جشنواره لیلم سکوی پرش برای موسیقی فولکلور؛لگن نوازی ،فرصتی برای درخشش زنان مازندرانی

لگن‌ یا تشت‌لاک یکی از سازهای مختص بانوان مازندران است که می‌تواند فرصتی برای دیده شدن هنر موسیقایی زنان این خطه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از  دبیرخانه دومین جشنواره سراسری موسیقی بومی البرزنشینان لیلِم، امسال نیز همانند سال گذشته با درنظر گرفتن بخش لگن‌نوازی در این جشنواره، فرصت برای درخشش بانوان مازندرانی فراهم است.

 بر اساس این گزارش تشت لگن یا تشت‌لاک از ساده‌ترین وسایل زندگی مردمان این دیار است. این ساز کوبه‌ای در گذشته توسط یک یا دو نفر از بانوان در مجالس عروسی در روستاها نواخته می‌شد. هنگام نواختن لگن، با قرار دادن یک ظرف کوچک مانند نعلبکی روی لگن، افکت‌هایی نیز به این ساز داده می‌شد، اما متاسفانه امروزه دیگر در مراسم عروسی کمتر شاهد هنرنمایی زنان مازندرانی به‌وسیله این ساز بومی هستیم.

سال گذشته ۱۱ هنرمند زن استان در بخش لگن‌نوازی نخستین جشنواره لیلم شرکت کردند که میانگین سنی این بانوان ۴۳ سال بود. از آن میان، خانم فاطمه خورشیدی پاجی به‌عنوان برترین نوازنده رده سنی بزرگسال و هستی حسن‌نژاد به‌عنوان نوازنده برتر نوجوانان، برگزیده شدند. این آمار حکایت از آن دارد که این هنر موسیقایی زنان مازندرانی هنوز به فراموشی سپرده نشده و نسل به نسل این ساز به‌عنوان میراثی گران‌بها در بین زنان استان مازندران به ودیعه نهاده شده است.

به گزارش دبیرخانه دومین جشنواره لیلم، همه زنان استان مازندران که بهره‌ای از این میراث گران‌بها برده‌اند، می‌توانند تا ۳۰ ام مهرماه در سایت جشنواره به نشانی www.lilemfest.ir ثبت‌نام کنند. دبیرخانه‌ی جشنواره با شماره تلفن‌های ۰۱۱۳۳۳۵۰۷۰۳ و ۰۹۳۳۱۱۲۱۳۵۶ آماده‌ی پاسخ‌گویی به سوالات هنرمندان است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =