ایلام قلم نوشت:استاندار ایلام با اشاره به تاسیس بنیاد توسعه در ایلام ، ایلام را در مسیر توسعه دانست و گفت:رشد اقتصادی استان در دولت یازدهم غیرقابل انکار است.در ابتوای دولت یازدهم از لحاظ آمار بیکاری به نسبت جمهعیت رتبه اول تا سوم کشور را داشتیم.ولی امروز به رتبه های ۱۵ تا ۱۷ کشور رسیده ایم.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا آغاز به کار دولت یازدهم، ۱۹ نفر سکان استانداری ایلام را در دست داشته‌اند، که از این تعداد ۱۸ نفر غیربومی و تنها یک نفر بومی بوده‌اند اما با آغاز به کار دولت یازدهم، مهندس محمدرضا مروارید به عنوان بیستمین استاندار ایلام دومین شخصیت بومی است که بر کرسی مدیریت ارشد استان تکیه زده است.
محمدرضا مروارید پس از پیروزی انقلاب به جهاد سازندگیرفت و تا سال ۱۳۶۲ مسئول کشاورزی ایلام بود. سپس عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی شد و از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ مدیر کل کشاورزی و منابع طبیعی ایلام بود.

وی از اواخر سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۶ به عنوان معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری کرمانشاه منصوب شد و پس از آن تا سال ۱۳۸۴ به عنوان معاون اداری مالی و حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشغول فعالیت شد.

مروارید به مدت ۴ سال مدیر عامل کشتیرانی ایران و روسیه بود.

وی همچنین، عضو هیئت عامل و معاون پشتیبانی و بازرگانی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور، ریاست مجمع شرکت حمل و نقل بین‌الملل مختلط ایران و روسیه، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی و کشتیرانی ایران و روسیه، ریاست هیئت مدیره شرکت شهرک‌های سازمان مصرف شهر و روستای سازمان صنایع دستی کرمانشاه، عضویت مجمع شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری جهش توسعه ایرانیان و ریاست هیئت مدیره شرکت های جهش ترابر،‌ جهش ریل و پایانه شرق، مشاور شرکت سرمایه‌گذاری حمل و نقل تأمین (بررسی وضعیت فنی اقتصادی آبادان) را برعهده داشته است.مصاحبه ما را با استاندار ایلام در ادامه بخوانید.

س) به عنوان بیستمین استاندار ایلام مهمترین دست آوردهای دولت را در کدام بخش ها می دانید؟

ج) بدون شک مهمترین دست آورد و خدمت دولت یازدهم در استان ایلام را می توان در بخش آب و خاک و کشاورزی و باغداری دانست.در نتیجه ی اجرای دو پروژه بسیار مهم سامانه گرمسیری و پروژه ۵۵ هزار هکتاری دهلران و نیز احداث ایستگاه های پمپاژ متعدد بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان آبی خواهند شد و به تنهایی در این بخش بالغ بر ۲۰ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.رشد باغات در شهرستانهای مختلف چشمگیر بوده و به رشد اقتصادی روستاها کمک کرده است. دومین دست آورد مهم دولت در ایلام در بخش راهسازی بوده است.تا قبل از دولت یازدهم تنها ۴۳ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود.ولی در این دولت به ۱۳۰ کیلومتر در حال حاضر رسیده و برنامه داریم با احتساب راه های در دست ساخت این میزان را به ۳۳۰ کیلومتر برسانیم. در دولت یازدهم بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش راه های استان هزینه شده است که بیشتر آن اعتبارات ملی بوده که جذب شده است.در بخش انرژی هم استان ایلام جهش بسیار خوبی داشته است.استخراج از چاه های نفتی آذر به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز آغاز شده و این میزان تا مهرماه به ۶۰ هزار بشکه در روز می رسد.پالایشگاه و پتروشیمی دهلران نیز تمامی مراحل اولیه آنها انجام شده و در هفته دولتامسال کلنگ زنی شده اند.

س) وضعیت رشد اقتصادی استان ایلام در دولت یازدهم را چگونه ارزیابی کرده و آیا از لحاظ کاهش آمار افراد جویای کار پیشرفتی داشته ایم؟

ج)رشد اقتصادی استان در دولت یازدهم غیرقابل انکار است.در ابتوای دولت یازدهم از لحاظ آمار بیکاری به نسبت جمهعیت رتبه اول تا سوم کشور را داشتیم.ولی امروز به رتبه های ۱۵ تا ۱۷ کشور رسیده ایم.در طول ۴ سال دولت یازدهم بالغ بر ۳۲ هزار شغل ایجاد شده که ۱۲ هزار شغل موقت و ۲۰ هزار شغل دائم بوده و آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی مصداق این اتفاق است.صندوق کارآفرینی امید در استان ایلام بسیار خوب عمل کرده و با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به مشاغل خرد و زودبازده زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را در شهرستانهای مختلف فراهم آورده است.تولید ثروت در استان ایلام و مانده منابع در اواخر سالهای ۹۱ و ۹۲ نزدیک به ۱۶۰۰ میلیارد بوده که این مبلغ در سال جاری به ۴۰۰۰ میلیارد رسیده است.فاصله درآمد و هزینه خانوار در سال ۹۲ پنج میلیون تومان بوده و امروز به نصف کاهش یافته است.وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم استان در این ۴ سال تکان قابل توجهی داشته و رشد چشمگیری داشته است.در طول سال بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه ی جاری وارد استان می شود و این مبلغ منهای مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده و ..... می باشد.

س)مهمترین دست آوردهای دولت عنوان شد.دیگر خدمات دولت یازدهم را چطور ارزیابی می کنید؟

ج)دولت در بخش گردشگری پروژه هایی را اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد که در آینده ای نزدیک نتایج و تاثیرات آنها را در بحث جذب گردشگر خواهیم دید.فاز دوم پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری افتتاح شده و عملیات اجرایی فاز سوم آن نیز آغاز شده است.با بهره برداری از فاز سوم پتروشینی بالغ بر ۱۰ صنایع تبدیلی وابسته به پتروشیمی در استان راه اندازی می شود.در بخش صنعت تا سال ۹۲ تنها ۲۶۰۰ میلیارد در استان سزمایه گذاری صورت گرفته است.ولی تنها در دولت یازدهم ۱۶۰۰ میلیارد سرمایه گذاری صنعتی داشته ایم.البته این مبلغ بدون احتساب سرمایه های هزینه شده در پتروشیمی و بخش نفت و گاز است. در حال حاضر ۶ صنعت قابل توجه در استان در حال ساخت می باشد که به زودی به بهره برداری خواهند رسید.علاوه بر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برق مهران دو نیروگاه جدید در دهلران و دره شهر در دست ساخت است.در بحث مرز مهران هم تفاهم نامه ساخت ۱۵ واحد مختلف در منطقه ویژه اقتصادی مهران منعقد شده است.همچنین برای گشایش مرز چیلات هم مصوبه هیات دولت را اخذ کرده و منتظر مصوبه طرف عراقی هستیم.سه طرح بزرگ پتروشیمی مهران,پتروشیمی هلیلان و فولاد دهلران نیز اقدامات اولیه آنها انجام شده و به زودی آغاز خواهند شد.

س)با توجه به پروژه های در دست اقدام وضعیت اشتغال استان را در آینده چطور ارزیابی می کنید؟

ج)برنامه داریم تنها در سال ۹۶ ده هزار شغل جدید ایجاد کنیم.پروژه هایی که در فوق ذکر شد هرکدام تعداد زیادی نیروی کار نیاز داشته و بدون شک مشکل اشتغال بسیاری از جوانان حل خواهد شد.

س) در هفته دولت امسال چه تعداد پروژه افتتاح و یا کلنگ زنی شده است؟

ج)در هفته دولت سال ۹۶ بالغ بر ۲۸۰ پروژه مختلف افتتاح شده و یا کلنگ زنی شده اند.اکثر این پروژه ها افتتاحی بوده و هزینه آنها بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است.

س)یکی از شعارهای دولت یازدهم باز بودن فضای جامعه برای فعالیتهای سیاسی , حزبی و رسانه ای بود. آیا این شعار در ایلام تحقق یافت؟


ج)فعالیت های سیاسی در ایلام به صورت روان و اثربخش جریان داشته و دولت در تلاش بوده است که بتواند زمینه فعالیت همه تفکرهایی که نظام مقدس را قبول دارند فراهم نماید.ما در استان ایلام اصلا به دنبال سانسور رسانه ای نبوده و با وجود اینکه بعضا انتقادهای تندی از سوی برخی رسانه ها عنوان می شد ولی یک مورد شکایتی از هیچ رسانه ای با امضای بنده صورت نگرفت.دولت یازدهم دوره آرامش سیاسی بوده و همه صاحب نظران این مهم را تایید خواهند کرد.مشارکت مردم در فعالیتهای مختلف آزادانه انجام شده و دولت راز ماندگاری خود و پیروزی در انتخابات ۹۶ را در همین مهم می داند.فعالیت رسانه های استان از نظر بنده خوب بوده و در فضایی آزاد به تبادل اخبار پرداخته اند.در پاسخ به سوالی که در مورد نمره فعالیت رسانه ها در استان پرسیده اید باید عرض کنم که در استان ایلام روزنامه نگاران و نویسندگان بسیار ماهر و حرفه ای فعالیت دارند.ولی اگر بخواهیم یک نمره کلی به عملکرد کل رسانه ها بدهیم نمره رسانه های استان به زعم بنده ۱۶ خواهد بود.

س)تعامل میان سیاسیون از تفکرات مختلف را در راستای منافع استان چگونه ارزیابی می کنید؟

ج)یکی از علتهای اصلی توسعه یافتگی بسیاری از استانهای برخوردار کشور همین هماهنگی میان سیاسیون صاحب نفوذ جریانهای مختلف فکری است.به عبارت ساده تر اصل باید بر توسعه استان گذاشته شده و دیگر فعالیتهای سیاسی و حزبی باید در اولویت های بعدی قرار گیرد.بنده در همین جا و در این مصاحبه پیشنهاد می دهم بنیاد توسعه استان ایلام راه اندازی و تاسیس شود.این بنیاد می تواند مکانی جهت تبادل نظر میان افراد صاحب نفوذ و صاحب نظر استان در مورد توسعه ایلام باشد.کسانی که در این بنیاد فعالیت دارند باید توسعه استان را فارغ از تفکرات سیاسی در اولویت قرار داده و در این راستا تلاش نمایند.خوشبختانه در این مدت سیاسیون و نخبگان صاحب نفوذ استان هارمونی و هماهنگی خوبی را با یکدیگر داشته و نماد این همکاری و فعالیت را می توان در کنگره عظیم اربعین مشاهده کرد.

س)صحبت از اربعین و کنگره ی عظیم شیعیان جهان شد.به نظر شما تردد زوار از مرز مهران با توجه به بازگشایی مرز خسروی کاهش پیدا خواهد کرد؟

ج)مرز مهران نزدیک ترینو امن ترین مرز زمینی کشور به عتبات عالیات است.از مهران که خارج شوی تا خود نجف و کربلا همه شهرها و روستاها شیعه نشین بوده و این یک امتیاز بزرگ است.علاوه بر این از مرز مهران می توان مستقیم به نجف یعنی نقطه آغاز راهپیمایی اربعین رفته و از آنجا به کربلا رفت.ولی از مرز خسروی باید ابتدا به بغداد و کربلا و سپس به نجف رفته و دوباره این مسیر را پیاده پیمایش کرد.ستاد مرکزی اربعین هم پیش بینی کرده است امسال تردد از مرز مهران تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.زیرساختهای استان در بحث راهسازی هم در حال آماده شدن بوده و تا اربعین امسال ع۵ کیلومتر از مسیر ایلام به مهران ۴ بانده خواهد شد.فاز دوم بزرگراه راه کربلا هم از حمیل تا کرمانشاه به پیمان رفته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

س)بدون شک آغاز دولت دوازدهم باتغییرات مدیریتی همراه خواهد بود.روند این تغییرات در ایلام چگونه است؟

ج)تغییرات مدیریتی امری اجتناب ناپذیر بوده و کاملا طبیعی است.ولی همه تغییرات باید با حفظ حرمت مدیران انجام شود.نظام هزینه های زیادی را صرف می کند که یک فرد تجربه مدیریتی پیدا کند.نباید با نگاه های سطحی این هزینه ها را نادیده بگیریم.بالغ بر ۵۰ درصد مدیران فعلی استان جابجا خواهند شد و این امری اجتناب ناپذیر است.اکثر کسانی که ۴ سال گذشته را کانل مدیر بوده اند به احمتال زیاد جابجا خواهند شد.

س)به عنوان سخن آخر مطلبی اگر هست بفرمایید؟

ج)سابق بر این استانهای مرزی و حاشیه ای کمتر مورد توجه قرار می گرفتند.ولی این روند در دولت یازدهم تغییر کرده و امروز با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان گفت که ایلام در مسیر توسعه قرار گرفته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =