ایسنا نوشت: مذاکرات چهارجانبه با هدف پایان بخشیدن به درگیری‌های 15 ساله در افغانستان با درخواست برای مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان در پایان فوریه سال جاری میلادی پایان یافت.

مذاکرات چهارجانبه با هدف پایان بخشیدن به درگیری‌های 15 ساله در افغانستان با درخواست برای مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان در پایان فوریه سال جاری میلادی پایان یافت اما درگیری‌های اخیر در این کشور از سوی شبه نظامیان این روند را مشکل‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، در بیانیه یک صفحه‌ای منتشر شده در پایان این نشست میان نمایندگان پاکستان، افعانستان،‌ چین و آمریکا این چهار کشور نقشه راهی را برای برقراری صلح در افغانستان مطرح کردند. البته هنوز هیچ جزئیاتی درباره این روند صلح ارائه نشده است.

در این بیانیه به طالبان که در این نشست نماینده‌ای نداشت، تاکید شد تا به روند صلح بپیوندد. تمامی این چهار کشور توافق کردند تا چهارمین نشست را در کابل و در تاریخ 23 فوریه سال جاری میلادی برگزار کنند.

آخرین دور مذاکرات میان دولت کابل و طالبان در سال گذشته میلادی و در پی اعلام مرگ ملا عمر، رهبر سابق طالبان برگزار نشد.

یکی از دیپلمات‌های حاضر در این نشست که در پاکستان برگزار شد، گفت: یکی از بزرگترین موانع بر سر راه این مذاکرات تعیین این مساله است که کدام گروه‌ها از طالبان درباره توافق صلح در کشور صادقانه رفتار می‌کنند و کدام یک اصلا مسئولیت پذیری ندارند.

این دیپلمات ادامه داد، چهار کشور بر روی توافق برای ایجاد اعتماد و سایر اقدامات برای بازگرداندن شبه نظامیان بر سر میز مذاکره، تلاش می‌کنند.

درهمین حال، سرتاج عزیز، مشاور ویژه نخست وزیری پاکستان در امور خارجی گفته است که باید تعداد زیادی از گروه‌های طالبان به روند مذاکرات صلح ملحق شوند.

وی ادامه داد: برای دستیابی به صلح در افغانستان بایستی تمامی پیشنهادها مطرح شود و از جریان‌های سیاسی برای حل این درگیری‌ها در این کشور استفاده شود. من امیدوارم که با تداوم این روند گروه چهارجانبه برای صلح افغانستان بتواند بر تصویب یک نقشه راه برای روند سازش و تعیین راهی برای برگزاری مذاکرات مستقیم میان نمایندگان دولت کابل و طالبان تمرکز کند.

مشاور ارشد امور خارجی نخست وزیر پاکستان گفت: این مردم افغانستان هستند که از بابت درگیری‌ها و خشونت‌ها در کشور رنج می‌بینند. یک نقشه راه خوب و درست روند صلح را در کشور تسریع می‌بخشد.

در همین حال امتیاز گل، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات و امنیت در پاکستان در این باره گفت:‌ نظری درباره حضور فرماندهان طالبان در مذاکرات وجود ندارد.

رهبران طالبان تاکنون نشانه‌ای از خود برای دست کشیدن از پیش شرط هایشان برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان و پیوستن به مذاکرات بروز نداده‌اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =