رئیس مجلس نهم در آخرین نشست خبری خود چه گفت؟/مهمترین سوالات و محور پاسخ‌ها

رئیس مجلس نهم امروز آخرین نشست خبری خود در این جایگاه را در حالی برگزار کرد که سخن گفتن درباره ریاست مجلس دهم را تفنن می‌دانست.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری رئیس مجلس نهم به مناسبت پایان این دوره مجلس امروز در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در ساختمان مجلس مشروطه برگزار شد. مهمترین موضوعی که خبرنگاران می خواستند رئیس مجلس نهم درباره آن صحبت کند،‌ مجلس دهم بود. موضوعی که در سوالات مختلف به انحای متفاوت به آن پرداخته شد. اینکه اولویت های مجلس دهم چه خواهد بود، چه طرح هایی بايد در آن دنبال شود و بیش از اینها رئیس مجلس که خواهد شد؟ آیا او با عارف بیرون از مجلس به تفاهم می رسند یا در درون مجلس رقابت می کنند؟ سوالی که لاریجانی چندان تمایل نداشت به آن صراحتا پاسخ دهد،‌ او تاکید کرد که باید به سازوکار دموکراتیک درون مجلس پایبند بود. بیرون از مجلس داستان سرایی زیاد شده است. او تاکید کرد که از کسی نخواسته اسمش را در لیستی قرار دهد و به این ترتیب با جریان های درون مجلس بی‌حساب است.

آنچه در ادامه می‌آید محور سوالات از علی لاریجانی و پاسخ هاي رئیس مجلس نهم است:

محور سوالات

گزیده پاسخ های رئيس مجلس

دسته بندی ها و اولویت های مجلس دهم

- باید افتخار کنیم که از همه طیف های جامعه صدایشان در مجلس شنیده می‌شود. برای دموکراسی دینی خوب است.

- این دسته بندی‌های بیرون مجلس وقتی وارد پارلمان می‌شود آن قالب بندی‌های محکم بیرون پارلمان را ندارند که کاملا فرد را از اختیار خودش خارج کند.

- من تصور نمي کنم که اين مجلس شبيه مجالس گذشته باشد. جنس اين مجلس متفاوت است.

-  استراتژي مجلس را نمايندگان تعيين مي‌کنند نه رئيس آن. کميسيون‌هاي مجلس اولويت‌ها را تعيين مي‌  کنند که با کمک مرکز پژوهش‌هاي مجلس تبديل به استراتژي مجلس مي‌شود.

-البته افراد بسته به علايقشان انخاب مي کنند که در چه فراکسيوني باشند و به تصميمات آن عمل کنند. هر نماينده مي‌تواند در عين حالي که عضو فراکسيوني سياسي است در چند فراکسيون صنفي و ... نيز عضو باشد.

ریاست مجلس دهم

-خیلی در این باره حساس نباشید، دو روز صبر کنید همه چیز روشن خواهد شد.

-هیچ گفتگویی بین ما {لاریجانی و عارف} نشده است. ما از قدیم رفیق هستیم و سلام علیک داریم.

- آنچه برای من مایه افتخار بود این است که نظر و حمایت مراجع بزرگ تقلید بود که من از قم نامزد شوم.

- {تشکیل کمیته‌ای برای رایزنی با اصلاح‌طلبان بر سر بقیه کرسی‌های هیات رییسه مجلس دهم} پیامی به من برای تشکیل این کمیته داده نشده است. افراد ممکن است به اتاق من بیایند و بگویند نظری داریم ولی پیام یا باید مکتوب باشد یا تلفن بزنند.

- در ادوار مختلف مجلس از این مسائل نداشتیم و در داخل مجلس درباره مسائل تصمیم گیری می شد. اما این بار مساله به بیرون کشیده شده است. من مخالف نیستم که رسانه‌ها به این موضوع ورود کنند، من تا امروز دراین باره صحبت نکردم. این یعنی من به این سازوکار مجلس بسنده می کنم.

-این روزها داستان سرایی در این باره مساله زیاد است و من جلو آن را نمی گیرم، تفننی است ولی چیزی دراین باره نبوده است.

-من تقاضایی نکردم که کسی من را در لیست قرار دهد نه از لیست امید نه غیر امید. من مستقل وارد انتخابات شدم، آقایان من را به میل خودشان در لیست گذاشته بودند، من حسابی با کسی ندارم.

نقاط ضعف و قوت مجلس نهم

-حجم بيشتر مصوبات مجلس نهم اقتصادي بود. از جمله ايجاد رونق در فضاي کسب و کار و تسهيل سرمايه گذاري داخلي و خارجي که مجلس به ريل گذاري براي دولت پرداخت.

-مهمترین دستاورد مجلس نهم در دیپلماسی پارلمانی، تصمیماتی بود که مجلس برای منافع کشور گرفت. یکی از مهمترین آن مصوبه مربوط به مذاکرات هسته ای بود. دستاورد دیگر هم مربوط به روابطی بود که اعضای پارلمان با اعضای پارلمانی دیگر کشورها داشتند، بخشی هم حضور در مجامع بین المللی مثل بین المجالس اسلامی یا اسیایی بود که پارلمان ایران حضور فعالی داشت.

- مي‌کوشيديم با مشي‌اي اعتدالي، مسائل کشور را حل کنيم.

-امر به معروف خوشبختانه تبدیل به قانون شد. طرح مربوط به مساجد بود که در میانه راه پنچر شد و هنوز در دستور کار است. طرح صداوسیما و طرح جامع رسانه ها هم بود که به عمر صحن مجلس نهم نرسید.

سیاست خارجی و موضوعات منطقه

- اميدوارم با تلاش‌هاي ايران در عراق و فلوجه صحنه از حضور تروريست‌ها پاک شود.

- اختلافاتي جدي با عربستان در منطقه داريم. کما اينکه حوادث يمن را به ضرر عربستان مي‌دانيم. اما مساله حج موضوع جداگانه‌اي است و بايد فضايي فراهم باشد که مردم بتوانند به فرايض ديني‌شان بپردازند.

-مساله خان طومان توسط رسانه‌ها دامن زده شد. اخبار منتشر شده خیلی دقیق نبودند. البته اینکه تروریست‌ها از فرصت آتش‌بس استفاده کردند و با کمک برخی کشورها سلاح وارد کردند و شرایط تلخی را به‌وجود آورد، قطعا شرایط بدی بود. اینکه برخی کشورها از فرصت آتش بس سوء استفاده کردند بر روی نوع رفتارهای میدانی و مذاکرات سیاسی تاثیر گذاشت.

سخنان قاضی پور

- تا جايي که من مي دانم او اين مساله را تکذيب کرده است. اگر اشتباه سهوي از سوي وي صورت گرفته، او چنين موضعي ندارد و وقتي کسي نظرش را اصلاح مي کند بايد بپذيريم و ادامه ندهيم.

نقض برجام

- در مورد سوئیفت مشکل برداشته شده است و مشکلی نیست.

-در مورد دیگر مشکلات مثل ویزا هم پیگری هایی انجام شده است و این نبوده که مجلس و دولت ساکت باشند.

برهم زدن جلسات با هیاهو

- از سرنوشت پرونده حمله به من در قم خيلي خبري ندارم.

- يکي از نکات تربيتي که رهبري در ديدار با معلمان و فرهنگيان داشتند هم اين است که به افراد ياد بدهيم تحمل نظرات مخالف را داشته باشند. لزومي ندارد که حرف‌هايمان را به مزايده بگذاريم. هر کسي مي تواند نظر خودش را داشته باشد اما بايد به نظرات ديگران هم احترام بگذارد.

- مشکل ضعف قانون در اين زمينه نداريم. بلکه مشکل فرهنگي است. بايد بپذيريم که همه ما هم سرنوشت هستيم و در يک کشتي نشسته ايم. بايد با استدلال صحبت کنيم.

اقتصاد

- مهمترین موضوع امروز کشور این است که موتور رونق تولید را تقویت کنیم، امروز در بزنگاه تغییر در کشور قرار داریم. در این موضوع دولت باید سریعتر کار کند. بعد از تاکیدات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، ستاد این امر در دولت تشکیل شد.

احزاب

ما احزاب ريشه‌دار به معني واقعي و فراگير مثل حزب جمهوري اسلامي نداريم. معتقدم براي يک دموکراسي هدايت شده بايد احزاب قوي داشته باشيم وگرنه يک موضوع خام است. البته در ايام انتخابات، احزاب ليست هايي مي دهند که بيشتر شکار کانديدا است که چه کساني راي بيشتري دارند و آنها را در ليست بياورند. احزاب بايد خودشان را تقويت کرده و برنامه محور پيش بروند.

مینو خالقی

رای و نظر خودم این است که قانون با صراحت درباره اظهارنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداها فرصت زمانی گذاشته و گفته نظر قطعی و نهایی را در آن مدت زمانی بايد بدهند و بعد از آن اگر موردی بود، باید مجلس در برسی اعتبارنامه‌ها لحاظ کند. ما معتقد بودیم این نظر شورای نگهبان نمی تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند ولی تفسیر شورای نگهبان درباره نظارتش متفاوت از این است و معتقد است این نظارت استصوابی باید تا بعد از انتخابات هم ادامه پیدا کند.

- به رهبر انقلاب عرض کردم که این تفاوت نظر بین ما و شورای نگهبان هست و از هیات عالی حل اختلاف خواستم دراین باره اظهارنظر کند. گویا نظر آنها به نظر شورای نگهبان نزدیک بوده است.

27213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =