سخنگوی شورای نگهبان گفت: قطعا نمی‌توان قانون جامعی را در چند جلسه علنی مجلس تصویب کرد لذا کار کارشناسی مقوله مهم است به همین دلیل باید تعداد جلسات علنی مجلس کمتر شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، عباسعلی کدخدایی در ششمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری اظهار کرد: قانونگذاری بدون رعایت نکات تخصصی و روشهای دقیق پژوهش امکانپذیر نیست. باید به نظرات کارشناسان و متخصصان توجه لازم شده و از آن در قانونگذاری استفاده شود بنابراین بنده معتقدم باید تعداد جلسات علنی مجلس کمتر شود. ضرورتی ندارد که هر هفته از یکشنبه تا چهارشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد.

اهم اظهارات کدخدایی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

* البته منظور این نیست که جلسات علنی تعطیل شده و نمایندگان مسافرت بروندبلکه باید کارها در کمیسیون‌های تخصصی و به صورت کارشناسی پیش رود حتی ممکن است مجلس هفته‌ای یک جلسه داشته باشد که بازهم کفایت می کند. چون قرار است نماینده مجلس فکر کند و با اندیشه خود موضوعی را به تصویب رسند که شاید چندین سال یا حتی چنید دهه جامعه را درگیر خود کند. به همین دلیل برررسی موضوعات در اتاقهای فکر و با حضور کارشناسان و در نهایت تصویب در مجلس امری ضروری به شمار می آید.

* توجه به اقتضائات زمانی به عنوان موضوعی مهم در مصوبات ملجس است. گاهی مصوباتی به شورای نگهبان فرستاده می شود که در آن فایده‌ای مترتب نیست و تنها وقت مجلس را می گیرد و آن هم وقتی بنا به گفته رئیس مجلس هر دقیقه آن هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

*کنگره آمریکا زمانی را برای تصویب مصوباتی علیه ما خرج می کند ولی ما همزمان با این مصوبات، مصوباتی را نداریم و وقتی موضوعی را تصویب می کنیم عملا راهکار اجرایی ندارد. فکر نمی کنم که این مصوبات اجرا شده باشد.

* سیکل قانونگذاری در کشور ما از ابتدا از بالا به پایین بوده و کارشناسی‌ها از سوی دولت و مجلس صورت می‌گرفته است. این سیکل باید عوض شود و از جامعه آغاز شود. زیرا شاید ایده‌ خوبی از سوی مجلس و دولت مطرح شود ام ضرورتی به صرف وقت برای آن نباشد.

* در کشورهای دیگر پیش‌نویس‌های مختلفی از قوانین در «رنک»‌های مختلف برای اقشار گوناگون جامعه منتشر می‌شود تا در ظرف زمانی مشخص بازخوردهای آن معلوم شود. ما امروز جامعه‌ای پاینده و پویا داریم و اگر این پیش‌نویس‌ها را در اختیار اقشار جامعه بگذاریم عکس‌العمل‌ها و بازخورها را خواهیم دید که اگر منفی بود دیگر ضرورتی ندارد وقت صرف تدوین و اجرای آن کنیم.

* بررسی مصوبات مجلس در لوایح بودجه و برنامه‌های پنج ساله برای شورای نگهبان نوعی عذاب است. دولت نظرات متعددی ذیل مصوبات مجلس در این دو حوزه داشته و اختلاف‌نظرها به شورا منتقل می‌شود.درنهایت به علت کمبود وقت دولت اعلام می‌کند که من این مصوبات را نمی‌توانم اجرا کنم یا اینکه بندهایی در مصوبات مجلس از بودجه به لایحه وجود دارد که خود به قانون نیازمند است.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات به قانون عمل می‌کند

*{در واکنش به نطق محمود صادقی که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی گفته بود «نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند»}: اینکه نماینده‌ای در نطق مجلس بیان می‌کند که نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به خود این نماینده مربوط است ،اما شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و اگر قانون اشکال دارد، قانون اصلاح شود.

انتقام بودجه‌ای به دلیل انتقادات/ ظرفیت انتقاد در کشور پایین است

کاظم جلالی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری اظهار کرد: حکومت خوب و خوب حکومت کردن و حکمرانی خوب از مقوله های مهمی در حکمرانی است که لازمه آن قانونگذاری درست می باشد. در واقع قوام و دوام یک جامعه پویا طراحی و تدوین قوانین اثرگذار و تحول آفرین است که چنین فرآیندی بدون تخصیص ظرفیت‌های مقتضی میسر نخواهد شد.

وی افزود: مرکز پژوهشها به عنوان بازوی فکری و کارشناسی مجلس منشاء خدمات ارزنده و سازنده‌ای بوده و توانسته به عنوان اصلی ترین و زیربنایی ترین نهاد پیش برنده توسعه قانونگذاری در کشور عمل کند.مرکز پژوهشها امسال به دلیل تاکید رئیس مجلس بر روی اصلی ترین چالشهای کشور متمرکز شد و 37 موضوع را در دستور کار قرار داد. نمونه آن تهیه گزارشی درباره سازمان تامین اجتماعی و پروژه های عمرانی نیمه تمام است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: اولین مانع برای مرکز پژوهش ها موضوع نظام بودجه ای و تخصیص بودجه‌ای است که به شکل کمرشکنی در آمده است. به طوری که کارهای پژوهشی ما هیچکدام متناسب با بودجه تخصیص داه شده نیست. بخشی از استقلال قوه مقننه با موضوع تخصیص ها تحت الشعاع قرار می گیرد، متاسفانه در این بین به دلیل پایین بودن ظرفیت انتقادها در کشور، گاهی از طریق بودجه انتقام بیان انتقادها را می گیرند. دوستان از نقدها رنجیده شده و حتی رنجیدگی‌شان را در اظهاراتشان ابراز می کنند اما همه باید بدانند که کارویژه اصلی ما دیده بانی است.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =