۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸

از ابتدای این هفته ماه بازی قایم‌موشکی را با سیاره‌های منظومه شمسی آغاز خواهد کرد. در این بازی سماوی ماه برای دقایقی چهره سیاره‌های زهره، مریخ و پس از آن عطارد را خواهد پوشاند و البته هر یک از این اختفاهای دیدنی تنها از بخشی از سیاره ما قابل‌مشاهده خواهند بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،این رویدادها که به نام اختفاهای ماه معروف هستند زمانی رخ می‌دهد که ماه در مدار گردش خود به دور زمین از مقابل یکی از اجرام سماوی ازجمله ستاره یا سیاره‌ها عبور کند. مدت هر یک از این اختفاها بستگی به عوامل بسیاری دارد که ازجمله آن می‌توان به موقعیت ناظر و وضعیت مداری ماه و سیاره‌ها اشاره کرد. اختفا تنها مختص ماه نیست، گاه‌گداری سیاره‌ها نیز اختفاهایی را در مقابل یکدیگر تشکیل می‌دهند و یا ستاره‌هایی را در پشت خود پنهان می‌کنند. همچنین سیارک‌های سرگردان نیز در مسیر خود گاه‌گداری اختفاهایی را برای ستاره‌های زمینه خود به وجود می‌آورند. رصد این اختفاها علاوه بر اینکه یکی از مناظر شگفت‌انگیز آسمان به شمار می‌رود دربردارنده ارزش‌های علمی زیادی نیز می‌تواند باشد. برای مثال با رصد گروهی از اختفای ستاره‌های در پشت سیارک‌ها که از نقاط مختلف زمین صورت می‌گیرد، محققان می‌توانند به محاسبه شکل و ساختار سیارک‌ها بپردازند. همچنین برخی از کشفیات تاریخی نیز به‌واسطه رصد اختفاها اتفاق افتاده است. رصد اختفاهای ستاره‌ای در پشت مشتری باعث شد تا ایده وجود حلقه‌های مشتری مطرح شود و از آن برای بررسی جو تایتان نیز استفاده‌شده است.

البته معروف‌ترین اختفای ستاره‌ای جهان رویداد شگفت‌انگیز کسوف، یا خورشیدگرفتگی است که مردمان بخش‌هایی از جهان ماه گذشته شاهد یک نمونه چشمگیر آن بودند. در این اتفاق در عمل ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند و باعث اختفای خورشید در پشت خود می‌شود.

البته اختفاهای ستاره‌ای در پشت ماه و سیاره‌ها و یا سیاره‌ها در پشت ماه به این اندازه چشم‌نواز نیست و باید با دقت بیشتری به جستجوی آن‌ها پرداخت؛ اما اگر خوش‌شانس باشید و نمونه خوبی از آن را بتوانید ببینید شکوه آن منظره می‌تواند نفس شما را در سینه ثبت کند. نمونه‌ای از چنان اختفای باشکوهی در سال 2007 و زمانی رخ داد که سیاره زحل در پشت ماه پنهان می‌شد. 

حالا از امشب تا فردا شب ماه در مدت حدود 24 ساعت از مقابل سه سیاره خواهد گذشت. این نخستین بار از سال 2008 است که در فاصله زمانی کمتر از 24 ساعت ماه یک اختفای سه‌گانه سیاره‌ای را انجام می‌دهد و البته امسال یک هدیه اضافه نیز خواهد داشت و در همین بازه زمانی ماه از مقابل قلب‌الاسد، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی اسد نیز عبور خواهد کرد تا اختفاهایی این بار چهارگانه را به نمایش بگذارد.

در هیچ کجای زمین نمی‌توان هر چهار اختفا را تماشا کرد و حتی اگر در موقعیت مناسب تماشای اختفای عطارد و مریخ باشید برای پیدا کردن این دو سیاره در گرگ‌ومیش بامدادی نیاز به دوربین دوچشمی خواهید داشت. اختفای ماه و زهره از استرالیا، زلاندنو و بخش‌هایی از جنوب شرق اقیانوس آرام قابل رصد خواهد بود. اختفای قلب‌الاسد از خاورمیانه، هندوستان و بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا قابل‌مشاهده است، اختفای مریخ از هاوایی و مکزیک و اختفای عطارد از بخش‌هایی از اقیانوس آرام دیده خواهد شد.

بااین‌وجود این تفاوت مکان‌های مشاهده نباید شما را ناامید کند. حتی اگر هیچ‌کدام از این اختفاها در محلی که شما هستید قابل‌مشاهده نیست، کماکان می‌توانید حدود یک ساعت و نیم پیش از طلوع خورشید برخیزید و به افق شرقی نگاه کنید در آنجا صف‌آرایی زیبای این سیاره‌ها، قلب‌الاسد و هلال ماه را خواهید دید. منظره‌ای باشکوه از طبیعتی که کمتر به آن نگاه می‌کنیم.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =