وعده بازسازی خانه‌های مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در ۸ ماه/ بخشی از زلزله‌زدگان هنوز در سرما هستند

هیات دولت تصمیم گرفت تا به شکل بلاعوض به زلزله زدگان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی اورژانس کشور، آخرین آمار مصدومان زلزله غرب کشور ۹۳۸۸ نفر اعلام شده است که از این میان ۱۰۱۱ نفر در بیمارستان کرمانشاه بستری هستند.

تعداد بیماران اعزامی به شهرهای تهران، همدان و البرز ۳۴۰ نفر است و از این تعداد ۳۹ نفر ترخیص شده‌اند.همچنین تا این لحظه، آمار جانباختگان زلزله غرب کشور به ۴۷۴ نفر رسیده است و ۱۴۵۰ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است ده‌ها نفر مددجو هم میان قربانیان زلزله هستند.

مرگ ۱۰۰ مددجو کمیته امداد

تسنیم نوشت: حسین خدرویسی مدیر کمیته امداد استان کذمانشاه در این رابطه گفت:تا این لحظه متاسفانه بیش از 100 تن از مددجویان کمیته امداد در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و تعداد زیادی نیز مصدوم شده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه اضافه کرد: همکاران ما در استان کرمانشاه همچون سایر عزیزان آسیب‌دیده این سانحه داغدار هستند ولی علی‌رغم این مشکلات از لحظه وقوع این زلزله فعال بوده و به صورت شبانه‌روزی خدمات امدادی را در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت خسارت به حادثه‌دیدگان تحت پوشش کمیته امداد آغاز شده است، گفت: با توجه به اینکه تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد بیمه حوادث بودند در حال حاضر روند تشکیل پرونده برای پرداخت خسارت به این عزیزان آغاز شده است و با دستور ریاست کمیته امداد نیز مستمری مددجویان در 6 شهر زلزله زده کرمانشاه به میزان 3 برابر افزایش خواهد یافت.

خدرویسی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین نیاز مردم زلزله‌زده در این منطقه چادر و اقلام خوراکی است و همکاران ما در استان‌های کردستان، ایلام، همدان، لرستان، تهران، البرز و دیگر استان‌های کشور آماده دریافت کمک‌های مردمی برای ارسال به مناطق زلزله‌زده هستند.

مراقب کلاهبرداری باشید

در همین رابطه پلیس آگاهی امروز باز هم در رابطه با کلاهبرداری هشدار داد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: هر گونه کمک های نقدی و غیر نقدی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه در هر حوزه ای باید از طریق سازمان مربوطه، شماره حساب رسمی آن و از طریق سایت های معتبر و واقعی( چون هلال احمر) علام شود.

سرهنگ محمدرضا اکبری گفت: برخی افراد سودجو با قرار دادن شماره حساب‌هایی در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اجتماعی در خصوص کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم با اطلاع از این موضوع باید از دادن این گونه مبالغ برای کمک پرهیز کنند، افزود: این شماره حساب ها واقعی نیست و افراد سود جو برای منافع خود آنها را اعلام می کنند.

افزایش تعداد کلاس‌های درس تخریب شده در زلزله کرمانشاه

از سوی دیگر مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه از افزایش آمار مدارس تخریب شده در زلزله کرمانشاه خبر داد

مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به افزایش آمار مدارس تخریب شده در جریان زلزله کرمانشاه اظهار کرد: تیم بازرسی ما از سایر روستاهای زلزله زده بازدید کردند که بر اساس گزارش آنها در این روستاها نیز بخشی از مدارس تخریب شده‌اند.

وی افزود: در مجموع مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، 70 مدرسه با 400 کلاس درس تخریب شده‌اند که برای بازسازی آنها 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تصمیمات هیات دولت برای اعطای کمک‌های بلاعوض به خسارت دیدگان زلزله کرمانشاه

با گذشت چند روز از زلزله در کنار عملیات جستجو و نجات عملیات بازسازی هم دارد آغاز می‌شود. در همین رابطه هیپت دولت امروز تصمیمی جدید گرفت.هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، وضعیت آسیب دیدگان زلزله استان کرمانشاه را مورد بررسی قرار داد.

ایسنا نوشت: در این جلسه اعضای دولت، پس از استماع گزارش دستگاه ­های اجرایی از بازدیدهای میدانی بعمل آمده از مناطق آسیب­ دیده و خسارات وارده به منازل مسکونی شهرها و روستاها و واحدهای تولیدی استان، با اختصاص مبلغ 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 659 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش­ های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، برای احداث 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 25 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد اختصاص یافت.

دولت همچنین برای احداث 4500 واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ 6 میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 35 میلیون تومان تسهیلات با سود 5 درصد اختصاص داد.

کمک­ های بلاعوض شامل کمک جهت مرمت و تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و واحدهای تجاری به ازای هر واحد 2 میلیون تومان، کمک جهت تأمین لوازم خانگی تعداد 15 هزار و 500 واحد مسکونی به ازای هر واحد 2 میلیون تومان، کمک جهت تأمین اسکان موقت 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد 3 میلیون تومان و کمک بلاعوض جهت تأمین اسکان موقت 4500 واحد شهری به ازای هر واحد 5 میلیون تومان از دیگر موارد مصوب هیات وزیران برای کمک به زلزله ­زدگان استان کرمانشاه در این جلسه بود.

همچنین با تصویب دولت، برای تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف 12 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد و برای تأمین لوازم خانگی و سایر هزینه­ های ضروری برای 15 هزار و 500 واحد مسکونی تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات به صورت قرض الحسنه اختصاص یافت.

بازسازی خانه‌ها در ۸ ماه

معاون وزیر کشور اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت ۷-۸ ماهه با همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم کار نوسازی و بازسازی منازل مسکونی زلزله‌زدگان را به انجام خواهیم رساند.

اسماعیل نجار (رییس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور در صبح امروز، اظهار داشت: در این جلسه مشکلات و معضلات زلزله‌زدگان در منطقه مطرح شد و امدارسانی هر چه سریعتر به مردم مورد تاکید قرار گرفت. وسعت حادثه بسیار زیاد بوده که البته روزهای اول و دوم با حضور همه دستگاه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن افراد از زیر آوار بیرون آورده شدند.

معاون وزیر کشور با اعلام اینکه در حال حاضر در ۷۵ درصد مناطق، آب و برق وصل شده است، اظهار داشت: البته به دلیل پس‌لرزه‌های متعدد، آب همچنان کدر است و زمان می‌برد تا گل و لای ته‌نشین و آب شفاف‌تر شود. البته در حال حاضر آب آشامیدنی از طریق ماشین‌های سیار آبرسان تامین می‌شود و بسته‌های آب‌های معدنی نیز در میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

نجار با اشاره به اینکه ممکن است؛ توزیع اقلام ناعادلانه باشد، اما برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز اتخاذ شده است، گفت: گاهی برخی افراد به ماشین‌های در حال توزیع اقلام، هجوم می‌آوردند که شب گذشته در جلسه استان تصمیماتی اتخاذ شد و امیدواریم؛ این روند بهبود یابد تا به بخش‌ها و روستاهایی که مشکل وجود دارد، آذوقه برسانیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به همکاری خوب دستگاه‌ها در زمینه برقراری امنیت در مناطق زلزله زده، گفت: نیروی انتظامی و سپاه، هلال‌احمر را در رساندن آذوقه به مردم همراهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز ۲۰ هزار اقلام در مناطق زلزله‌زده توزیع می‌شود. همچنین بسته‌های غذایی به اندازه نیاز یک ماه زلزله‌زدگان در حال آماده شدن است تا در اختیارشان قرار بگیرد.

نجار با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز به تخریب، بازسازی و نوسازی دارد، گفت: همچنین ۱۵ هزار واحد نیاز به تعمیرات با تامین اعتبار از سوی دولت، باید نوسازی و بازسازی شوند.

کمک دانشجویان معماری به زلزله زدگان

در کنار کمک‌های دولتی برای بازسازی گروهی از دانشجویان هم در حال ساخت سرپناه برای زلزله زدگان هستند.

میزان نوشت: دانشجویان دانشگاه علم وصنعت ایران با هدف ساخت سرپناه موقت برای زلزله زدگان غرب کشور به این مناطق اعزام می شوند.

تعدادی از دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران به منظور کمک به زلزله زدگان غرب کشور و کمک به ساخت سرپناه موقت برای آنها اعلام آمادگی کردند.

این گروه از دانشجویان با همراهی و همکاری دانشجویان دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و چند دانشگاه دیگر به زودی عازم مناطق زلزله زده خواهند شد تا ساخت سرپناه موقت برای زلزله زدگان غرب کشور را آغاز کنند.

دانشجویان مذکور از افراد متخصص و علاقمند دعوت کرده اند تا آنان را برای ساخت سرپناه به روش سندبگ (کیسه های شنی) همراهی کنند.

برقراری «بیمه بیکاری» آسیب‌دیدگان زلزله‌ کرمانشاه از آذرماه

همچنین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از برقراری بیمه بیکاری برای حدود 10 هزار نفر از زلزله زدگان کرمانشاه که بیمه تامین اجتماعی داشته و بیکار شده‌اند، خبر داد.

ایسنا نوشت: محمدتقی نوربخش در نشست خبری که امروز (24 آبان)برگزار شد، ضمن ابراز همدری و اعلام تسیلت برای مردم زلزله زده کرمانشاه، گفت: از همان ساعات اولیه زلزله نیروهای تامین اجتماعی در بخش‌های مختلف پای کار بودند و به مردم ارائه خدمات داشتند.

وی افزود: حدود 600 نفر از مصدومین زمین لرزه به دو بیمارستان تامین اجتماعی در کرمانشاه مراجعه کردند و 100 نفر نیز به مراکز درمانی تهران اعزام شدند که افراد بیمه شده و غیر بیمه شده بودند.

به گفته این مسئول، از این 600 نفر مراجعه کننده 210 نفر آنها به صورت سرپایی درمان شدند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به حمایت‌هایی که قرار است از زلزله زدگانی که بیمه تامین اجتماعی دارند صورت گیرد، ادامه داد: قرار است مستمری و بیمه بیکاری این افراد خارج از نوبت و ظرف مدت یک هفته پس از مراجعه برقرار شود.

نوربخش از برقراری بیمه بیکاری این افراد از آذرماه خبر داد.

وی پیش بینی کرد، حدود 10 میلیارد تومان در ماه برای بیمه بیکاری بیمه شدگانی که بیکار شده‌اند پرداخت شود و یادآوری کرد: این مبلغ برای حدود 10 هزار نفر خواهد بود.

بخشی از زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در سرما هستند/ باید تا فردا شب هر خانواده یک چادر دریافت کند

ایسنا نوشت: مشاور عالی استاندار کرمانشاه گفت: باید تا فرداشب هرخانواده مناطق زلزله زده یک چادر دریافت کرده باشد.

جعفر همتی در نشست مدیرت بحران که عصر امروز(24 آبان) در سرپل ذهاب برگزار شد، با بیان این‌که تمام استان از زلزله 7.3 ریشتری اخیر ملتهب است، گفت: متاسفانه نه تنها در کرمانشاه بلکه در هیچ شهر کشور آمادگی زلزله نداریم.

وی افزود: ما ستاد بحران داریم اما وسایل و امکانات مقابله با بحران را نداریم، با شروع زلزله بلافاصله آب و برق مناطق زلزله زده قطع شد. علی رغم این شرایط اما همه دستگاه ها و نیروها انصافا به سرعت پای کار آمدند.

همتی گفت: با گذشت سه روز از وقوع زلزله به همت همه دستگاه ها آب نیمی از روستاها و تقریبا برق همه مناطق وصل شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 12 هزار و 700 چادر در مناطق زلزله زده توزیع شده است. روز گذشته تعداد معدودی مشکلاتی ایجاد کردند که نیروی انتظامی با قوت در سطح مناطق حاضر شدند.

همتی با تاکید براینکه سپاه و ارتش با جدیت پای کار هستند گفت: همه تلاش می‌کنند، اما هنوز رضایت کامل مردم جلب نشده و مشکلات باقی مانده است.

مشاور عالی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بحث آب و غذا و اسکان در چادر اولویت کار است، گفت: بعد از این مرحله باید به فکر زمستان و وسایل گرمایشی باشیم.

وی با بیان این‌که بخشی از زلزله زدگان هنوز در سرما هستند، تاکید کرد: باید امشب و فرداشب به هر خانوار زلزله زده یک چادر داده شود.

همتی افزود: باید به هر خانواده یک چادر داده شود، چون معلوم نیست پس لرزه‌ها تا کی ادامه دارد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =