لاریجانی: با عارف رفیق هستیم اما گفت​ وگویی درباره ریاست مجلس نداشتیم/حساس نباشید، صبر کنید/2

علی لاریجانی گفت گفت و گویی با عارف درباره ریاست مجلس نداشته است. او از سرنوشت پرونده حمله به خودش در قم هم بی خبر بود.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رییس مجلس نهم در بخشی از نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره رقابت با عارف بر سر کرسی ریاست مجلس، گفت: خیلی در این باره حساس نباشید، دو روز صبر کنید همه چیز روشن خواهد شد.

وی افزود: توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس یک ساختار دموکراتیک است و ما هم باید در اینباره به این مساله توجه کنیم و تلاش شود از آن عدول نشود. درست است که رسانه ها به این مساله می پردازند ولی باید بدانیم نمایندگان مجلس خبرگان این ملت هستند و احتیاج ندارند که از بیرون به آنها فشار وارد شود. خودشان تصمیم می گیرند و ظرف چند روز آینده همه چیز مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با عارف در این باره رایزنی و گفتگویی داشته است، گفت: نه هیچ گفتگویی بین ما نشده است. ما از قدیم رفیق هستیم و سلام علیک داریم.

لاريجاني درباره مواضع بین المللی مجلس نهم و ديپلماسي پارلماني در اين مجلس، اظهار داشت: مجلس بر حسب شرایط باید همیشه تصمیم بگیرد. شرایطی که مجلس در آن قرار داشت از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی پر تنش بود، هم مساله هسته ای بود که باید مجلس تصمیم می گرفت هم بحران‌های منطقه‌ای. لذا حضور به موقع مجلس، اظهارنظر و تصمیم گیری در حوزه بین المللی ضروری بود. چون مجلس سنگری برای دفاع از حقوق ملت است. این انتظار برای آینده هم وجود دارد.

وی در ادامه درباره نقض برجام از سوی طرف آمریکایی از جمله مساله سوئیفت، گفت: در مورد سوئیفت مشکل برداشته شده است و مشکلی نیست. بانک های خردتر هم رابطه برقرار شده است اما مشکل با بانک های بزرگتر است که نتیجه همین واهمه هایی هست که ایجاد کردند. در مورد دیگر مشکلات مثل ویزا هم پیگری هایی انجام شده است و این نبوده که مجلس و دولت ساکت باشند.

وی درباره مهمترین دستاورد مجلس نهم در دیپلماسی پارلمانی، گفت: یک بخش تصمیماتی است که مجلس در درونش برای منافع کشور گرفته است که یکی از مهمترین آن مصوبه مربوط به مذاکرات هسته ای بود. بخشی هم مربوط به روابطی بود که اعضای پارلمان با اعضای پارلمانی دیگر کشورها داشتند، این روابط خیلی جاها فضای دیپلماتیک را تسهیل می‌کرد، بخشی هم حضور در مجامع بین المللی مثل بین المجالس اسلامی یا اسیایی بود که پارلمان ایران حضور فعالی داشت.

لاریجانی در ادامه درباره برجام و مناقشه‌هایی که در کشور ایجاد شد، گفت: مناقشه بود ولی در نهایت تصمیم گیری شد و الان کشور باید از آن بهره ببرد. بهترین بهره هم بهره گیری فضای کسب و کار از آن است و این نیازمند وجود وفاق در کشور است. وفاق امروز کشور از برکت وجود ولایت فقیه است که همه آرا را زیر چتر خودش جمع کرده است. در کشورهای منطقه‌ای نگاه کنید که چقدر بهم ریختگی سیاسی هست در ایران با رهبری هوشمندی که داریم اختلافات در درون یک مسیر تکاملی سوق داده شده است.

رئيس مجلس در پاسخ به سوالي که به اختلافات ايران و عربستان و مشکل حج اشاره داشت؛ گفت: اختلافاتي جدي با عربستان در منطقه داريم. کما اينکه حوادث يمن را به ضرر عربستان مي دانيم. اما مساله حج موضوع جداگانه اي است و بايد فضايي فراهم باشد که مردم بتوانند به فرايض ديني اشان بپردازند.

پيام انتخابات مردم در مجلس دهم سوال ديگري از لاريجاني بود که در پاسخ گفت: بايد به دور از تنش و چالش به حل مسائل کشور بپردازيم. فکر ميکنم مسيري که طي شد نشان داد که مردم خواهان آرامش و هم افزايي هستند تا مشکلات کشور در فضايي آرام حل شود.

لاريجاني در پاسخ به سوالي که به خاطرات وي از دوره رياستش اشاره داشت هم از نخستين سال مجلس نهم ياد کرد و گفت: مي کوشيديم با مشي اي اعتدالي، مسائل کشور را حل کنيم. بر همين اساس وقتي دولت جديد روي کار آمد هم برآيند ما همکاري با دولت بود. البته ممکن بود جايي ما کار دولت را درست ندانيم. چه اين دولت و چه دولت قبل که ما هم حرف خودمان را مي زديم. من معتقدم که بايد اين مشي را همچنان در مجلس ادامه داد و ميانه روي را تداوم بخشيد.

او همچنين در پاسخ به سوال ديگري که به مشکلات تهران اشاره داشت، از مشکل مهاجرت و حاشيه نشيني سخن گفت و از جلساتش با وزرا و شهرداري تهران ياد کرد و گفت: دغدغه ديگر مشکلات آلودگي هوا بود. طرحي هم براي اين منظور آماده شده است تا فضاي تهران ساماندهي شود.

خبرآنلاين در اين نشست خبري به سخنان دو روز گذشته رهبری در دانشگاه افسری اشاره کرد که گفتند نباید با هیاهو جلسات را برهم زد. از رئيس مجلس پرسيده شد: شما که تجربه چنین اتفاقی را در قم دارید، بفرماييد آن پرونده به کجا رسیده و چه باید کرد که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد؟

رئيس مجلس با بيان اينکه از سرنوشت آن پرونده خيلي خبري ندارم، افزود: فکر مي​کنم هرچه مثبت بيانديشيم براي آينده بهتر است. حال که رهبري اين موضوع را مطرح کردند، اميدوارم همه روي اين چارچوب عمل کنند. همه ما بايد تحمل عقايد يکديگر را داشته باشيم. يکي از نکات تربيتي که رهبري در ديدار با معلمان و فرهنگيان داشتند هم اين است که به افراد ياد بدهيم تحمل نظرات مخالف را داشته باشند. لزومي ندارد که حرف‌هايمان را به مزايده بگذاريم. هر کسي مي تواند نظر خودش را داشته باشد اما بايد به نظرات ديگران هم احترام بگذارد.

به گفته وي، مشکل ضعف قانون در اين زمينه نداريم. بلکه مشکل فرهنگي است. بايد بپذيريم که همه ما هم سرنوشت هستيم و در يک کشتي نشسته ايم. بايد با استدلال صحبت کنيم.

ادامه دارد...
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =