افتتاح غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت/ آغاز فعالیت‌ها با برگزاری سه نشست

غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با حضور مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افتتاح و در روز اول نمایشگاه میزبان سه نشست با موضوعات مختلف شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افتتاحیه رسمی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، عصر چهارشنبه 19 مهر با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

در این مراسم، شهرام‌نیا در سخنانی با اشاره به سابقه حضور ایران در این نمایشگاه بیان کرد: «سنگ بنای حضور جدی ایران در این نمایشگاه از سال ۹۰ گذاشته شد و ما از سال ۹۱ در این نمایشگاه صاحب یک غرفه ملی هستیم که به نظرم تصمیم معقولی است.»

او افزود: «این حضور نشان دهنده تمامی بضاعت نشر ماست و از سوی دیگر نشان دهنده این رویکرد صحیح است که دولت نباید در کار نشر دخالتی بکند. ما به عنوان بخشی از دولت در اینجا تنها بستر ساز حضور ناشران هستیم و برای کسب دستاورد از این رویداد آنها باید خود به فکر برنامه‌ریزی باشند.»

شهرام‌نیا افزود: «گاهی می‌پرسند این اندازه هزینه برای حضور در این نمایشگاه چه فایده‌ای دارد؛ پاسخ من این است که برای داشتن ارتباط با بدنه نشر جهان باید این هزینه را انجام داد.»

او در همین زمینه پیوستن ایران به کنوانسیون برن را از مشکلات پیش روی جهانی شدن نشر ایران برشمرد و افزود: «بخشی از این مساله ناشی از کم‌کاری خود ماست. مهم است که مستمر و پیوسته در جریان مراودات بین المللی حضور داشته باشد و برای آن بستر سازی کنیم. ما معتقدیم‌ مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم صحیح بوده و در عین حال به عنوان خادم بدنه نشر مطیع نظر جمعی آنهاییم.»

در ادامه، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز در سخنانی عنوان کرد: «مهمترین ویژگی حضور در نمایشگاه فرانکفورت، اطلاع از این موضوع است که ناشران جهان از چه راهی کسب در آمد دارند و ما هم بستری به دست می آوریم تا خود را بسنجیم که تا چه اندازه در این مسیر با آنها همراهیم.»

او خاطر نشان کرد: «به باور من ما با حضور در این نمایشگاه درجا نزده‌ایم بلکه بیش از پیش مسائل خود را شناخته‌ایم.»

اما پیش از مراسم افتتاحیه رسمی در عصر، غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت، پیش از ظهر امروز میزبان سه نشست بود. در نشست اول به بررسی کتاب معماری ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی با حضور پروفسور توماس میر پرداخته شد و در نشست دوم نیز موضوع ادبیات کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفت.

سومین نشست روز اول به موضوع ادبیات پایداری اختصاص داشت که با حضور حمید حسام و گلعلی بابایی برگزار شد. در این نشست حمید حسام نویسنده و برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد در سخنانی درباره ویژگی‌های ادبیات پایداری در ایران عنوان کرد: «ادبیات پایداری در لغت معادل ادبیات مقاومت در جهان عرب است که البته در آنجا بیشتر خودش را در قالب شعر نشان داده است اما در کشور ما دفاع مقدس و ادبیاتی که به واسطه آن خلق شده است نسبتی ویژه با ادبیات پایداری دارد.»

او افزود: «ما در ادب فارسی در سه گونه حماسی، غنایی و عرفانی به تولید ادبی پرداخته‌ایم و به باور من ادبیات دفاع مقدس با فرض اینکه تمامی مختصات یگ گونه ادبی علمی را در بر داشته باشد، تلفیقی از ادبیات حماسی و عرفانی است. البته امروز گرفتن این حرف ساده تر شده است و در دهه شصت اگر می‌خواستم صحبت از این موضوع به زبان بیاوریم بسیاری معتقد بر این بودند که این گونه ادبی نوپاست و باقی نخواهد ماند.»

در ادامه گلعلی بابایی نیز در پاسخ به همین سوال عنوان کرد: «جنگ در ذات خود حرکت انسانی ناشایست و ناپسند به شمار می‌رود. جنگ ما نیز از این قاعده مستثنی نبود اما در درون خود چیزهایی داشت که ما و دفاعمان را متمایز می‌کرد. مهمترین اینها رزومندگانی بودند که از دل مردم برخواستند و رفتار آنها ادبیات برخواسته از دل نبردشان را متمایز کرد.»

بابایی افزود: «به باور من ایدئولوژی حاضر در جنگ و شاید غربت ما در این نبرد بود که جنگ ما را از دیگر نبردها ممتیز کرد. من امروز و در این نمایشگاه تازه متوجه می‌شوم که این ادبیات و فرهنگ را نتوانسته‌ایم خوب به دنبا معرفی کنیم در حالی که بسیاری از کشورهای حاضر در اینجا پایه ادبیات خود را بر مبنای جنگ و دفاعشان شکل داده‌اند.»

در ادامه، حمید حسام در پاسخ به سوالی درباره مضامینی از ادبیات پایداری که می‌تواند در سایر نقاط دنیا نیز مورد توجه قرار بگیرد، گفت: «مساله ما این است آنچنان که در شان ادبیات پایداری است نتوانسته‌ایم آن را معرفی کنیم. ما بر این باوریم که جنگ لایه‌های انسانی زیادی داشته که بعد مشترک فعالیت ما و سایر کشورهای جهان است و می‌توان به روی اشتراک آنها وقت گذاشت.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =