، استاندار ختای ترکیه اظهار داشت:

"در پی حملات امروز  پ.ک.ک/پ.ی.د از منطقه عفرین سوریه به شهرستان ریحانلی این استان، یک پناهجوی سوری کشته و 46 غیرنظامی دیگر از جمله 16 شهروند سوری زخمی شدند.

در پاسخ به این حمله، دو سکوی پرتاب راکت پ.ک.ک/پ.ی.د که برای حمله به شهرستان ریحانلی از توابع استان ختای واقع در مرز کشور با سوریه از آنها استفاده شده است، در عملیات هوایی نیروهای مسلح ترکیه منهدم شدند".



قرقاش با اظهارنظر درباره عملیات ارتش ترکیه در سوریه جنجال به پا کرد

در همین گیر و دار وزیر عربی هم جنجالی در شبکه های اجتماعی و محافل عربی به راه انداخته است، به دنبال وضعیت پیش‌آمده در عفرین سوریه، وزیر مشاور امارات در امور خارجه تاکید کرد، باید در مفهوم "امنیت ملی عربی" براساس واقعیت حال حاضر بازنگری شود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صحفه توئیتر خود با پرداختن به حمله اخیر ترکیه به منطقه عفرین در شمال سوریه نوشت: تحولات موجود در این شهر اقتضا می‌کند که مفهوم "امنیت ملی عربی" مورد بازبینی قرار گیرد.

قرقاش تاکید کرد، کشورهای عربی اکنون مشاع شده و عرب‌ها در صورتی که برای بازپس‌گیری امنیت ملی خود تلاش نکنند به حاشیه رانده خواهند شد.

طی سال‌های اخیر، روابط امارات و ترکیه تیره شده است که بخش عمده آن بر سر جریان اخوان المسلمین در مصر و برخی دیگر از کشورهای شمال آفریقا است.

نابسامانی روابط میان دو کشور پس از جانبداری ترکیه از قطر در بحران این کشور با مصر، عربستان، امارات و بحرین شدت گرفت و موجب شد، عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات مطالبی را علیه حاکم ترک مدینه در جریان جنگ جهانی اول در توییتر خود بازنشر کند. ترکیه این توییت وزیر خارجه امارات درباره "فخرالدین پاشا" محکوم کرد و رئیس جمهور این کشور سخنانی را علیه بن زاید ایراد کرد.

توئیت‌های قرقاش پیرامون عملیات نظامی ترکیه در عفرین علیه نیروهای کرد سوریه، موجی از جنجال و اظهارنظرات را برانگیخته است.

برخی کاربران پرسیده‌اند که آیا نگرانی ناگهانی قرقاش در خصوص امنیت ملی عربی تنها به ترکیه برمی‌گردد و دیگر کشورها سهیم در برهم زدن امنیت کشورهای عربی را در بر نمی‌گیرد؟

آنها معتقدند نظر قرقاش درخصوص امنیت ملی عربی واقعی نیست بلکه در راستای مخالفت با ترکیه به خاطر موضع مخالف این کشور با محاصره قطر است.


در همین حال بوریس جانسون که با تیلرسون وزیر خارجه آمریکا دیدار داشته است به حق مشروع ترکیه در زمینه تامین امنیت مرزهای خود تاکید کرد و گفت که آن را به رسمیت می‌شناسیم.



ارتش ترکیه روز شنبه از آغاز عملیات نظامی موسوم به "شاخه‌ زیتون" در سوریه خبر داد و گفت، هدف از این عملیات نظامی نابودی شبه نظامیان کرد و داعش است و آنکارا پیش از آغاز عملیاتش روسیه و آمریکا را در جریان این عملیات و اهداف آن قرار داده است.

پیشتر ریاست ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده بود، هدف از عملیات شاخه‌ زیتون برقراری امنیت و ثبات در مرزهای خود و منطقه، نابودی "پ‌ک‌ک"، "پ‌ی‌د"، "ی‌پ‌گ" و داعش و نجات مردم منطقه از دست تروریست‌هاست.

این مقام مسئول در ادامه افزود، هدف عملیات شاخه زیتون نابودی تروریست‌هاست و تدابیر لازم برای اجتناب از آسیب غیرنظامیان اتخاذ شده است.

تصاویر از الجزیره و رویترز

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    14 24
    ترکیه امروز از چند موضع عقب نشینی کرده. تروریستهای مزدورشون هم پشت سرشون در رفتن. کاری که ارتش سوریه نتونست در باب انجام بده کردها دارن در عفرین درست انجام میدن.
  • ایرانی A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    5 5
    اگر قرار به نابودی تروریسم باشد، اول از همه ترکیه و عربستان باید نابود شوند. اینها میگویند پ ک ک تروریست است. خوب پ ک ک مگر در ترکیه و در نتیجه سیاستهای آن ایجاد نشده است؟ مگر عربستان و ترکیه نبودند که داعش را حمایت کردند؟ حالا مدعی مبارزه با تروریسم هستند.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    4 4
    روسیه کلا کارش خیانت و باجگیریست
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    5 4
    آماری که ترکیه میده از هزارتا یکیش هم درست نیست پنجاه ساله هر روز دارن میگن پ کک رو نابود کردیم ولی هر روز قویتر میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    6 4
    ترکیه هنوز نفهمیده است که نمیتوان با زورگویی مسائل را حل کرد. یک روز ارمنیها را نسل کشی میکنند، یک روز به قبرس لشکر می کشند ... این روند تا جایی که یک نفر مقابل اینها ایستادگی نکند ادامه دارد. اگر کردهای سوریه این کار را بکنند خدمتی بزرگ به تمام همسایگان ترکیه از ارمنستان و قبرس گرفته، تا عراق و سوریه خواهند کرد که دوران گردن کلفتی گذشته است.
  • صلاح الدین A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    2 1
    بی آبرویی بزرگ برای اردوغان که هی می خواهد خودش را مردی بزرگ جلوه دهد اما خیال باطل که نمیداند هم قوم مغول هم ارتش عثمانی هم رژیم بعث هم داعش همه از در افتادن با کردها درمانده شدند اینها فرزندان صلاحدین هستند که صلیبیان را شکست دادن و بیت المقدس را آزاد کردند و از سوریه تا مصر را از حضور آنها پاک کردند