نوبخت: بودجه ۹۷ تفاوت ماهوی با سال‌های قبل دارد

یک روز بعد از انتصاب محمدنهاوندیان به سمت معاون اقتصادی رییس جمهور،محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه درباره این انتصاب و برنامه دولت در راستای هماهنگی تیم اقتصادی توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو درباره تغییرات اخیر در تیم‌اقتصادی و همچنین وظایف معاونت‌اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: آقای نهاوندیان اقتصاددان هستند و ایشان قرار است در جهت انسجام و هماهنگی بیشتر اقدام کند؛ انتصاب ایشان تصمیمات اقتصادی دولت را جدی تر کرده و مردم و فعالان اقتصادی هم به این تصمیمات بیشتر اعتماد خواهند کرد.

او افزود: تعدد اعضای تیم اقتصادی می تواند بیش از این هم باشد؛ زیرا ساختار تصمیم گیری اقتصادی به گونه ای است که ما از تعدد اعضا در تیم و تفاوت نظری نه تنها رنج نخواهیم برد بلکه استفاده هم می کنیم.

نوبخت یادآورشد: در چهار سال پیش که دولت یازدهم آغاز به کار کرد اقتصاد در وضعیت پیچیده ای بود و فکر می کردیم که چه کاری را انجام دهیم تا تورم فزاینده را کاهش دهیم و همزمان رشد اقتصادی را ایجاد کنیم.

او  با اشاره به اینکه در آغاز کار دولت یازدهم، رکود تورمی بر اقتصاد کشور حاکم بود و این رکود تورمی دو نوع سیاست های متناقض را طلب می کند، ادامه داد: در شرایط رکودی سیاست های انبساطی و در شرایط تورم، سیاست های انقباضی توصیه می شود.

پیگیری هدف‌های برنامه ششم با سیاست‌های انبساطی

معاون رییس جمهور با اشاره به پیگیری اهداف برنامه ششم توسعه در دولت دوازدهم اظهارداشت: تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در هر سال از جمله برنامه های اصلی دولت است؛ برنامه داریم که فقر مطلق را هم تا پایان برنامه ششم توسعه یا پایان این دوره ریاست جمهوری برطرف کنیم.

او با تشریح نحوه هماهنگی و تغییرات ساختار تیم اقتصادی عنوان کرد: در ساختار سازمان رسمی دولت، ماموریت های وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تعریف شده و کاملا مشخص است؛هر کدام از ما وظایفمان را انجام می دهیم اما با توجه به پیچیدگی متغیرهای اقتصادی و شرایط سختی که داریم ، باید سیاست های انبساطی برای ایجاد رشد و رونق و مقابله با رکود استفاده کنیم .

نوبخت با اشاره به اینکه سیاست های انقباضی برای مهار تداوم خواهد داشت،خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم جلسات هماهنگی تیم اقتصادی با مسئولیت شخص آقای رئیس جمهور هفته ای دو بار برگزارمی شد که این روند ادامه خواهد داشت؛ همه بحث ها را به صورت شورایی انجام خواهیم داد.

او اضافه کرد: دراین جلسات قرار است حلقه وسیع‌تری از صاحبنظران معتمد رئیس جمهور از جمله دستیار ویژه وی در امور اقتصادی حضور فعال داشته باشند و سپس تصمیم گیری ها بر این مبنا خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه تصمیم گیری ها نیاز به  وحدت بیشتری دارد،متذکر شد: هر کدام از دستگاه های سه گانه که تیم ستاد اقتصادی دولت را تشکیل می دهند، از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بر حسب موضوع تصمیم می گیرند و حلقه ای وسیع تر از این سه نفر یعنی ۷ یا ۸ نفر با حضور رئیس جمهور در نهایت تصمیم گیری می کنند و بقیه دستگاه ها باید اجرا کنند.

علت افزایش نرخ بیکاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه  با اعلام اینکه  تاکنون ۷۲۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است،گفت: تاکنون حدود ۸ و نیم میلیون تن از کشاورزان خریداری شده  که ارزش این مقدار گندم ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است ؛ بقیه بدهی دولت به کشاورزان در آینده نزدیک به آنها پرداخت می شود و پیش بینی می شود که امسال ۱۰ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

نوبخت با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه نخست سال  ۹۵ به میزان ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده و با این حال دولت توانسته ۷۰۳ هزار شغل ایجاد کند،عنوان کرد: برای ۲۱۷ هزار نفر از این تعداد شغل ایجاد نشد و به همین دلیل چهار دهم درصد میزان نرخ بیکاری کشور را افزایش دادند.

او اضافه کرد: باید برای جذب جمعیت فعال و کاهش نرخ بیکاری امسال بیش از ۹۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

بودجه ۹۷ متفاوت با بودجه ۹۶

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره  بودجه سال ۹۷ گفت: بودجه سال آینده با بودجه سال ۹۶ کامل متفاوت خواهد بود؛ بودجه ریزی سال ۹۷ تفاوت ماهوی با گذشته وجود دارد و قدرت بودجه ریزی از استانها منتقل شده و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انجام می شود.

او افزود: برای اینکه برای بودجه ریزی منتظر اعلام دستگاهها برای هزینه ها نمانیم، قیمت هر یک از فعالیت ها را مشخص کرده‌ایم و بر این اساس بودجه را محاسبه و در اختیار سازمان ها قرار می دهیم.

نوبخت تاکید کرد: ما قطعاً گام های بلندتری در بودجه ریزی بر اساس عملکرد در مقایسه با سال های گذشته انجام خواهیم داد.

نخستین گزارش عملکرد برنامه ششم در راه است

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به ایجاد انضباط درانتشار اطلاعات عنوان کرد: مرکز آمار بسیار منظم روز نخست هر ماه تورم ماه گذشته و هر سه ماه رشد اقتصادی و وضع بازار کار را اعلام می کند که این انصباط محصول عملکرد تیم اقتصادی دولت است.

نوبخت با بیان اینکه  نخستین گزارش عملکرد برنامه ششم توسعه در ۱۵ آذر اعلام می شود،متذکر شد:تمامی شاخص های کمی و ترکیبی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعریف شده است و بر اساس آن، گزارش دستگاه ها دریافت و عملکرد آنها مشخص می شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايماني اصل IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 0
    با سلام . زحمت بكشيد همانگونه كه زحمت مي كشيد راهها را دوباره سازي مي كنيد . متاسفانه در گذشته كيفيت اسفالت و زير سازي جاده ها بسيار بد هست راهي داريم براي 40 الي 50 سال پيش بدليل زير ساخت خوب و تعداد پلهاي عبور روان آبهاي زياد سالمند راهها ساخته شده در بين سال 85 تا 92 بسيار كم و همگي حداقل در چند نقطه يا آب برده يا از شنانه خاكي بريم بهتره . بودجه راه ها و اصلاح نقاط پر خطر و پر تردد را زياذ كنيد در ضمن مدارس و دانشگاها را از سنتي به مدرن و بزرگ غالب مدارس شبيه زندان و خانه تيمي است بهتره اطراف مدارس و ... خريداري شود و به آموزش اضافه شود در ضمن از گرفتن تربيت معلمي و دبيري با رتبه ها و استعدادهاي بالا متشكريم و تشكر ويژه جهت گرفتن پزشك دندان و دارو بشكل تعهد خدمت بومي داريم