سیاره‌ای که نظریه‌های نجومی را نقض می‌کند

محققان یک سیاره فراخورشیدی در ابعاد مشتری کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای با ابعاد نصف خورشید می‌چرخد.

به گزارش ایسنا ، یک تیم بین‌المللی از محققان در دانشگاه "وارویک"(Warwick) سیاره جدیدی را شناسایی کرده‌اند که نظریه‌های شکل‌گیری سیارات را با چالش جدی مواجه می‌کند.

این سیاره که ابعادی مشابه با سیاره مشتری دارد به دور ستاره‌ای از نوع کوتوله سرخ نوع M می‌گردد که جرم و ابعاد آن نصف خورشید است. چرخش چنین سیاره غول‌پیکری به دور یک ستاره کوچک فرضیه‌های پیشین را به چالش کشیده است.

پیش از این تصور می‌شد که این ستاره‌ها فقط قادر به ایجاد سیارات سنگی و کوچک هستند و نمی‌توانند سیارات نوع غول گازی مشابه مشتری ایجاد کرده و در مدار خود حفظ کنند.

محققان دانشگاه وارویک با بررسی داده‌های رصدخانه آژانس فضایی اروپا در شیلی و استفاده از مجموعه 12 تلسکوپ موسوم به آرایه رصدی NGTS موفق به کشف این سیاره شده‌اند.

بسیاری از اجرام فضایی رصد شده بوسیله این تلسکوپ بوسیله تلسکوپ‌های فضایی با جزئیات بیشتری رصد شده‌اند.

این سیاره NGTS-1b نام گرفته و پس از عبور آن از برابر ستاره میزبانش، در زمین مشاهده شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این غول گازی با ابعادی مشابه مشتری و جرمی حدود 80 درصد آن در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره خود قرار گرفته است.

فاصله این سیاره تا ستاره‌اش تنها سه درصد فاصله زمین تا خورشید است و دمای سطح آن به 530 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

دکتر "دنیل بیلیس"(Daniel Bayliss) یکی از محققان این پروژه گفت: کشف این سیاره به طور کامل ما را شگفت‌زده کرد و تصور نمی‌کردیم چنین سیاره غول‌پیکری به دور ستاره‌ای کوچک بگردد.

وی افزود: این سیاره اولین سیاره فراخورشیدی است که با استفاده از این تلسکوپ کشف شده است و ما قصد داریم بتوانیم با استفاده از قابلیت‌های آن نمونه‌های بیشتری را رصد کنیم.

یک ستاره کوتوله سرخ ستاره‌ای کوچک و سرد و سرخ رنگ است که در رده M یا K جای می‌گیرد و غالبا به ستاره‌ای گفته می‌شود که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد(کمتر از ۰٫۰۷۵ جرم خورشید را کوتوله قهوه‌ای گویند) و دمای سطحی آن کمتر از ۳٬۵۰۰ درجه کلوین باشد.

اجرام زیست‌پذیر اطراف ستاره‌های کوتوله‌های قرمز بهترین نامزد برای میزبانی زیست فرازمینی هستند. درواقع بهترین جای کیهان برای یافتن حیات فرازمینی محسوب می‌شوند.

کوتوله‌های قرمز فراوان‌ترین نوع ستاره در جهان هستند و هر یک از آن‌ها احتمالا دارای سیاره‌ای هستند که در ناحیه زیست‌پذیرشان قرار گرفته است. این ناحیه بهترین شانس برای وجود حیات بیگانه را داراست.

کوتوله‌های قرمز که ستاره‌های کوتوله‌ M نیز خوانده می‌شوند، بیش از ۵٠ برابر تاریک‌تر از خورشید بوده و فقط ١٠ تا ٢٠ درصد آن جرم دارند. این اجرام کیهانی ٧٠ درصد ستارگان جهان را تشکیل می‌دهند.

فراوانی کوتوله‌های قرمز دانشمندان را به این فکر واداشت که شاید آن‌ها بهترین مکان‌ برای کشف حیات بیگانه احتمالی باشند.

منجمان به طور فزاینده‌ای در حال کشف سیارات مدارگرد در اطراف این ستاره‌ها هستند و پژوهش‌های جدید فضاپیمای کپلر نیز نشان داده دستکم نیمی از این ستارگان، سیارات صخره‌ای دارند که اندازه‌شان نصف تا چهار برابر زمین است.

پیش از این دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای شکل‌گیری سیاره‌ای دریافتند کوتوله‌های قرمز احتمالا جهان‌های زمین‌مانندی را توسعه می‌دهند و اینکه سیارات موجود در ناحیه زیست‌پذیر آن‌ها به اندازه‌ کافی برای داشتن آب مایع، گرم هستند.

پژوهشگران دریافتند سیاراتی که در نواحی زیست‌پذیر ستارگان کوتوله قرمز قرار دارند، می‌توانند مقادیر قابل‌توجهی از آب را انباشت کنند و در واقع هر یک از آن‌ها احتمالا دارای ٢٥ برابر آب بیشتری نسبت به زمین باشد.

نتایج این تحقیق در ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =