۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸

ایرنا نوشت: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیش‌بینی می‌شود انتشار اوراق بدهی دولتی بر اساس بودجه کشور امسال به 345هزار میلیارد ریال برسد.

 شاپور محمدی روز یکشنبه در همایش انجمن مالی اسلامی با بیان اینکه همه معاملات بازار سرمایه ایران بر اساس شریعت اسلامی است، اظهار داشت: سازمان بورس به هیچ وجه حاضر نیست معاملات یا ابزاری را که در آنها شبهه یا تردید وجود دار، در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان این که هیچ ابزار مالی تایید نمی شود مگر اینکه مبنای آن شریعت اسلامی باشد، افزود: تصویب قانون توسعه ابزارهای مالی، فرصتی برای ارائه ابزارهای مالی مختلف در کشور است.

وی اضافه کرد: ابزار اسناد خزانه اسلامی با همکاری دبیر کمیته فقهی سازمان بورس در هیأت دولت به تصویب رسیده و به بازار سرمایه معرفی شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اوراق مرابحه، صکوک، اجاره صکوک، استصناع از جمله اوراق اسلامی معرفی شده در بازار سرمایه است.

وی درباره حجم انتشار اوراق بدهی گفت: در سال 1394 حدود 50 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار در بازار سرمایه منتشر شده است که این میزان در سال 1395 به 350 هزار میلیارد ریال رسید.

محمدی اظهار داشت: در سال 96 نیز پیش‌بینی می‌شود انتشار اوراق دولتی بر اساس بودجه کشور به 345هزار میلیارد ریال برسد.

وی گفت: انتظار می‌رود مجموع حجم انتشار این اوراق در بازار سرمایه، امسال به حدود 700 هزار میلیارد ریال افزایش برسد.

رئیس سازمان بورس خاطر نشان کرد: در 2 سال گذشته دوران طلایی برای بازار سرمایه به لحاظ حجم و ارزش انتشار اوراق بهادار در بازار بدهی بوده است.

وی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز گفت: از ابتدای سال 95 حجم سپرده‌های بانکی این صندوق‌ها که بیشتر 90 درصد بود اما به طور متوسط اکنون به 70 درصد رسیده است، هر چند که بخشنامه سازمان بورس بر سقف 50 درصدی سپرده‌های بانکی تاکید دارد. 

وی اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید بقیه منابع خود از محل کاهش سپرده‌های بانکی را صرف سرمایه گذاری اوراق مالی اسلامی کنند تا با کاهش سقف سپرده‌گذاری در بانک‌ها فضایی به منظور جذب اوراق تامین مالی بدون فشار بر بازار سهام فراهم شود. 
محمدی درباره سود اوراق نیز بیان داشت: نرخ‌های سود باید کاهش یابد زیرا تولیدکننده از محل سود بهره‌وری و افزایش قیمت کالاهای فروش رفته خود بازدهی کسب می‌کند.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد: مصوبه‌ای از سوی سازمان بورس ابلاغ شده که بر اساس آن هیچ نرخ بازدهی از سوی صندوق‌ها به عنوان سود تضمینی نیاید اعلام شود.

وی با بیان اینکه نرخ‌های سود بانکی بالا باعث ایجاد فساد از طریق بازی با نرخ سود می‌شود، گفت: این موضوع خطری برای نظام مالی کشور ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه باید از منابع بین‌المللی استفاده کند، گفت: تلاش می‌شود که با ورود سرمایه‌گذار خارجی به این بازار، جذب منابع تسهیل شود.
محمدی به همکاری با موسسه های بورسی بین المللی اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه هایی در این باره امضا شده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =