معایب طرح استانی شدن انتخابات و بررسی وحدت اصولگرایان در گفت و گو با جواد جهانگیرزاده

جواد جهانگیر زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان طرح استانی شدن انتخابات مجلس است.

سوگل نورمحمد:چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی، انتخاب مجلس شورای اسلامی به صورت استانی برگزار خواهد شد. این طرح به امضای 169 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود. موافقان این طرح معتقد بودند با تصویب نهایی این طرح، نمایندگان به بررسی امور ملی می‌پردازند و وقت نمایندگان صرف امور جزیی و محلی نخواهد شد. اما در این بین نمایندگانی هم به مخالفت  با این طرح پرداخته و آن را سر منشا مشکلات دیگر می دانند.

جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی و نماینده مردم ارومیه یکی از مخالفان شدید طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی می باشد. وی هیچ مزیتی برای این طرح قائل نیست و آن را دارای نواقص و مشکلاتي می داند از این رو خبرآنلاین گفت و گویی در این زمینه با وی انجام داده است.

از نظر شما به چه علت طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی هیچ مزیتی ندارد و دلیل مخالفت شما با تصویب این طرح چیست؟

بنده به صراحت تمام عرض می کنم که هیچ امتیازی برای این طرح قائل نیستم و کسانی هم که سعی بر متقاعد کردن مخالفان این طرح دارند و یا به اجبار می خواهند نشان دهند که این طرح بسیار عالی و هدفمند است متوجه برخی از زوایا و مشکلات  این قضیه  نیستند. اگر به ما بگویند در شهری مانند ارومیه 12 نفربرای نمایندگی استان کاندید شوند مانند مجلس خبرگان رهبری به طور قطع این طرح بسیار عالی و درستی محسوب می شد، اما در اینجا چند ایراد و معایب مهم برای اجرای این طرح وجود دارد. اول اینکه از نظر بنده با استانی شدن انتخابات شورای اسلامی هیچ تغییری در شرایط کنونی مجلس و نمایندگان ایجاد نمی شود. به این شکل فقط کسانی که از فرصت و رانت های  تبلیغاتی بهره می برند و یا توانایی مالی بسیار گسترده ای دارند امکان انتخاب بیشتری را از سوی مردم دارند، به عنوان مثال الزاما سه نفر از ارومیه باید نماینده شوند. همین الان هم به همین صورت است فرقی که نمی کند هیچ  تغییری هم ایجاد نمی شود. کسانی که  نیروهای جدید اجتماعی و سیاسی هستند به علت این که از امکاناتی مانند رسانه ها برای جلب نظر افکار عمومی بهره نبرده اند ،درصد امکان انتخاب شدن آنها در بین نمایندگان سرشناس بسیار کم می باشد. بنده خودم در حال حاضر به امکاناتی چون تلویزیون، روزنامه و سایر رسانه های دیگر دسترسی دارم و مدام  به سخنرانی در مجالس می پردازم. بنابراین من جهانگیرزاده در مقابل کسی که توانایی،استعداد،ظرفیت و هوش و انگیزه بیشتری دارد به صرف اینکه من مشهورترم  و این فرصت تاکنون در اختیار من بوده شانس بیشتری برای انتخاب شدن از سوی مردم دارم. ما اگه به سه دوره پیش برگردیم ، اگر انتخابات مجلس به صورت استانی انجام می شد بنده هیچ وقت همچین فرصتی را برای حضور در مجلس پیدا نمی کردم.  پس بنابراین نکته منفی دیگر در این طرح سلب فرصت از دیگران  و ایجاد فرصت  جدید برای  کسانی که بیشتر مشهور هستند می باشد .

دومین عیب بزرگ طرح استانی شدن انتخابات مجلس این است که در انتخابات نمایندگان مجلس باید ملاک، مردم هر شهر باشند. یعنی مردم هر شهر نماینده خود را انتخاب کنند ولی در صورت تصویب این طرح ملاک مردم استان می شوند. در اینجا ببینید نمایندگان برای مردم شهری هستند که خود مردم تعیین کننده نماینده نخواهند بود بلکه مردم کل استان برای آن تصميم گرفته و انتخاب کرده اند. به این شکل فرض بر اینکه  کسی از شهر الف کاندیدا شده اگر فرد اول درآن شهر 5000 هزار رای بیاورد و در استان 95000 هزار رای بیاورد ، این نماینده می شود اما کسی هم در شهر خود 95000 رای بیاورد و 5000 در استان بیاورد این  نماینده نمی شود. یعنی عملا  فرصت انتخاب از مردم شهرها گرفته می شود. شما ببینید در صورت اجرایی کردن این طرح چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. مردم شهری 80 درصد رای را به کسی دادند که نماینده نمی شود. در مقابل کسی با  4 تا 5 درصد رای از مردم آن استان می تواند نماینده شود.

سومین مشکل در این طرح افزایش شدید هزینه انتخابات است.  یعنی به جای اینکه برای 200 نفر از نمایندگان تبلیغات صورت گیرد باید برای 3 تا 4 میلیون نفر تبلیغات انجام شود. در حقیقت 30 برابر هزینه انتخابات را افزایش می دهد. در این جا باز هم  کسانی هستند  که کاندید می شوند اما تبلیغات انجام نمی دهند. من  که سه دوره نماینده بودم، برای تبلیغات انتخاباتی خودم هیچ هزینه ای را خرج نمی کنم. این قضیه در واقع عملا نمایندگان مجلس را به سمت و سوی جریان های متومل و قدرتمند سوق می دهد و این اعتقاد که در سخنان مقام معظم رهبری هم آمده در انتخابات باید از کانون های ثروت و قدرت پرهیز کرد فکر می کنم خیلی عملی نخواهد شد.

نمایندگان موافق طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بر چه اساسی از تصویب این طرح حمایت می کنند دلیل اصلی آنها چیست؟

نمایندگانی که مدافع و مصوب این طرح هستند می گویند با استانی شدن انتخابات در مجلس از وظایف و کارهای نمایندگان کاسته می شود تا به برسی امور ملی بپردازند. اما متاسفانه من فکر نمی کنم با این روش وظایفی از نمایندگان کم شود. چرا که قبلا در قبال یک شهر احساس مسئولیت می شد ولی در زمان استانی شدن انتخابات برای مردم یک استان باید مسئولیت داشته باشیم و امور آنها را انجام دهیم. در این میان بعضی افراد مراجعه کننده حرفه ای هستند و به همه نمایندگان سر می زنند در این صورت ما دیگر نمی توانیم هیچ توجیهی داشته باشیم که به عنوان مثال شما برای آن شهر هستید من نمی توانم کاری انجام دهم. بلکه مجبوریم به همه مردم استان سرویس بدهیم و به امورشان رسیدگی کنیم. در نتیچه این طرح  وظایف نمایندگان را مضاعف می کند.

همچنین موافقان این طرح می گویند با استانی شدن انتخابات همکاری و همدلی بین نمایندگان استان ها بیشتر می شود. در صورتی که غیر از این است. بلکه باعث ایجاد اختلاف هم در میان آنها می شود. به عنوان مثال بنده نماینده استان الف هستم فقط می توانم به کارهای که مربوط به شهر و یا استان خودم هست رسیدگی کنم و بس. دیگر وقتی با تعامل و همکاری میان سایر نمایندگان ندارم. در ضمن از زمانی که نمایندگان استانی بشوند در هر کار و وظایف دیگر مسئولان شهر و نمایندگان استان ها دخالت دارند و یک اختلاف عجیبی میان نمایندگان رخ خواهد داد. این ها تنها گوشه ای از مشکلات و معایب استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

 از نظر شما با این وجود آیا اصولگرایان می توانند در مجلس لیستی واحد داشته باشند یا خیر؟

بنده معتقد هستم که  انتظار داشتن یک لیست واحد  اصولگرایی در مجلس شورای اسلامی یک انتظار کاملا منافی با واقعیت های سیاسی امروز جامعه ماست. در حقیقت اصولگرایی یک جبهه است و درون آن هم تفاوت های برداشت های سیاسی وجود دارد و هم تفاوت های زیادی بر سر اتخاذ تاکتیک ها. ازاین جهت به نظر بنده اصولگرایان نمی توانند در یک لیست واحد به نتیجه برسند. در حقیقت بنده خودم حتی مخالف چنین انسجامی هستم چرا که چنین وحدت و انسجامی می تواند زمینه های شکست اصولگرایان را بیشتر فراهم کند و به هیچ توفیقی دست پیدا نخواهند کرد. به این دلیل که مطالبات و تقاضاهای گروه های مختلف اصولگرایی باعث می شود افرادی در لیست ها حضور پیدا کنند که در نگاه جامع و کلی مقبولیت آن چنانی ندارند و کسانی هم که مقبولیت قابل توجهی دارند به خاطر وجود آنها در لیست می توانند آسیب ببیند و لیست به صورت کلی صدمه بخورد. نکته بعدی این است که این قضیه با واقعیت اجتماعی و سیاسی  جامعه امروز ما  خیلی سازگار نیست. واقعیت سیاسی جامعه ما می گوید که در جریان سیاسی اصولگرایی تفاوت در برداشت ها و تاکتیک ها بسیار زیاد است  و این روند کمکی به افزایش  اقتدار جریان اصولگرایی نخواهد کرد ودر پایان هم اعتقاد ندارم در نهایت به لیست واحدی در این زمینه برسیم.

29215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =