اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی معتقد است برای ترغیب مردم به کتابخوانی باید سنت‌های گذشته از جمله بلند کتاب خواندن توسط بزرگترها زنده شود.

نژلا پیکانیان: اشرف بروجردی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. او از اواخر سال گذشته با حکمی از سوی رئیس جمهور به این سمت منصوب شد و در این مدت نیز فعالیت‌های بسیاری در حوزه کاری‌اش انجام داده است. بروجردی به مناسبت هفته کتاب در گفتگو با خبرآنلاین پاسخگوی سوالاتی درباره مرکز اسناد و برنامه‌های کتابخانه برای ترویج کتابخوانی بین مردم شده است.

اشرف بروجردی در پاسخ به این سوال که با توجه به رواج فضای مجازی و علاقه مردم نسبت به این موضوع چه اقداماتی در جهت ترغیب مردم به کتابخوانی صورت گرفته است گفت: «این مسئله‌ای که شما اشاره کردید جزو سیاست‌ گذاری‌های ماست. اینکه بخواهیم کتاب را به خانه‌های مردم برگردانیم و شرایط به گونه‌ای شود که مردم احساس کنند کتاب جز مایملک وجودی آنهاست. در واقع همانطور که احساس نیاز می‌کنند که در خانه‌شان یک گلدان گل یا یک تلویزیون داشته باشند، حتما احساس کنند کتاب هم باید در خانه‌شان باشد.»

او افزود: «وقتی کتاب به خانه‌‌ها بیاید مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که آن کتاب باید خوانده شود، اگر قرار است که فقط در قفسه‌ها و کتابخانه‌ها گذاشته شود طبیعتا خاصیتی نخواهد داشت. برای خوانده شدن کتاب بازگشت به فرهنگ قدیم که بزرگترها می‌نشستند و کتابی را بلند بلند می‌خواندند و بقیه گوش می‌کردند به نظرم ضروری است. این کتاب خواندن حتی می‌تواند در قالب داستان باشد. من فکر می‌کنم ما باید این سنت‌ها را احیا کنیم تا به نتیجه‌ای که مدنظرمان است نزدیک شویم.»

بروجردی یادآور شد: «البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که شرایط زندگی و سبک زندگی خانواده‌ها، امروزه متفاوت است و سبک و سیاق زندگی قدیم که مثلا پدر یا مادری می‌نشست و برای فرزندانش قصه یا کتابی را می‌خواند دیگر وجود ندارد اما تلاش ما این است که این فرهنگ دوباره زنده شود.»

رئیس کتابخانه ملی در ادامه درباره برنامه‌های این مرکز در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی تصریح کرد: «ما حمایت خودمان از کتابخانه‌هایی که در صدد تجهیز کتابخانه‌اشان هستند را اعلام کردیم و به آنها کمک خواهیم کرد اما این به معنا نیست که حتما آنها و مردم را کتابخوان می‌کنیم. ما کتاب‌ را به مردم بر می‌گردانیم اما نمی‌توانیم از جانب خودمان قول دهیم که آنها کتابخوان هم شوند.»

او با اشاره به هفته کتاب و برنامه‌هایی که می‌توان برای بیشتر کتاب خوان شدن مردم گفت: «این مسئله باید فرهنگ سازی شود که قاعدتا برای اجرایی شدنش همه باید دست به دست هم دهند.»

بروجردی همچنین درباره راهکارهایی جهت اجرایی شدن برنامه‌های خاصی که در جهت فرهنگ‌سازی کتابخوانی باید صورت بگیرد توضیح داد: «برنامه‌های متعددی وجود دارد که حمایت از انجمن‌های توسعه کتابخوانی از آن جمله است. این انجمن‌ها در حال حاضر فعال هستند ولی باید برنامه‌ریزی کنند برای اینکه کتاب خواندن مردم تبدیل به یک فرهنگ، سنت و اصل و در بین آنها نهادینه شود. در واقع این مسئله باید بین مردم جا بیفتد که هر کس پیش از خوابش چند صفحه کتاب بخواند.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه افزود: «نکته دیگری که به نظر می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را ایجاد کند این است که ما رمان و داستان خواندن را برای کتاب خواندن‌های آخر شب مقدم بداریم. هیچ اشکالی ندارد شب قبل از خواب یک نفر به جای اینکه کتاب منطق و فلسفه بخواند، چند صفحه‌ای از یک کتاب داستان را ورق بزند و بخواند. رمان خواندن هم افراد را کتاب خوان می‌کند هم اینکه جاذبه‌ای ایجاد می‌کند برای اینکه افراد به سمت کتابخوانی بروند و به این مسئله علاقه‌مند شوند.»

بروجردی در ادامه صحبت‌هایش و در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای در دسترس قرار گرفتن اسناد به خصوص اسناد محرمانه‌ای که مردم علاقه مند به تماشا و بازدید از آنها هستند گفت: «این اتفاق فقط در قالب دیجیتال کردن می‌افتد. در واقع حفظ و نگهداری و به نمایش در آمدن و در معرض دید قرار دادن اسناد تنها از طریق دیجیتال کردن آنهاست که عملی می‌شود و مردم نیز می‌توانند از آنها بازدید داشته باشند.

او ادامه داد: «البته به نمایش در آمدن این اسناد در حال حاضر در قالب نمایشگاه و موزه صورت می‌گیرد و تعامل با دستگاه‌های مختلف به مناسبت‌های مختلف انجام گرفته و الان هم در حال پیگیری است و خوشبختانه همکاری‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.»

بروجردی در همین رابطه اظهار داشت: «موزه‌ها و نمایشگاه‌هایی به صورت مرتب از سوی نهادهای مختلف برگزار می‌شود و از ما نیز خواسته می‌شود که اسنادمان را آنجا ارائه دهیم و این کار نیز صورت می‌گیرد اما آن چیزی که به نظر من باعث در معرض دید قرار داده شدن اسناد برای همه مردم است دیجیتالی کردن این اسناد است.»

بروجردی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت‌های باغ کتاب نیز گفت: «باغ کتاب اسمش باغ کتاب هست ولی کارکردش کتاب نیست، در واقع شما وقتی وارد آن فضا می‌شوی احساس نمی‌کنی که این مکان کارکرد کتاب دارد. در آنجا بیشتر بحث‌ها در دایره علم و اینکه بچه‌ها بیایند و با مسیری که طی شده آشنا شوند بیشتر مطرح است.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    7 0
    خانم بروجردی فک میکنم یک بار از دفترشان خارج شوند و بروند به باغ کتاب که در همسایگی دفترشان هست نظرشان عوض می‌شود