فعال شدن دیپلماسی پارلمانی در شرایط خاص منطقه

*مرتضی صفاری نطنزی

ديپلماسي پارلماني زماني فعال مي‌شود که در مناطق يا کشورهايي ارتباط سياسي مستقيم بين دولت ها دچار مشکلاتي باشد.

زماني که روابط دو کشور دوستانه و صميمي باشد تعاملات پارلماني نيز وجود دارد و پشتوانه روابط بين دولت هاست اما اصولا قسمتي از ديپلماسي پارلماني که توسط رسانه ها مورد توجه قرار مي‌گيرد مربوط به زماني است که دولت ها به دليل وجود برخي مشکلات به صورت رسمي تحرکي نداشته و اينجا پارلمان وارد کار مي‌شود و با ارتباطات مردمي تلاش ميکند از تنش هاي بيشتر جلوگيري کند يا درصدد رفع مشکلات بين روابط يا ارتقاي روابط خواهد بود.

ارتباطات مردمي، حتي ارتباط چند انجمن غيردولتي بين کشورها مي تواند به ايجاد فضايي آرام تر ميان دولت ها کمک کند که اين موضوع در منطقه ما نمود بارزي دارد.

در همین راستا هم ديپلماسي پارلماني نيز قطعا مي‌تواند به کمک ديپلماسي رسمي کشور آمده وبه رفع بحران و تنش ها و ارتقاي روابط رسمي کشورها کمک کند. اولويت سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از لحاظ اهمیت، ارتباط با کشورهاي منطقه است اما تعامل با همه کشورهاي دنيا و مناطق ديگر نيز در برنامه قرار دارد.

در حال حاضر در منطقه ما شرايطي حاکم است که مي طلبد پارلمان و مجلس فعال تر عمل کند و مجلس دهم، کميسيون امنيت و کميته هاي تخصصي برنامه هايي مختلفي در اين زمينه دارند. در مجالس گذشته نيز گروه هاي دوستي بين مجالس کشورها شکل گرفت که فضاي بهتري براي تعاملات رسمي شکل داده اند. انشاالله در اين مجلس نيز شاهد عملکرد قوي پارلمان و نمايندگان در حوزه ديپلماسي باشيم.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =