کارگروه تسهیل آذربایجان‌شرقی سی هزار شغل را تثبیت کرد

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی گفت: از محل فعالیت‌های این کار‌گروه و طرح رونق تولید به طور متوسط 30 هزار اشتغال در واحدهای تولیدی تثبیت شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، سخاوت خیرخواه در دیدار صنعتگران با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: سال گذشته، از محل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و طرح رونق تولید به طور متوسط 30 هزار اشتغال در واحدهای تولیدی تثبیت شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به مشکلات 2 هزار و 700 واحد تولیدی استان در کارگروه تسهیل رسیدگی شد، اظهار کرد: از محل فعالیت‌های این کار گروه و طرح رونق تولید به طور متوسط 30 هزار اشتغال در واحدهای تولیدی تثبیت شد.


فعالیت ۴ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در آذربایجان‌شرقی
خیرخواه در این گزارش با بیان اینکه پیش از سال 93 آمار دقیقی از واحدهای تولیدی استان وجود نداشت، گفت: در پی انجام طرح پایش از واحدهای صنعتی برای اولین بار در سطح کشور در این استان آمار دقیق تعداد واحدهای تولیدی فعال تهیه شد که هم اکنون 4 هزار و 300 واحد تولیدی و صنعتی فعال در استان با ظرفیت تولیدی متفاوت به امر تولید مشغول هستند.


گله‌مندی صنعت‌گران از سخت‌گیری‌های سیستم بانکی و امور مالیاتی
مشاور سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صنعت‌گران از سخت‌گیری‌های سیستم بانکی و امور مالیاتی گله‌مند هستند و درصدهای فعلی سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات را مناسب تولید نمی‌دانند گفت: تولیدکنندگان عموماً از حاشیه سود پایین در مقابل هزینه‌های بالای تولید ابراز نگرانی دارند و مواردی از جمله قاچاق کالا و پایین بودن فرهنگ مصرف کالای داخلی در کنار شرایط نامناسب اقتصادی دست به دست هم داده است تا شرایط را برای تولید کننده سخت کند.
خیرخواه با تاکید بر اینکه برای حل این مشکلات کارگروهی تشکیل یافته است به ماموریت 6گانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و یادآور شد: خلاصه این 6 ماموریت مهم، تلاش برای سرپا نگه‌داشتن واحدهای تولیدی از گزند مشکلات است و این کارگروه برای سرپا نگه‌داشتن واحدهای تولیدی استان علاوه بر افزایش 5 برابری جلسات کار گروه نسبت به سال 94 و ارتقاء شاخص‌های رفتاری در پاسخگویی به ارباب رجوع، سال گذشته در تمام شهرستان‌ها و شهرک‌های صنعتی استان به ریاست استاندار و حضور تمام مدیران کل عضو، تشکیل جلسه داد و در این جلسات 340 مصوبه تصویب کرد که حدود 27 درصد مصوبه‌ها مربوط به امور زیربنایی بود که قطعاً اجرای این مصوبات موجب رونق تولید در سال‌های پیش رو خواهد بود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته 332 جلسه کارگروه با 2 هزار و 400 مصوبه برگزار شده که حدود 60 درصد آنها اجرایی شده است.


پرداخت ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای یک هزار و 584 واحد تولیدی
خیرخواه با اشاره به اجرای طرح رونق تولید به عنوان حرکت‌دهنده تولید و با اشاره به نقش برجسته آقای رحمانی به عنوان معمار این طرح کشوری و با ارزیابی مثبت عملکرد این طرح در استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای یک هزار و 584 واحد تولیدی به ارزش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از محل طرح رونق تولید، پرداخت مستقیم بانک و استمهال بدهی‌های بانکی به بخش‌های مختلف تولیدی استان تزریق شده است که استان آذربایجان‌شرقی در این طرح در شاخص مبلغ پرداختی رتبه سوم کشوری را کسب کرد.
وی در بخش دیگری از گزارش خود که مورد توجه جمع حاضر قرار گرفته بود ادامه داد: ابتدای سال گذشته 28 واحد تولیدی استان به دلیل انباشت مشکلات در شرایط بحرانی قرار داشت که پس از پیگیری و رفع و رجوع مشکلات آنها تعداد این واحدها به 18 واحد رسیده است و مشکل 10 واحد که واحدهای بزرگ استان نیز بودند حل شده است.


اشتغال ۱۵۰ هزار نفر در واحدهای صنعتی و معدنی استان/ پرداخت تسیهلات برای ۱۰ هزار واحدی تولید در سال‌جاری
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با بیان اینکه در سطح استان 150 هزار نفر در واحدهای صنعتی و معدنی اشتغال دارند، افزود:سهم بخش تولید در اشتغال استان چشمگیر است و برای حفظ آن باید تدبیر کرد و از این جهت طرح رونق تولید امسال نیز ادامه داشته و در کل کشور برای 100 هزار واحد صنفی تولیدی و 10 هزار واحد تولیدی مجدداً تسهیلات پرداخت می‌شود.


پرداخت تسهیلات برای 5 هزار واحد تولیدی از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ماشین آلات
وی ادامه داد: برای نوسازی ماشین آلات و ارتقاء سیستم تکنولوژی و تجهیزات کارخانجات برای 5 هزار واحد تولیدی از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت می‌شود که عملیات اجرایی آن از هم اکنون شروع شده است.
خیرخواه در عین حال خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد که با وجود این پیگیری‌های شبانه روزی، مشکلات متعددی تولید را گریبان‌گیر کرده است گفت: لازم است با رهنمودهای حضرتعالی دستگاه‌های خدمات‌رسان و به‌ویژه سیستم بانکی بیش از این دست تولیدکنندگان را بگیرند.


تولید خودروی انگلیسی چینی« ام جی» در شرکت ام جی پارس (ایران خودرو آذربایجان)

وی در خاتمه گزارش خود از پیگیری 3 پروژه مهم در استان برای تاثیر در روند اقتصادی جامعه از جمله تولید خودروی انگلیسی چینی «ام جی» در شرکت ام جی پارس (ایران خودرو آذربایجان) و مس کاتد از کنسانتره مس در مس سونگون و نفلین سینیت سراب خبر داد که با اجرای کامل این پروژه های مهم صنعتی، رتبه صنعتی استان ارتقاء یافته و اشتغال قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =