«خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت فارس گفت: در زمینه سقط جنین با آمار تکان دهنده ای مواجه ایم و سالانه 200 هزار سقط غیرقانونی در کشور انجام می شود.

دكتر كامران باقري لنكراني در ششمين سمينار بين المللي سلامت زنان كه در شيراز در حال برگزاري است، افزود: سقط جنين قانوني از سازوكارها در زمينههاي درماني است كه براي حفظ سلامت مادر و يا در مورد جنينهايي كه دچار اختلالات صعبالعلاج هستند، آن هم قبل از 20 هفتگي انجام ميشود. در مورد سقطهاي غيرمجاز نيز برخي حتي زن و شوهر قانوني هستند و همه موارد هم خارج از چارچوب خانواده نيست. وي يادآور شد: متاسفانه در عرصه سلامت باروري با اين واقعيت هاي تلخ مواجه ايم كه توجه به راهكارهايي براي كاهش آنها ضروري است. واقعيت تلخ ديگر به ويژه در 10 سال گذشته، افزايش تعداد مبتلايان به بيماري هاي آميزشي است كه قربانيان آن اغلب افراد زير 20 سال هستند كه اين نيز جاي نگراني و تاسف دارد. دكتر لنكراني گفت: طلاق نيز در كشور روند فزايندهاي دارد و از هر 3 ازدواج در كلانشهرها، يك مورد به جدايي منجر ميشود كه اين ميزان به طور كل در كشور از هر 7 ازدواج، يك مورد است. وي افزود: مجردهاي قطعي و كساني كه تمايل به ازدواج ندارند و تا آخر عمر ميخواهند مجرد بمانند و به عبارتي خانواده هاي تك نفره نيز روبه افزايش است؛ اين وضعيت به نحوي است كه حتي زوج هايي كه تشكيل خانواده مي دهند هم نسبت به فرزندآوري تمايل چنداني ندارند و به همين دليل بعد خانوار به زير 4 نفر و حتي در برخي كلانشهرها به زير 2 نفر رسيده است.
رئيس مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس يادآور شد: ما نمي توانيم چشمانمان را به روي اين واقعيت هاي تلخ ببنديم و بايد نسبت به نيازهاي جامعه حساس باشيم و اگر اين موارد را بيان مي كنيم هدفمان بررسي و دستيابي به راهكارهايي براي بهبود اوضاع است.
دكتر لنكراني ادامه داد: در عين حال ما جزو معدود كشورهايي هستيم كه برنامه آموزشي تحت عنوان سلامت باروري داريم و با توجه به اينكه بيش از 40 درصد جمعيت ما، سن زير 30 سال دارند توجه به اين مقوله اهميت بسياري دارد. وي گفت: كمترين تمايل به فرزندآوري در بين افراد پردرآمد است و كاهش تولدها به مسايل فرهنگي برمي گردد. توجه به باروري بيماران پيوندي و ديابتي زن نيز مهم است و در كشورهاي اسلامي هم ما احتياج داريم كه به اين مقولات، عميق تر و با يك نگاه ديني بپردازيم. مدير دفتر منطقهاي آيسسكو نيز گفت: با توجه به اهميت موضوع، نياز به نگاه بين رشته اي در حوزه سلامت بانوان داريم و تحقيقاتي در اين زمينه بايد انجام گيرد.
ايجاد رشته سلامت باروري در كشور
دكتر عباس صدري ادامه داد: گفتمان جديد ايجاد رشتهاي راجع به سلامت باروري و يا سلامت زنان بايد مدنظر قرار گيرد تا زمينه ارتقاي سطح اين مهم بيش از پيش فراهم شود.
رئيس مركز مطالعات تحقيقات زنان حوزه علميه قم نيز يادآور شد: سلامت جنسي اگر بخواهد به سلامت جسمي و رواني كمك كند بايد در مقياس خانواده باشد و مهمتر از همه توجه به سلامت اخلاقي در اين حيطه اهميت بسزايي دارد.
حجت الاسلام والمسلمين رضا زيبايي نژاد گفت: جامعه موظف است ازدواج را تسهيل كند و در صورت عدم امكان آن، توجه به سلامت اخلاقي مهم است. آزادي جنسي بايد در حد نياز باشد و نامطلوب است كه اطلاعات جنسي يك كودك 5 ساله به اندازه نوجوان 15 ساله باشد. وي ادامه داد: نظام تعليم و تربيت با هويت و فطرت جنسي بايد همخوان باشد و مشكلاتي كه در كوچه و خيابان مي بينيم و با آن مواجه ايم ناشي از اين عدم همخواني بوده و متاسفانه نظام هاي تربيتي جديد و نظام سرمايه داري در جهان، زنانگي و خانواده را قابل حذف مي دانند.
دبير علمي ششمين سمينار بين المللي سلامت زنان نيز گفت: سلامت باروري از زمان تولد يك نوزاد دختر تا مرگ او را شامل مي شود و با اين وجود 22 درصد از سال هاي از دست رفته سن باروري در بين زنان، ناشي از بيماري هاي جنسي و مسايل مربوط به حقوق باروري است. دكتر نجمه مهارلويي ادامه داد: 494 مقاله براي ما درخصوص سلامت زنان ارسال شد كه بيش از 90 درصد مورد پذيرش و به شكل پوستر در حال ارائه است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =