مصائب انتشار اسامی فراکسیون امید /هزینه خالص‌سازی

هرچند ماه‌هاست که زمزمه شفاف شدن اعضای امید به گوش می رسد اما هنوز اسمی از درون این فراکسیون بیرون نیامده است.

فائزه عباسی: «فراکسیونی عمل نکردند»، «برخی با لیست آمدند اما راهشان را جدا کردند» اینها  تنها نمونه ای از انتقاداتی است که با گذشت یک سال و نیم از عمر فراکسیون امید مجلس به گوش می رسد؛ فراکسیونی که قرار بود از دل نمایندگانی که با لیست امید راهی پارلمان شده بودند شکل بگیرد؛ اصلاح طلبان تا پایان کار بر سر تشکیل فراکسیون ایستادند اما ائتلافی ها راه خود را رفتند و گفتند میثاق نامه ای امضا نکردند که موظف به پایبند بودن به آن باشند. با همه حرف و حدیث ها فراکسیون تشکیل شد اما برخی اعضای آن فقط حضوری نمادین داشتند یعنی یک روز در جلسه این فراکسیون می نشستند و روز دیگر با فراکسیون دیگر هم‌نوا می شدند. ساز دوگانه زدن از همان روز اول و در جریان رقابت بر سر سر کرسی های هیات رئیسه خود را نشان داد اما به مرور زمان دایره رفتارهای متناقض پررنگ تر شد که اوج آن در دومین انتخابات هیات رئیسه  به نمایش گذاشته شد و بعد از آن، جلسه رای اعتماد به وزرا بود که وجود این اختلافات و سازهای ناهماهنگ را به رخ کشید.

حالا فراکسیون امید به دنبال یک راه درمان است و نسخه هایی که برای علاج در نظر دارد تا امروز ختم به انتشار لیست اعضای فراکسیون شده است. هرچند ماه‌هاست که زمزمه شفاف شدن هویت اعضای فراکسیون امید به گوش می رسد اما هنوز اسمی از درون این فراکسیون بیرون درز نکرده است.

مسیر یک‌طرفه امید

وقتی از لزوم مشخص شدن اعضای فراکسیون امید صحبت می شود همه سرها را به نشان تائید پایین می آورند و اصرار دارند این کار انجام شود اما وقتی از تعلل ها سخن به میان می آید پای احتیاط هم وسط کشیده می شود؛ برخی می گویند این کار ممکن است باعث ریزش در فراکسیون شود اما افرادی مانند عبدالرضا هاشم زایی رئیس سنی مجلس دهم و از اعضای شورای مرکزی می گوید حتی اگر تعداد به 40 عضو خالص برسد لازم است این کار انجام شود. او به خبرآنلاین می گوید: فراکسیون امید باید به یک اعضای حقیقی برسد و برای رسیدن به آن باید تکلیف اعضا مشخص شود. او در پاسخ به این سوال که ریزش اعضا در قدرت فراکسیون تغییری ایجاد نمی کند گفت: فکر نکنم در قدرت فراکسیون تغییری ایجاد شود چون در حال حاضر برخی از نمایندگان هستند که عضو هیچ فراکسیونی نیستند . اگر قرار است حزبی عمل کنیم باید بتوانیم بر روی  اعضای خود حساب باز کنیم در غیر این صورت نتیجه آن می شود که می بینیم بیش از 120 نفر عضو داریم اما فقط 80 نفر رای می دهند. بنابراین باید عملکرد شفاف شود.

نمی‌توان مغازه دو نبش داشت

لزوم شفاف شدن لیست اعضای فراکسیون امید  انتقادی نیست که تنها از درون فراکسیون بلند شده باشد بلکه نمایندگان سابق مجلس از جمله محمدرضا خباز که زمانی عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم بود نیز معتقد است امیدی ها  باید مسیر شفاف شدن را در پیش بگیرند. او به خبرآنلاین گفت: از آنجایی که حضور در گعده ها و نقش افرینی در جریان های سیاسی برای سیاستمداران یک تکلیف است بنابراین کسی که به عنوان یک سیاستمدار وارد این عرصه می شود باید بر اساس یک تابلو و پرچم مشخص حرکت کند؛

او ادامه می دهد: یک جریان سیاسی وقتی مسوولیت بر عهده‌اش قرار می‌گیرد باید  نظارت کند تا حقوق موکلینش تامین شود لذا افرادی با چنین مشخصاتی نمی توانند مغازه دو نبش داشته باشند و به صورت دوگانه عمل کند لذا افراد باید روش و منش سیاسی‌شان را مشخص کنند و به هیچ عنوان از ابراز عقیده ترسی نداشته باشد و نسبت به باورهایشان کوتاه نیایند. در غیر این صورت مردم نمی توانند به افرادی اعتماد کنند که هر روز روی  شاخه ای می نشینند؛ متاسفانه در کشور ما هنوز جا نیفتاده است که افراد در جایگاه خود به صورت شفاف عمل کنند.

استاندار دولت دوازدهم اشاره‌ای به رفتارهای دوگانه در گذشته می کند و می گوید: همانطور که در شورای شهر قبلی فردی که با حمایت اصلاح طلبان به شورا رفته بود به شهردار شدن رقیب رای داد و نمونه آن را امروز در مجلس می بینیم. او ادامه داد: برخی افراد با در پیش گرفتن چنین شیوه ای می خواهند زندگی دوزیستی خود را ادامه دهند بنابراین به نظر می رسد هم فراکسیون امید هم فراکسیون اصولگرایان و هم مستقلین باید لیستی شفاف داشته باشند و تنها جلسات یک فراکسیون را شرکت کنند اینکه برخی در همه فراکسیون ها حاضر ی شوند توجیه عقلانی ندارد.

انتشار لیست اعضای امید؛ هم صورت مسئله هم راه حل

آذر منصوری از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز از مدافعان انتشار لیست اعضای فراکسیون امید است او در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار داشت: نمایندگانی به واسطه حضور در این لیست راهی مجلس شدند،در شرایطی که این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که نظارت استصوابی راه را برای ورود اصلاح طلبان به صحنه رقابت ناهموار کرده بود و در خیلی از حوزه ها اصلاح طلبان با تاکید بر همان مطالبات حداقلی از کاندیدای اصولگرایان میانه نیز حمایت کردند که نزدیک به ۱۵۰نفر از ائتلاف امید به مجلس دهم راه پیدا کردند و قاعدتا می دانیم که این ۱۵۰نفر الزاما همه اصلاح طلب نبودند.اما حضورشان حداقل های مد نظر ما را تامین می کرد.وقتی لیستی با حداقلها بسته می شود نمی توان انتظار حداکثری از نمایندگان داشت.

او با طرح این پرسش که آیا این جمع حداقل ها مورد نظر را تامین کرده اند یا نه گفت: به نظرم تامین کرده اند و هر جانقص یا کوتاهی وجود دارد باید با توجه به همین مسئله مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: مجلس دهم و لیست امید که در انتخابات بسته شد لیست حداکثری اصلاح طلبان نبود که ما امروز انتظارحداکثری از آنها داشته باشیم. این را اصلاح طلبان مدام باید با مردم در میان بگذارند،نمی شود از یک طرف صورت مسئله را پاک کرد و از طرف دیگر به دنبال راه حل رفت.

آذر منصوری گفت: انتشار این لیست هم بخشی از صورت مسئله است و هم بخشی از راه حل در واقع انتشار این لیست بخشی از نظارت و پاسخگویی را جبران می کند و به نظرم لازمه  حفظ حداقل‌هایی  است که   برای برداشتن گامهای بعدی ضروری است.(اینجا)

عدم انتشار اسامی امید توجیه پذیر نیست

لزوم انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید دیگر یک مطالبه درون فراکسیونی و درون پارلمانی نیست و با افزایش واکنش‌ها نسبت به تعلل در این امر به نظر می رسد این موضوع به یک انتظار و مطالبه از سوی جریان چپ و حامیان آن تبدیل شده است به طوری که عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب عدم انتشار لیست را توجیه ناپذیر می داند و می گوید: به عنوان یک شهروند اصلاح‌طلب هیچ توجیهی نمی‌توانم  بیاورم و خود را قانع کنم که این اسامی منتشر نشود. نمی‌دانم چه نگرانی از این مساله وجود دارد و دوستان فراکسیون امید چه توجیه قانع‌کننده‌ای برای خود دارند.

ناصری ادامه می دهد: افراد زیادی از طریق لیست امید وارد مجلس شدند اما مسیر دیگری انتخاب کردند. وقتی این اسامی منتشر شود فراکسیون بر اساس دارایی‌ها و موجودی خود در مجلس رفتار کرده و همچنین افراد در معرض افکار عمومی قرار می‌گیرند و برای انتخابات 98 هم رصد می‌شوند. به نظر من انتشار این اسامی از این جهت به نفع خود فراکسیون امید هم است.

انتشار لیست تنها راه کار؟

هر چند انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید یکی از جدی ترین راهکارها برای مقابله با ناهمگونی و رفتارهای دوگانه در فراکسیون امید مطرح می شود اما به نظر می رسد کار سخت تر از آن باشد که تصور می شود چراکه  محمدرضا عارف رئیس این فراکسیون در گفت و گویی که با خبرآنلاین داشت از برخورد با متخلفین و فعال کردن کمییته داوری سخن به میان  آورد. او گفت: در حال حاضر  حدود7 الی 8  پرونده اعضای فراکسیون امید را در دست کمیته داوری فراکسیون داریم و تخلفشان در این زمینه در دست بررسی است. اینکه چه برخوردی با آنها صورت بگیرد باید صبر کنیم و نتیجه بررسی در هیات رئیسه فراکسیون مطرح شود. یک برخورد تند، «اخراج» از فراکسیون است که من به شخصه این برخورد را قبول ندارم، چرا که ما نمی توانیم به مسائل منطقه ای و استانی توجه نکنیم.

او در پاسخ به اینکه چرا قائل به اخراج چنین نمایندگانی نیست؟، گفت: بعضی از این  دوستان، عموما همراه و همسو هستند ولی در یک مورد با ملاحظاتی روبه رو شدند. پیش از این در انتخابات هیات رئیسه یک کمیسیون هم با چنین مشکلی رو به رو شدیم ریاست آن کمیسیون با ما بود اما به خاطر چرخش یک رای، ریاست به طرف مقابل واگذار شد و امروز پرونده آن فرد در کمیته داوری مطرح است. اما سوال این است که آیا اخراج از فراکسیون راه حل خوبی است؟!

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: باید ما برای انسجام بخشی گام های موثرتری برداریم. اگر این اخراج منجر به انسجام بخشی شود، حتما باید این کار را انجام بدهیم و اعلام هم خواهیم کرد. ما یک کمیته داوری از ریش سفیدان فراکسیون داریم که به این موضوعات رسیدگی می کنند و در مورد رای اعتماد نیز قرار است به پرونده های مطرح شده رسیدگی کنند.(اینجا)

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =